söndag 22 juli 2012

محتشمی‌پور: سالی یک میلیون تن نفت رایگان به اسد دادیم / آیت الله خویی را صدام شهید کرد

 انگیزه سوریه از حمایت از ایران در جنگ با عراق تجاری نبود، سیاسی بود اما بعدا قرار شد سالانه 9 میلیون تن نفت ایران به سوریه برود که یک میلیون تن آن مجانی بود و هزینه مقاومت دربرابر اسراییل بود و هشت میلیون تن دیگر به بهای یک دلار کمتر از قیمت جهانی به سوریه فروخته می‌شد. / بعد از کشتار وسیع در سوریه در سال 60 امام خمینی به حافظ اسد پیغام دادند و او را از این کار برحذر داشتند. / بشار اسد به این راحتی‌ها سقوط نمی‌کند زیرا معارضین یکدست نیستند. از علما گرفته تا حزبی‌ها و سکولارها همه با هم اختلاف دارند. منتها قوی‌ترین آن‌ها اخوانی‌ها هستند. / اخیرا مطلع شدم که آقای خویی را صدام حسین شهید کرده است. داستان عجیبی را برای من در نجف نقل کردند. قلب ایشان باتری داشته است و هر چندسال یکبار به خارج می‌رفتند و باتری قلبشان را عوض می‌کردند…
سید علی اکبر محتشمی پور که از سال 89 در نجف زندگی می‌کند، در گفت وگویی با هفته نامه آسمان درباره وضعیت عراق و سوریه و وضعیت روحانیون در سطح جامعه ایران سخن گفته است،
اهم سخنان وی را می خوانید:
• اخیرا مطلع شدم که آقای خویی را صدام حسین شهید کرده است. داستان عجیبی را برای من در نجف نقل کردند. قلب ایشان باتری داشته است و هر چندسال یکبار به خارج می‌رفتند و باتری قلبشان را عوض می‌کردند. در آخرین مرحله که می‌خواستند به خارج سفر کنند به ایشان اجازه خروج نمی‌دهند و می‌گویند نیازی به سفر خارج نیست، بیمارستان‌های خودمان باتری قلب شما را عوض می کنند و یک باتری تاریخ مصرف گذشته و فرسوده در قلب ایشان کار می‌گذارند . بعد از چند روز نیز ایشان از دنیا می‌روند.
• آیت الله سیستانی به هیچ وجه خود را وارد مسایل حکومتی و سیاسی نمی‌کند . حاضر نیست یک عده را تایید یا آن جریان را رد کند. حاضر نیست وارد مسایل حکومتی و سیاست بشود. به همین علت نیز مردم کاستی‌های حکومت را از چشم ایشان و مرجعیت نجف نمی‌بینند.
• اینجا [ایران]من در خیابان‌ها راه می‌روم، بعضی مواقع کسانی هستند که صرف آخوند بودن من، می‌آیند و بی احترامی می‌کنند و حرفی می‌زنند. نه اینکه مرا بشناسند، آخوند را که می‌بینند بی احترامی می‌کنند. اما در عراق هرکجا که می‌رویم مردم احترام می کنند.
• فضای عراق خیلی شبیه اول انقلاب ایران است با این تفاوت که در عراق این حالت احترام به روحانیت 10 سال است که همچنان برقرار است.
• سکولارها در عراق اندک هستند و سعی می کنند آتش تعارض شیعه و سنی را شعله ور کنند. متاسفانه این فضای ضد شیعه، ضد سنی در حال افزایش است.
• انگیزه سوریه از حمایت از ایران در جنگ با عراق تجاری نبود، سیاسی بود اما بعدا قرار شد سالانه 9 میلیون تن نفت ایران به سوریه برود که یک میلیون تن آن مجانی بود و هزینه مقاومت دربرابر اسراییل بود و هشت میلیون تن دیگر به بهای یک دلار کمتر از قیمت جهانی به سوریه فروخته می‌شد.
• بعد از کشتار وسیع در سوریه در سال 60 امام خمینی به حافظ اسد پیغام دادند و او را از این کار برحذر داشتند.
• سوریه در بحث وحدت شیعه و سنی خیلی به ما کمک کرد. در آن زمان علوی‌ها شدیدا ضد اهل سنت عمل می‌کردند. وقتی من به سفارت سوریه رفتم ، می‌دیدم که درگیری‌های وسیعی می‌شد. علوی‌ها در خیابان به زنان محجبه حمله می‌کردند تا آن‌ها کشف حجاب کنند. علوی‌ها سکولار بودند.
• بشار اسد به این راحتی‌ها سقوط نمی‌کند زیرا معارضین یکدست نیستند. از علما گرفته تا حزبی‌ها و سکولارها همه با هم اختلاف دارند. منتها قوی‌ترین آن‌ها اخوانی‌ها هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar