tisdag 17 juli 2012

طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی/ خروج 10 میلیارد دلار ارز از کشور

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد، از طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.
ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر درخصوص زمان ارائه بسته اقتصادی مجلس برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اظهارداشت: هنوز کار تهیه و تدوین بسته اقتصادی این کمیسیون برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور به پایان نرسیده است، چون نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.
وی دررابطه با اینکه با توجه به یکی از موارد مطرح شده در این بسته اقتصادی که لزوم 3 نرخی کردن ارز است، آیا این اقدام نمایندگان موجب ایجاد رانت و فساد اقتصادی بیشتر در کشور نمی شود؟، گفت: اصلا اینطور نیست، بلکه از نظر مطالعات کارشناسی در شرایط فعلی تنها راه تنظیم قیمت کالاها دربازار داخلی و مبارزه با گرانی، 3 نرخی کردن ارز است.
به گفته فتحی پور، در صورت تصویب این طرح در مجلس نهم و همچنین درصورت اجرای درست آن توسط دولت شاهد کاهش چشمگیر قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازار خواهیم بود.
نماینده منتخب مردم کلیبر در مجلس نهم با اشاره به اختلاف قیمت حدودا 700 تومانی نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد، این سئوال را مطرح کرد: مگر الان که به قول برخی از آقایان ارز تک نرخی است، هیچ فساد اقتصادی به وجود نیامده است؟!
وی با تاکید بر اینکه نباید برای واردات کالاهای غیر ضروری ارز با نرخ مرجع در اختیار واردکنندگان گذاشت، گفت: به عنوان مثال، چه لزومی داشت که طی یک سال گذشته برخی از واردکنندگان با استفاده از ارزدولتی در حدود 70 میلیون دلار اسباب بازی از کشور چین خریداری و به ایران وارد کنند؟
فتحی پور با اعلام اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در این بسته مطرح شده، “حذف ارزمسافرتی” است، گفت: متاسفانه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می شود درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: براین اساس، باید ارائه ارز مسافرتی با نرخ دولتی در کشور متوقف شود و مسافران برای رفتن به مسافرت ارز با نرخ آزاد تهیه کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درخصوص اینکه این طرح شامل مسافران زیارتی هم می شود، گفت: بله، این طرح همه مسافران اعم از مسافرانی که برای تفریح یا برای تجارت و یا برای زیارت به کشورهای دیگر می روند را شامل می شود.
به گزارش مهر، فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران هوایی یک بار در سال و به میزان یکهزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.
نرخ فروش ارز مسافرتی به هر یک از کشورها در حالی 1000 دلار است که این موضوع شامل کشور های سوریه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان ، امارات ، عربستان ، ترکیه، لبنان، تایلند، گرجستان، قبرس، تاجیکستان، ترکمنستان، مالدیو، اندونزی، مالزی، فیلیپین ، سنگاپور و چین نمی‌شود.
فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از دو سال امکان پذیر نبوده و برای سنین دو تا 12 سال به میزان 50 درصد در هریک از حالات فوق خواهدبود.
جدول میزان ارز مسافرتی به کشورهای مختلف به شرح زیر است:
کشورمیزان ارزتعداد
آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، لبنان، تایلند، گرجستان، قبرس، تاجیکستان، ترکمنستان، مالدیو، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و چین
400 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی
یک بار در سال
عراق ( عتبات)200 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی استیک بار در سال
سوریه و عربستان( بابت حج عمره)400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمییک بار در سال
سایر کشورهایکهزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمییک بار در سال
1 – فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) صرفًا به زائرانی که از طریق کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام می‌شوند امکان پذیر خواهد بود.
2 – مسافرانی که قبلا از ارز مسافرتی هوایی استفاده نموده‌اند، می توانند در ‘دو نوبت’ از ارز مسافرتی بابت سفر به سوریه، عراق و یا عربستان (بابت عمره مفرده) استفاده کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar