tisdag 31 juli 2012

تاسیس قرارگاه جنگ های نامنظم اقتصادی در بانک مرکزی/ ارز تک نرخی می خواهیم

 یقینا این رژیم به هذیان روانی دچار شده وگرنه چیزی به نام جنگ‌های نامنظم اقتصادی وجود ندارد!
مهرنیوز: رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه معتقدیم برای جلوگیری از رانت فقط باید ارز تک نرخی وجود داشته باشد از تشکیل قرارگاه جنگ های نامنظم اقتصادی در بانک مرکزی خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی امروز در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون اصل نود و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام دغدغه های ما در حال حاضر کمک به تولید است و قصد داریم با انجام اقداماتی از تولیدکنندگان حمایت کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: انتظار ما از بخش تولید و تولیدکنندگان این است که ارتقای کیفیت را مد نظر قرار دهند و بهره وری خود را بالا ببرند و با منابعی که ما در اختیارشان می گذاریم بتوانند تولید را در حد صادرات برسانند یعنی صادرات محور باشند.
وی اظهار داشت: اگر تولیدکنندگان به این مسائل توجه کنند قطعا واردات کالاها کاهش پیدا می کند و ما کالاهای غیر ضروری را از دستور واردات خارج می کنیم و انتظار داریم کالاهای تولید داخل به کیفیت بالا برسد.
بهمنی ازمردم خواست مصرف خود را به سمت استفاده از کالاهای داخلی سوق دهند تا دولت بتواند به بخش تولید رونق دهد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما به دنبال تک نرخی شدن ارز هستیم و زیر بار ارز دو نرخی و بیشتر نخواهیم رفت و فقط یک نرخ ارز خواهیم داشت چرا که ارز تک نرخی می تواند جلوی مفاسد را بگیرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ما ارز را با قیمت 1226 تومان عرضه می کنیم ولی نمی دانیم کالایی که با آن خریداری می شود با ارز 1226 تومان به فروش می رسد یا در بازار با نرخ 1800 تومان فروخته می شود.
بهمنی ادامه داد: بانک مرکزی می خواهد فاصله میان قیمت ارز از میان برود و به همین دلیل حتما باید ارز را تک نرخی کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ابزار ما برای این منظور تنها تک نرخی کردن ارز است چرا که وقتی زمینه رانت ایجاد می شود بعد از آن معلوم نیست که مسائل چقدر قابل کنترل باشد، ما ارز را بر اساس یک درخواست تخصیص می دهیم و بعد از آن بانک های ما بررسی نمی کنند و نمی دانند این ارز چقدر فروخته شده است.
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر کمبود منابع ارزی نداریم و فقط ارزمان را مدیریت می کنیم.
بهمنی ادامه داد: زمانی که ارز به مقدار کافی وجود دارد لزومی ندارد که برای ورود هر کالا بخواهیم ارز تخصیص دهیم و اگر برای ورود برخی کالاها ارز تخصیص ندادیم به این معنا نیست که ارز ما کاهش پیدا کرده یا ضعف منابع ارزی داریم.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال ارز تک نرخی با چه قیمتی ارائه می شود گفت: باید در این زمینه بررسی های لازم صورت گیرد بانک مرکزی در زمان لازم نرخ ارز را اعلام می کند.
بهمنی ادامه داد: در جلسه ای که امروز با اعضای کمیسیون صنایع و اصل نود مجلس داشتیم اطلاعاتمان را به نمایندگان ارائه دادیم، دستگاههای مختلف باید همه به صورت هماهنگ یک حرف بزنند و مدیریت واحد را برای اداره تحریم داشته باشند، زمانی که بانک های ما تحریم هستند باید مقررات تحریم را به کار گیریم.
وی اظهار داشت: اگر در زمان تحریم بخواهیم مقررات عادی را به کار بگیریم قطعا با مشکل و موانع زیادی برخورد خواهیم کرد بر این اساس همان طور که در جنگ های نظامی یکسری جنگ های نامنظم وجود دارد در بحث تحریم هم که کمتر از جنگ نظامی نیست باید یکسری جنگ های نامنظم اقتصادی را شروع کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: جمهوری اسلامی این جنگ های نامنظم را آغاز کرده و هفته ای هفت روز جلسه داریم و قرارگاهی در بانک مرکزی برای این منظور ایجاد کرده ایم.
بهمنی افزود: در حال حاضر همه بانک های ما و بانک مرکزی تحریم هستند اما ما کارهای خود را انجام می دهیم ولی در مورد اینکه چگونه کارهایمان را انجام می دهیم به موقع توضیح خواهیم داد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی کمک هایی را برای خودروسازان اختصاص داده است و کمتر تولید کننده و صنعتگری وجود دارد که دست بانک ها در واحد آنان نباشد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز کمتر واحد تولید کننده ای وجود دارد که بگوید از بانک ها تسهیلات دریافت نکرده است، بانک ها در حال حاضر 111 درصد از منابع خود را داده اند و اینکه ما بگوییم بانک ها در این زمینه خوب عمل نکرده اند درست نیست.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar