onsdag 25 juli 2012

موفاز نتانیاهو را به زمینه‌چینی برای حمله به ایران متهم کرد

 شائول موفاز، رهبر حزب کادیما در اسرائیل، با متهم کردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، به تلاش برای نابودی حزب کادیما گفت که هدف او یارکشی بیشتر از میان نمایندگان مجلس اسرائیل برای آماده‌سازی زمینه جهت حمله نظامی به ایران است.
آقای موفاز، سیاستمدار ایرانی‌الاصل و ژنرال پیشین ارتش این کشور، روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، در مصاحبه با رادیوی ارتش مدعی شد که آن شمار از اعضای حزب کادیما که خواهان انشعاب و پیوستن به دولت هستند «برای حمایت از برنامه نظامی دولت علیه ایران» به این اقدام دست زده‌اند.
آقای موفاز در این مصاحبه افزود که «در گذشته سیاستمداران ما اولویت‌هایی داشتند، اما اکنون حاضر هستند که با مقدس‌ترین موضوع مربوط به اسرائیل که امنیت کشور است بازی کنند».
شائول موفاز روز دوشنبه نیز گفته بود که نمی‌تواند «بخشی از یک ماجراجویی عملیاتی باشد که آینده کشور و مردم آن [اسرائیل] را به خطر می‌اندازد».
آن طور که در وب‌سایت روزنامه معاریو آمده است، شائول موفاز در عین حال تنها به بیان تلویحی تقویت احتمال حمله نظامی به ایران اشاره کرده و افزود که «مسائل نظامی را تنها می‌توان در امن‌ترین اندرونی‌هایی که امور امنیتی و نظامی در آنها بررسی می‌شود بیان کرد».
آقای موفاز که در دهه گذشته رئیس ستاد کل ارتش و نیز یک دوره وزیر دفاع بوده است، سه ماه پیش به رهبری حزب کادیما رسید و یک ماه پس از آن، با این استدلال که پیوستن او به دولت می‌تواند موجب تقویت امنیت کشور شود، به عضویت ائتلاف کابینه بنیامین نتانیاهو درآمد.
مانورهای سیاسی پشت پرده موفاز و نتانیاهو که به پیوستن حزب کادیما به دولت منجر شد، موجی از انتقادهای تند را در میان اپوزیسیون این کشور در پی داشت.
اما ائتلاف نتانیاهو و موفاز تنها چند هفته پایدار بود و آقای موفاز با این ادعا که نمی‌تواند در دولتی حضور داشته باشد که با عفو بخشی از جوانان اسرائیل در خدمت سربازی موافق است، از دولت خارج شد.
برخی از سیاستمداران حزب کادیما که از آغاز مخالف پیوستن آقای موفاز به دولت نتانیاهو بودند، در روزهای اخیر شدیداً در مقابل او موضع گرفته‌اند.
چهار نفر از سیاستمداران برجسته حزب کادیما که از «ویراژهای سیاسی» آقای موفاز ناراضی بوده‌اند، در صدد انشعاب از کادیما هستند و مهم‌ترین این شخصیت‌ها، آقای تساخی هانگبی، رئیس پیشین کمیسیون امور دفاعی و سیاسی مجلس اسرائیل، روز دوشنبه با جدایی از کادیما به حزب قدیمی خود، لیکود، بازگشت.
به نوشته وب‌سایت «تایمز اسرائیل»، آقای هانگبی از حامیان حمله نظامی به ایران محسوب می‌شود.
با این حال آقای موفاز روز سه‌شنبه به رادیوی ارتش کشورش گفت که «از انشعاب در کادیما باکی ندارم، زیرا هنوز هسته اصلی که گروهی از با تجربه‌ترین سیاستمداران کشور هستند، در حزب باقی مانده‌اند».
تمام نظرسنجی‌ها در اسرائیل حاکی از آن است که رخدادهای سه ماه اخیر در حزب کادیما موجب کاهش چشمگیر محبوبیت این حزب در افکار عمومی اسرائیل شده و در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، کادیما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها به یک سوم از شمار کرسی‌های کنونی خود در کنست دست خواهد یافت.
به گفته بسیاری از ناظران اسرائیلی، خروج آقای موفاز از کابینه، دوباره وزنه حامیان حمله نظامی را در میان دولتمردان این کشور تقویت می‌کند، امری که آقای موفاز خود سه‌شنبه مورد تأیید قرار داد.
در همین حال عاموس گیلعاد، رئیس بخش سیاسی – امنیتی وزارت دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیوی سراسری این کشور در واکنش به اظهارات تازه آقای موفاز در زمینه تلاش نتانیاهو برای یارکشی از میان حزب کادیما تنها به گفتن این جملات بسنده کرد که «خطرات از جانب برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده و تلاش‌های جامعه جهانی طرح‌های اتمی ایران را کنترل نکرده است».
اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را نظر به سخنان برخی از رهبران ایران درمورد لزوم نابودی اسرائیل، خطری «حیاتی» برای موجودیت خود می‌داند.
آقای نتانیاهو در روزهای اخیر تکرار کرده است که «تحریم‌ها علیه ایران کارساز نبوده است». وی در همین حال مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را «دادن فرصت» به ایران توصیف کرده است.
هفته گذشته در پی حمله تروریستی به گردشگران اسرائیلی در کشور بلغارستان، آقای نتانیاهو این ادعا را مطرح کرد که «دولت ایران خطرناک‌ترین حکومت در تمامی کره خاکی است» و افزود که «این خطرناک‌ترین حکومت نباید به خطرناک‌ترین سلاح (سلاح هسته‌ای) مجهز شود».
دولت ایران با رد ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای‌ خود بار‌ها تأکید کرده است که به حمله‌کنندگان به ایران، پاسخی ویرانگر خواهد داد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar