söndag 15 juli 2012

منبر خطیب جمعه تهران، ساعتی یک میلیون تومان؟!

بازتاب: یکی از مداحان مشهور برای اجرای برنامه در ده شب محرم یک خودرو پژو 206 دریافت کرده است. جالب آن که همین مداح در یکی از جلسات هیئت خود گفته است، بسیاری از افراد متمول مسئله دار از او دعوت می کنند که وی آنها را رد می کند و از دیگر ذاکران خواسته تا آنها هم دعوت چنین افرادی را نپذیرند
در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بازار دعوت از سخنرانان و مداحان داغ شده و برای برخی افراد مشهور قیمت های نجومی یافته است.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ اگرچه برخی سخنرانان و مداحان مشهور از گرفتن پول بابت حضور در جلسات مذهبی خودداری می کنند، اما برخی نیز مبالغی را به عنوان حق الزحمه دریافت می کنند که در بعضی موارد ،این مبالغ زیاد از حد به نظر می رسد.
رقم هایی نظیر هر جلسه مداحی و سخنرانی حدود یک میلیون تومان، عددی است که برای کشوری که یارانه هر نفر 45 هزار تومان و حقوق یک کارگر کمتر از 400 هزار تومان برای دویست ساعت کار سخت در ماه است، برای کمتر از یک ساعت پذیرفته نیست.
با این وجود، مبالغ کلانی رد و بدل می شود و بانیان جلسه یا مدیریت مساجد و هیات ها برای پررونق کردن مجلس و جذابیت بیشتر و یا گرفتن اعتبار، مداحان و سخنرانان گرانقیمت را دعوت می کنند. اما حضور برخی چهره ها و شخصیت های مشهور در میان دریافت کنندگان رقم های قریب میلیونی برای هر جلسه، باعث شگفتی مردم خواهد شد.
این چهره ها در مقابل اعتراض به بالا بودن دستمزد خود، به بالاتر بودن دستمزد خوانندگان یا هنرمندانی اشاره می کنند که به مراسم های رسمی و یا مجالس دعوت می شوند، در حالی که هیچ تناسبی بین ادعاها و ظاهر این دو طیف وجود ندارد و آن دسته از هنرمندان، مردم را به زهد و رعایت ساده زیستی و عمل برای خدا و نه مادیات دعوت نمی کنند.
در این شرایط، حضور برخی ائمه جمعه تهران در میان این سخنرانان باعث شگفتی است، ظاهرا این فرد در سال گذشته از یکی از مجالس خود در جنوب شرق تهران برای هر شب مبلغ یک میلیون تومان دریافت کرده است.
بررسی ها حاکی است ایشان البته در برخی موارد هزینه ای دریافت نمی کند، اما در برخی موارد هم دریافتی بالایی دارد. البته ظاهرا مجموعه خیریه ای نیز دارد که بخشی از این مبالغ در آن صرف می شود.
چند سال قبل نیز یکی از مداحان مشهور برای اجرای برنامه در ده شب محرم یک خودرو پژو 206 دریافت کرده بود.
البته آثار نامناسب این دریافت و پرداخت ها به ویژه وقتی میزبان از قشر خاصی باشد، حرف و حدیث هایی را نیز به وجود می آورد. چنان که همین مداح مورد اشاره در یکی از جلسات هیئت خود گفته است، بسیاری از افراد متمول مسئله دار از او دعوت می کنند که وی آنها را رد می کند و از دیگر ذاکران خواسته تا آنها هم دعوت چنین افرادی را نپذیرند.
در واقع برخی از این افراد با دعوت از سخنرانان و مداحان مشهور، به دنبال مقاصد سیاسی یا اقتصادی و ایجاد حاشیه امن برای خودشان هستند.
اگرچه نمی توان اصل دریافت حق الزحمه را برای سخنرانان و مداحان منع کرد، اما کسانی مجاز به دریافت مبالغ، آن هم در حد معقول هستند که برای هر برنامه خود وقت کافی جهت مطالعه و تحقیق را اختصاص دهند تا مستمعانشان استفاده مناسبی را از مجلس ببرند.
در مقابل البته باید به این موضوع هم توجه داشت که بسیاری از روحانیون که باید مستقل از دولت هم باشند، صرف نظر از شهریه بسیار اندک حوزه، بعضا باید هزینه کل سال خانواده خود را با استفاده از به اصطلاح “پاکت” محرم و ماه رمضان تامین کنند و در این زمینه هم رویکردهای افراطی و هم تفریطی پذیرفته نیست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar