onsdag 18 juli 2012

نفت جذابتر است یا دموکراسی: جدائی اوباما از آنگ سان سوچی

این فعال حقوق بشر و بسیاری دیگر از دموکراسی خواهان برمه براین باورند که تحریم های بین المللی که باعث عقب نشینی نظامیان برمه شده بود باید ادامه یابد تا جامعه مدنی و مردم این کشور به حداقل های لازم در زمینه آزادیهای سیاسی دست یابند. اما بنظر میرسد که لابی نفت در واشنگتن دست بالا را گرفته است و محرومیت از منابع نفت و گاز برمه را بیش از این صلاح ندیده است.
طی ماههای گذشته، لابی قدرتمند نفت در آمریکا با کمک  U.S.-ASEAN business council کارزار گسترده ای برای لغو تحریم های نفتی براه انداخت. (همچنین به این مقاله نگاه کنید) در مقابل، سازمانهای حقوق بشری در آمریکا با حمایت از درخواست آنگ سان سوکی، مخالف لغو گسترده تحریم ها علیه برمه بودند.
اکنون بنظر میرسد که جذابیت دموکراسی و حقوق بشر در مقابل جذابیت های نفت و گاز برمه رنگ باخته است. باید انتظار داشت که طی روزها و هفته های آینده، لابی نفت با استفاده از روزنامه نگاران و کارشناسان وابسته به خود، با چاپ دهها مقاله و گزارش، از فوائد سرمایه گذاری در برمه و تاثیر مثبت آن بر روند دموکراسی و جامعه مدنی سخن گوید.
چند سال پیش، تریتا پارسی که بتازگی لابی خودش برای برداشتن تحریم سرمایه گذاری کمپانی های نفتی آمریکائی در ایران را شروع کرده بود، در نامه ای به "روی کافی" یکی از لابیست های معروف واشنگتن و از نزدیکان جرج بوش تاکید کرد که باید به لابی ضد تحریم چهره ای انسانی داد. وی درنامه اش نوشت: (صفحه 4 نامه)
" اگرچه هدف اصلی لابی ما برداشتن تحریم و بازکردن راه تجارت با ایران است... اما باید حتما یک چهره انسانی به این لابی و اهداف آن داد. باید توجه داشت که سازمان ایپاک یعنی لابی اسرائیل بخوبی موفق شده تا طرفداران برداشتن تحریم از روی ایران را بعنوان سرمایه داران پر طمعی معرفی کند که حاضرند برای منفعت اقتصادی خود، با یک رژیم تروریستی معامله کنند.
در مقابل، کمپانی های نفتی نیز که در صف اول برداشتن تحریم ها هستند، تاکنون نتوانسته اند به کارزار خود یک چهره انسانی بدهند و مثلا در توجیه فعالیت های خود، از اینگونه دلائل استفاده کنند: "ما برای ایرانیانی که در چنگال رژیم دیکتاتوری ایران هستند نگرانیم" یا مثلا: "تحریم های موجود علیه ایران باعث ویرانی بسیاری از خانواده های آمریکائی شده که شغل خودشان را بخاطر تحریم ها از دست داده اند... با انسانی جلوه دادن لابی خودمان هم میتوانیم اعتماد جامعه ایرانی را بطرف خودمان جلب کنیم و هم میتوانیم برای پیروزی در کنگره آمریکا ازآن استفاده کنیم."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar