fredag 27 juli 2012

سایه اعدام بر سر کردستان ایران

 برای ۲۸ زندانی کرد، حکم اعدام صادر شده است. حکم اعدام ۱۷ نفر از این زندانیان توسط دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور تایید شده و منتظر اجرای آن هستند. حال زینب جلالیان زندانی دیگر کرد نیز وخیم گزارش شده است.
کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران اعلام کرده که ۲۸ زندانی کرد در معرض اعدام هستند. وبگاه رسمی این کمپین نام و موارد اتهام هریک از این زندانیان را منتشر کرده و متذکر شده که حکم اعدام ۱۷ نفر از آن‌ها قطعی است.
شیرکو معارفی و حبیب‌الله گلپری‌پور دو تن از زندانیان کردی هستند که حکم اعدام آن‌ها توسط دیوان عالی کشور تایید شده است. خلیل بهرامیان وکیل مدافع این دو زندانی به دویچه‌وله گفت که برای هردوی آن‌ها تقاضای عفو کرده و امیدوار است که به این تقاضا پاسخ مثبت داده شود.
به گفته‌ی آقای بهرامیان از آنجا که تنفیذ حکم اعدام بر عهده رئیس قوه قضائیه است و تقاضای عفو نیز برای او ارسال شده، جای امیدواری وجود دارد که حتی در صورت درخواست اجرای حکم، ریاست قوه قضائیه اجازه اجرا صادر نکند.
تقاضای عفو از سوی جلال طالبانی
شیرکو معارفی از سال ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد
شیرکو معارفی از سال ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد
شیرکو معارفی از آبان ماه ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد. وی هنگامی که قصد داشت از کردستان عراق به ایران برگردد دستگیر شد. به گفته‌ی پدر وی، او به دلیل بیکاری و به دنبال یافتن کار به کردستان عراق رفته و در آنجا جذب گروه کومله شده است، ولی پس از مدتی از این گروه جدا شده و قصد بازگشت به ایران را داشته که در مرز ایران و کردستان عراق دستگیر می‌شود.
وی یک بار در اعتراض به نگه داشتنش در شرایط انتظار برای اعدام دست به اعتصاب غذا زد. اسفند ماه سال ۹۰ نیز اعلام شد که وی به سلول انفرادی منتقل شده و هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام او وجود دارد.
جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در دیداری که سال گذشته با رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی داشت، برای شیرکو معارفی و حبیب‌الله لطیفی دیگر زندانی کرد محکوم به اعدام تقاضای عفو کرد.
حبیب‌الله گلپری‌پور، جوان ۲۸ ساله سنندجی نیز مهرماه ۱۳۸۸ هنگامی که از مهاباد عازم ارومیه بود دستگیر شد. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر وی هنگام دستگیری تعدادی کتاب و نشریات مربوط به گروه پژاک را همراه داشته است.
گلپری‌پور در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.
زندانیان گمنام زیر حکم اعدام
لقمان و زانیار مرادی دو زندانی کرد دیگری هستند که در مرداد ۱۳۸۸ در شهرستان مریوان دستگیر شدند. این دو برادر به اتهام عضویت در یک حزب سیاسی کُرد و همچنین کشتن فرزند امام جمعه شهرستان مریوان، توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شدند.
هردوی متهمان در دادگاه گفتند که اعترافاتشان تحت شکنجه بوده و در قتل شرکت نداشته‌اند.
رشید آخکندی و مصطفی سلیمی دیگر زندانیانی هستند که به گزارش کمپین بین‌لمللی حقوق بشر حکم اعدامشان تایید شده است.
این کمپین همچنین گزارش داده ۱۰ زندانی دیگر نیز به اتهام عضویت در یک گروه سلفی به اعدام محکوم شده و حکمشان تایید شده است.
این افراد همگی کرد و ساکن سنندج بوده و تنها وکیل تسخیری داشته‌اند. سه تن از آنان نیز عضو گروه کومله هستند.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر اسامی یازده زندانی را که حکم اعدام دریافت کرده و منتظر حکم دادگاه تجدید نظرهستند بدین ترتیب اعلام کرده : سمکوخورشیدی، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی پور، رزگار(حبیب) افشاری، علی افشاری، هوشنگ رضایی، رضا اسماعیلی، بهروزآلخانی، سیدسامی حسینی، سیدجمال محمدی و بختیار معماری.
حکم اعدام زینب جلالیان نقض شده اما وی در حالت بیماری و بدون مداوا در زندان نگهداری می‌شود
حکم اعدام زینب جلالیان نقض شده اما وی در حالت بیماری و بدون مداوا در زندان نگهداری می‌شود
وخامت حال زینب جلالیان
به گزارش سازمان زنان آذر مهر کردستان، زینب جلالیان دیگر زندانی سیاسی کرد در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برد. این سازمان از قول محمد شریف وکیل مدافع خانم جلالیان نوشته که در صورت عدم مداوای زینب، زندگی او در معرض خطر قرار می‌گیرد.
زینب جلالیان، ۲۷ ساله اهل ماکو از سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد. وی در سال ۸۸ به اتهام محاربه به اعدام محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد. دیوان عالی کشور اما این حکم را نقض کرد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانم جلالیان در سن ۱۰ سالگی به دلیل این‌که خانواده‌اش با تحصیل او مخالف بودند از خانه فرار کرد. وی بلافاصله پس از فرار جذب پژاک شد ولی به گفته‌ی یکی از نزدیکانش تا به حال دست به اسلحه نبرده و صرفا کار تبلیغاتی برای این گروه می‌کرده است.
سازمان زنان آذرمهر همچنین از شکنجه‌هایی که زینب جلالیان در طول دوران بازداشت و زندان خود تحمل کرده نوشته و گزارش داده که وی در اثر این شکنجه‌ها از ناحیه سر به شدت آسیب دیده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar