onsdag 25 juli 2012

ایران تصمیم به اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد

 احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، چهارم مردادماه، تکذیب کرد که ایران تصمیم گرفته است برای کمک به حکومت بشار اسد در سوریه به این کشور نیروی نظامی گسیل کند. او همچنین «اقدامات تروریستی» در سوریه را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده است که ایران تصمیم ندارد برای کمک به بشار اسد به سوریه نیروی نظامی اعزام کند.
احمد وحیدی ضمن اشاره به این که «نیازی» به اعزام نیرو و کمک به حکومت بشار اسد نیست گفت: «دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند برمی‌آیند.»
گفته‌های این مقام جمهوری اسلامی که همچون حکومت اسد اپوزیسیون این کشور را «تروریست» خوانده یک هفته پس از آن منتشر شده که چهارشنبه هفته گذشته انفجاری در ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق رخ داد و در جریان آن شماری از سران امنیتی و نظامی عالی‌رتبه این کشور کشته شدند.
از زمان وقوع این انفجار که جان دست‌کم چهار مقام ارشد در حکومت آقای اسد را گرفت، درگیری‌ها میان نیروهای نظامی سوریه و اپوزیسیون این کشور هر روز بیشتر شدت گرفته و اتحادیه عرب نیز بار دیگر از بشار اسد خواسته است از قدرت کناره‌گیری کند.
به دنبال تشدید درگیری‌ها در شهرهای مختلف سوریه بود که زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد نیروی نظامی به سوریه گسیل کند.
وزیر دفاع ایران با نادرست خواندن این زمزمه‌ها گفت: «کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام داده‌اند. ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.»
در حدود ۱۶ ماهی که از آغاز اعتراضات و درگیری‌ها در سوریه می‌گذرد، ایران بارها و به‌ویژه از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در سرکوب خونین مردم معترض سوریه با نیروهای بشار اسد شریک بوده است.
از جمله در اردیبهشت‌ماه سال گذشته مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به وجود «شواهد موثقی» از دخالت ایران در سرکوب‌های سوریه اشاره کرد.
ایران در مقابل بارها این اتهامات را رد کرده و آنها را «مردود و سیاسی» توصیف کرده است.
در همین حال هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اظهار این‌ که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در برقراری امنیت در سوریه نقش داشته باشد گفت که ایران برای حل بحران سوریه تمام تلاش خود را خواهد کرد.
از سوی دیگر ایالات متحده می‌گوید که برای جمهوری اسلامی ایران نقش مثبتی در حل بحران سوریه قائل نیست و نمی‌تواند چنین نقشی را تصور کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar