söndag 29 juli 2012

ارز دولتی برای دانشجویان و بیماران قطع شد؛ تامین ۲۰۰ دلار ارز برای زائران

 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ بخشنامه ای، قطع کامل ارز مسافرتی را تایید کرد و همزمان اعلام شد که به دانشجویان و بیماران ارز دولتی تعلق نخواهد گرفت. این در حالی است که بانک‌ها موظف شده اند به زائرانی که به کشورهای عربستان، عراق و سوریه می روند سالانه ۲۰۰ دلار ارز دولتی اختصاص دهند.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس از موافقت خود با حذف ارز مسافرتی خبر داده‌بود و سقف ارزی درنظر گرفته شده برای زائران عازم خارج را ۴۰۰ دلار اعلام کرده‌بود.
خبرگزاری ایسنا روز یک‌شنبه از صدور بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی و دولتی در مورد حذف کامل ارز مسافرتی خبر داد اما در ادامه نوشت: ارزی که برای زائران ایرانی که به عربستان، عراق و سوریه سفر می کنند با بخشنامه جدید به ۲۰۰ دلار کاهش یافته است ضمن آنکه کودکان بین دو تا ۱۲ سال که قبلا از ۵۰ درصد سهمیه ارزی برخوردار بودند نیز دیگر ارزی نخواهند داشت.
در همین حال محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کانون دانش‌آموزی، پانا، از عدم تعلق ارز دولتی به بیماران و «مغفول ماندن» این موضوع خبر داد.
محمد حسن‌نژاد در این خصوص گفت: «در حال حاضر موضوع ارز دولتی برای بیماران مغفول مانده‌است و باید در این خصوص در مجلس تصمیم‌گیری شود زیرا بدون شک بیماری یک فرد مهمتر از تامین ارز برای مراسم حج است.»
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری افزود: «گروه دیگری که از این پس از دریافت ارز دولتی محروم می‌شوند دانشجویان هستند و به حق نباید به این افراد ارز دولتی داد زیرا ۱۲ سال با هزینه دولت تحصیل کرده‌اند و اکنون نیز برای تدریس به خارج از کشور رفته و معلوم نیست که پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند بنابراین این افراد نیز باید مانند سایر مردم از بازار آزاد ارز تامین کنند.»
کاهش ارز دولتی برای زائران به ۲۰۰ دلار در حالی صورت می‌گیرد که رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پیش از این در انتقاد به «پایین بودن» سقف ۴۰۰ دلار نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «پرداخت ۴۰۰ دلار به هر زائر نه هزینه‌های مسافران را تامین می‌کند و نه درآمد چندانی نصیب دولت می‌کند. نمی‌دانیم این تصمیم به چه دلیل گرفته شده‌است.»
وی افزود: «به این ترتیب کسانی به سفرهای زیارتی خواهند رفت که درآمد مناسبی برای تأمین هزینه‌های سفر دارند.»
تا پیش از صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی، هر مسافر هوایی خارج از کشور می‌توانست تا سقف هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی یعنی ۱۲۲۶ تومان تهیه کند.
مشروط شدن تأمین ارز دولتی برای انواع جوجه و تراکتور
نرخ ۱۲۲۶ تومان برای هر دلار هم‌اینک نرخ ارز مرجع در ایران است و معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از مشروط شدن تأمین ارز مرجع برای کالاهای غیراساسی خبر داد.
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با اعلام اینکه از این پس اولویت پرداخت ارز مرجع با کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه کارخانجات خواهد بود افزود که اختصاص ارز به اولویت‌های ۳، ۴، و ۵ مشروط شدند.
بر اساس دسته‌بندی‌های اقتصادی در ایران، حیوانات زنده ازجمله چندین نوع جوجه و گاو شیری و هم‌چنین کود و بذور در اولویت سوم قرار گرفته‌اند و اولویت چهارم شامل کالاهایی چون لاستیک کامیون است و محصولاتی چون تراکتور و ماشین‌آلات چاپ در اولویت پنجم قرار دارند.
محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز یک‌شنبه در مورد مشکلات بازار ارز ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که «تحریم‌ها باعث می‌شود ارز وارد شده به کشور کاهش پیدا کند. در چنین وضعیتی دولت ترجیحش این است که ارز را برای کالاهای ضروری در اختیار خودش نگه دارد. به همین دلیل بانک مرکزی در حال حاضر در مورد فروش ارز و عرضه آن به بازار اکراه دارد.»
در همین حال قاسم عزیزی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز یک‌شنبه خبر داد که این کمیسیون از رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرده‌است تا روز سه‌شنبه در کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شده و گزارش درآمد ارزی کشور و پیش‌بینی درآمدهای ارزی در قانون بودجه ۹۱ را به اعضای این کمیسیون ارائه کند.
مشکلات جدید ارزی در ایران پس از آن بروز کرد که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های یکجانبه سختگیرانه تری را علیه جمهوری اسلامی وضع کردند. تشدید تحریم ها در ماه های اخیر که باعث کمبود برخی کالاها، کاهش درآمدهای نفتی ایران و قطع ارز مسافرتی شده است از سوی مقام های جمهوری اسلامی ایران «بی اثر» توصیف شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar