söndag 29 juli 2012

ساخت حرم شهید گمنام کنار ارگ ساسانی در شهری که بیمارستان ندارد

پافشاری مسئولان شهر انار برای ساخت حرم شهید گمنام کنار ارگ باستانی شهر انتقاد فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها را برانگیخته است. ادامه ساخت این حرم با نصب ضریح روی آن در حالی است که شهر انار بیمارستان ندارد.
امام‌ جمعه شهر انار معتقد است: «‎ساخت حرم شهید گمنام از افتخارات مردم شهرستان انار است.» انار شهری کویری در شمال استان کرمان است که حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر کویری که از شهرهای باستانی مرکز ایران به شمار می‌رود در شمار شهرهای کمتر توسعه یافته‌ کشور است که حتی یک بیمارستان یا یک مرکز اورژانس متناسب با نیاز مردم شهر ندارد.
ساخت حرم شهید گمنام این شهر با زیربنای ۴۰۰ متر و در فضایی به مساحت ۳ هزار متر مربع در مجاورت ارگ باستانی شهر انار، در دی ماه سال گذشته آغاز شد. ساخت این بنا در فاصله ۷۰ متری ارگ انار که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد، انتقاد گسترده فعالان میراث فرهنگی را برانگیخت. سازمان میراث فرهنگی اما ساخت این حرم را فاقد مشکل می‌داند.
مسئولان شهر انار خواستار کمک‌های مردمی برای تأمین هزینه‌‌های حرم شهدای گمنام شده‌اند
مسئولان خواستار کمک‌های مردمی برای تأمین هزینه‌‌های حرم شهدای گمنام شده‌اند
مسعود علویان صدر روز یكشنبه (۸ مرداد/ ۲۹ ژویيه) به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «مزار مربوط به شهدای گمنام این شهرستان در پاركی واقع شده است كه در هفتاد متری از بنای ارگ انار قرار دارد. از آنجا كه ارگ انار بر فراز یك تپه قرار دارد، می‌توان بدون آنكه یادمان شهدای گمنام مشكلی برای این بنای دوران ساسانی ایجاد كند، آن را احداث كرد.»
این درحالی است که به گزارش‌ رسانه‌ها پروژه‌های ساخت‌وساز در جوار آثار باستانی ایران اغلب با تخریب بناهای تاریخی همرا بوده است.
از جمله می‌توان از تخریب یک تپه دوران اشکانیان در خوزستان در عملیات خاک‌برداری اداره آب و فاضلاب شعر رامهرمز در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۰ (۱۰ نوامبر ۲۰۱۱) نام برد.
“مطالعات دینی‌تان را افزایش دهید”
ساخت حرم شهید گمنام کنار ارگ باستانی انار که از معدود جاذبه‌های گردشگری شهرستان محروم انار به شمار می‌رود در رسانه‌های داخلی ایران بازتاب داشته است.
سایت “تابناک”‌‌، نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گزارشی ضمن انتقاد از ساخت حرم شهید گمنام کنار ارگ باستانی انار، پافشاری مسئولان بر ساخت این آرامگاه در فاصله ۷۰ متری ارگ را “لجبازی” بر سر مسئله‌ای دانسته که به سادگی می‌توان راه حلی برای آن یافت که آن هم، به زعم “تابناک”، انتخاب مکان دیگری برای ساخت آرامگاه است.
همزمان تصمیم مسئولان برای نصب “ضریح” بر روی حرم شهید گمنام نیز خبرساز شده است. در معماری اسلامی ضریح بر روی بنای مکان‌های زیارتی نصب می‌شود.
در عین حال حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، امام جمعه انار و از اعضای هیأت امنای ساخت حرم شهید گمنام، به منتقدان نصب ضریح توصیه کرده است: «برای درک مقام شهدا بروند مطالعات دینی خود را افزایش دهند بعد نظریه‌پردازی کنند.»
درخواست پرداخت کمک‌های مردمی برای ساخت حرم شهدا
امام جمعه انار از جمله مسئولان شهر انار است که بر ساخت حرم شهید گمنام در این شهر کوچک تأکید دارد. این در حالی است که مردم شهر انار سال‌هاست خواستار تأسیس بیمارستانی در این شهر هستند که از نیازهای اولیه آنها به شمار می‌رود.
قابل ذکر است که مسئولان دولتی علی‌رغم وعده رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد برای تأسیس بیمارستان در این شهر، شهرستان انار را “فاقد شرایط تأسیس بیمارستان” تشخیص دادند.
امام جمعه انار شهریور سال گذشته چنین گله کرده بود: «رئیس جمهوری در سفر دوم وعده تاسیس بیمارستان را دادند بعد در سطح وزیر و معاون وزیر گفتند شهرستان انار شرایط تاسیس بیمارستان را ندارد. اینها توجیه مردمی ندارد.»
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در حالی عدم ساخت بیمارستان را “فاقد توجیه مردمی” می‌داند که بدون اشاره به هزینه ساخت حرم شهید گمنام شامل “حرم، ضریح و دو رواق در زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع” خواستار کمک‌های مردمی برای تکمیل این بنا شده است. اغلب مردم شهرستان کویری انار زندگی خود را از راه کشاورزی می‌گذرانند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar