tisdag 17 juli 2012

واکنش غرب به طرح کشتی‌های هسته ای ایران : ایران درصدد است اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی کند

همه این واکنش‌ها از خبر یک سایت ایرانی آغاز شد؛ خبری که در واقع از وجود طرحی در مجلس سرچشمه می‌گرفت و آن اینکه ایران می‌تواند سوخت کشتی‌های تجاری و نفتکش خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند. به همین منظور، اورانیوم ۵۰ تا ۶۰ درصدی غنی شده نیاز است.
انتشار خبری در یکی از سایت‌های خبری ایران، کافی بود که از غروب دوشنبه، این خبر در بالاترین اخبار رسانه‌های غربی در ایران قرار گیرد.
به گزارش «تابناک»، دوشنبه بعد از ظهر، یکی از سایت‌‌های خبری ایران، خبری را منتشر کرد که بر پایه آن، ایران سوخت کشتی‌های تجاری و همچنین نفتکش‌های خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند؛ سوختی که به اورانیوم غنی شده با غنای دست‌کم 50 تا 60 درصد نیاز دارد.

انتشار این خبر، هرچند در این سایت ایرانی در حد یک امکان‌سنجی درباره عملیاتی بودن یا نبودن آن مطرح شده و آن را طرح یکی از نمایندگان مجلس ایران نامیده است، به سرعت در همان بعد از ظهر در بالاترین اخبار رسانه‌های غربی جای گرفت.
با وجود این، تاکنون مقامات یا نهادهای غربی در این باره سخنی نگفته‌اند و احتمالا از ساعاتی بعد، گمانه‌زنی‌ها و سناریو نویسی‌های آنان در این باره آغاز خواهد شد.

بنا بر این گزارش، بعد از ظهر دوشنبه، بلافاصله روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به این خبر واکنش نشان داد و با تیتر ایران به دنبال غنی‌سازی با درصد بالاتر از میزان کنونی است، نوشت: در کنار استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف پزشکی و تولید الکتریسیته، ایران بهانه استفاده از سوخت هسته‌ای برای کشتی‌ها را پیشه کرده است تا اورانیوم را تا حد 60 درصد غنی کند و دوباره اتهام‌هایی همچون تلاش ایران برای تولید بمب هسته‌ای را علیه ایران مطرح نمود.
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نیز به همراه بازتاب این خبر، تحلیلی مشابه ارائه کرد و نوشت: ایران به دنبال بهانه برای غنی‌سازی تا حد 60 درصد است.

افزون بر این، دو استار تریبون هم از رسانه‌هایی بود که با همان خط پیشین به تحلیل این خبر پرداخت و با تأکید بر ترس غرب از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای نوشت و تأمین سوخت هسته‌ای برای کشتی‌ها را بهانه جدید ایران دانست.
«ای‌.جی‌.سی‌.نیوز»، «سی‌.تی‌.نیوز» و «استیت نیوز» نیز از دیگر رسانه‌هایی هستند که این خبر را با رویکردهایی مشابه و بدون کوچکترین تغییری پوشش داده‌اند و گویا، این واکنش‌ها چه در سطح رسانه‌ا و چه در سطح نهادها و مقام‌های غربی فردا و روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar