fredag 27 juli 2012

ادعای کشتار هزاران مسلمان در میانمار تکذیب شد: آمار خامنه‌ای: هزاران؛ آمار واقعی: ۱۶۰ نفر

در حالی که رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این از کشته شدن “هزاران مسلمان” و خبرگزاری فارس نیز با استناد به “آمار رسمی”، از مرگ “۲۰ هزار” مسلمان در ناآرامی‌های میانمار خبر داده بود٬ اینک گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی و نهادهای بین‌المللی نشان می دهد تعداد کشته‌شدگان در این کشور حدود ۱۶۰ نفر است.
سایت بازتاب امروز٬ با انتشار گزارشی از وقایع رخ داده در میانمار٬ نوشته است که “به داد مسلمانان مظلوم میانمار برسید، اما جوزده نشوید”. این سایت با استناد به گزارش سازمان‌های بین‌المللی٬ تعداد کشته‌شدگان در این منطقه را ۱۶۰ نفر اعلام کرده است.
در هفته‌ی جاری٬ رهبر جمهوری‌اسلامی گفته بود که “در يك كشوري در شرق آسيا – در ميانمار – هزاران انسان مسلمان دارند كشته مي‌شوند، دارند فدا مي‌شوند، بر اثر تعصب، بر اثر جهالت”.
وی همچنین با انتقاد از دولت‌های غربی و نهادهای حقوق‌بشری٬ گفته بود: “در مقابل كشتار يك عده انسان بي‌گناه، بي‌دفاع، زن، مرد، كودك، سكوت مي‌كنند”.
پس از موضع‌گیری خامنه‌ای٬ دیگر مسوولان نیز وارد ماجرا شدند از آن جمله علی لاریجانی٬ رییس مجلس نهم٬ با اشاره به “نسل‌کشی” مسلمانان در میانمار، خطاب به بان کی مون٬ گفت: “آقاي مديركل سازمان ملل شما كجاي كار ايستاده ايد؟ اين سازمان عريض و طويل بزرگ با اين همه هزينه به درد چه مي خورد همان گونه كه براي سوريه نيروي صلح اعزام مي كنيد براي كشتار و آواره سازي در ميانمار هم نيرو اعزام كنيد”. نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای گفتند که “کشتار مردم بیگناه میانمار” باعث شد که “بیش از پیش پرده از ماهیت امپریالیستی و سودجویانه مدعیان دروغین حقوق بشر برداشته شود”.
خبرگزاری فارس و دیگر سایت‌های اصول‌گرا نیز دست به انتشار عکس‌هایی زدند که مدعی بودند متعلق به کشتار مسلمانان در میانمار است. فارس با استناد به “آمار رسمی” تعداد کشته‌شدگان را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.
این در حالی است که برخی از عکس‌هایی که توسط فارس و دیگر رسانه‌های اصول‌گرا منتشر شده است٬ متعلق به سونامی و یا درگیری‌ها در آفریقا است و ربطی به اتفاقات رخ داده در میانمار ندارد.
علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امورخارجه٬ پس از احضار به مجلس٬ تعداد کشته‌شدگان این حوادث را ۱۶۰ نفر اعلام کرده بود٬ اما این مساله با مخالفت دیگر نمایندگان روبه‌رو شده بود.
منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در این زمینه گفته بود که “آمار کشته شدگان میانمار متفاوت است. آنچه که از سوی وزارت امور خارجه اعلام شد، ۱۶۰ نفر بود که البته مراکز خبری دیگر آمار بسیار وسیع تری را اعلام کرده اند و آماری که ما در دست داریم چند هزار نفر است”.
رسانه‌های اصول‌گرا همچنین به انتقاد از آنگ سان سوچی٬ برنده صلح نوبل و رهبر اپوزیسیون میانمار٬ پرداختند که در مقابل این رفتارها سکوت کرده است.
با این حال وی در نخستین سخنرانی خود در پارلمان میانمار٬ با اشاره به درگیری‌های قومی در این کشور٬ خواستار آن شد که “قوانینی برای رعایت حقوق اقلیت‌های قومی این کشور” تصویب شود. وی با اشاره به ادامه‌ی “بحران‌های قومی” در میانمار٬ اضافه کرده است که تصویب چنین قوانینی “برای تبدیل برمه به کشوری واقعا دموکراتیک بر مبنای حقوق مساوی و احترام متقابل شهروندان مهم است”.
وی پیش از این در مقابل این سوال که آیا مسلمانان ساکن این منطقه٬ جزء شهروندان میانمار هستند یا خیر٬ گفته بود که چیزی در این‌باره نمی‌داند.
درگیری میان بخشی از مسلمانان میانمار با مردم این کشور٬ سابقه چندین ساله دارد. گفته می‌شود این درگیری‌ها مختص به مسلمانان روهینگیا است و سال‌هاست که ادامه دارد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز گزارش داده است که مسلمانان چون در اقلیت هستند، به شدت در این موضوع ضربه خورده‌اند و پلیس و نیروهای امنیتی هم گاه چشم بر خشونتها علیه مسلمانان می بندند.
با وجود درخواست نهادهای حقوق‌بشری٬ رییس‌جمهور میانمار گفته است که تنها راه حل مشکل مسلمانان در این کشور٬ اخراج آن‌ها یا فرستادن‌شان به اردوگاه‌های کار است.
میانمار حاضر نیست که حقوق شهروندی این افراد را بپذیرد و در عین حال بنگلادش نیز از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کند. نمایندگان سازمان های امدادرسانی در میانمار گفته‌اند حدود نود هزار نفر از ساکنان غرب این کشور در نتیجه ادامه خشونت بین جوامع بودایی و مسلمان از محل سکونت خود گریخته و آواره شده اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar