söndag 29 juli 2012

هشدار رئیس شورای ملی سوریه به جامعه جهانی: مسئولیت این “جهنم” بر گردن شماست

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه از منطقه صلاح‌الدین شهر حلب، وضعیت را “جهنمی” توصیف کرده است؛ این شهر با دو و نیم میلیون نفر جمعیت، پایتخت اقتصادی سوریه محسوب می‌شود. همزمان با حمله واحدهای زرهی و هلی‌کوپترهای ارتش سوریه به جنوب غرب شهر حلب عبدالباسط سیدا٬ رئیس شورای ملی سوریه٬ در گفت‌وگو با رویترز از کشورهای خارجی خواسته است تا شورای امنیت سازمان ملل را که دچار اختلافات داخلی درباره بحران سوریه است، پشت سر گذارند و هر چه زودتر در سوریه مداخله کنند.
وی که برای مذاکره با مقامات امارات متحده عربی هم‌اکنون در این کشور است، در نخستین ساعات بامداد امروز به رویترز گفت:‌ «در صورتی که دوستان و هم‌پیمانان ما سریع اقدام نکنند مسئولیت آن‌چه در حلب در حال وقوع است بر گردن آن‌ها خواهد بود.» سیدا اذعان کرد که «هر اقدامی باید خارج از شورای امنیت و از طریق اتحادیه عرب و از طریق تصویب قطعنامه در مجمع عمومی انجام شود.»
به گزارش دویچه وله به نقل گروه ناظران حقوق بشر سوریه دیروز۱۴۰ نفر ددیگر در این کشور کشته شده‌اند. روز جمعه گذشته نیز ۱۶۰ نفر کشته شدند و به استناد آمار همین سازمان که مقر آن در لندن است، از زمان شروع مبارزات علیه رژیم اسد در ماه مارس سال گذشته میلادی بیش از ۲۰ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند که بیش‌تر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.
به گزارش “اسکای‌نیوز”٬ رامی عبدل‌الرحمن٬ رئیس سازمان ناظران حقوق بشر سوریه درگیری‌های روز شنبه را «شدید‌ترین» درگیری‌های پیش‌آمده در طول اعتراضات ارزیابی کرده و گفته است که غیرنظامیان برای پناه گرفتن در مقابل بمباران نیروهای اسد به زیرزمین‌ها پناه بردند. یک فعال سوری نیز به “اسکای‌نیوز” گفت که «هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها از بمباران می‌گریختند. آن‌ها از هلی‌کوپترهای مسلح که در ارتفاع کم پرواز می‌کردند، وحشت کرده بودند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه معترضان در پی آن هستند که حمله نهایی خود را به مقر استراتژیک پلیس در مرکز حلب انجام دهند. تصرف این مقر پلیس راهی به محله الصاخور شهر حلب خواهد گشود که آن منطقه نیز در دست مخالفان است.
با توجه به تشدید وخامت اوضاع، قدرت‌های جهان از «حداکثر فشار» برای توقف خون‌ریزی توسط رژیم و پیشگیری از یک قتل‌عام دیگر سخن می‌گویند. رجب طبیب اردوغان٬ نخست‌وزیر ترکیه٬ هشدار داد که ترکیه بیش از این نمی‌تواند یک ناظر باقی بماند.
به اعتقاد کارشناسان ارتش، در حالی که نیروهای اسد در تلاش برای غلبه بر معترضان در حلب و دیگر شهرهای اصلی کشور هستند، این احتمال وجود دارد دولت کنترل مناطق روستایی را از دست دهد. درگیری‌ها اکنون در شهرهای درعا٬ حمص و حما ادامه دارد. در همین ارتباط کوفی عنان٬ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه٬ روز گذشته در بیانیه‌ای از دریافت گزارش‌های مبنی بر اسقرار نیرو و تسلیحات سنگین در اطراف حلب اظهار نگرانی کرد. وی در بیانیه‌اش درمورد خطر «جنگی قریب‌الوقوع» هشدار داد.
در بیانیه عنان ذکر شده که تشدید تمرکز نظامی در حلب و اطراف آن٬ بیش از پیش ضرورت اتحاد جامعه بین‌المللی برای متقاعد کردن احزاب سیاسی بر سر این موضوع که تنها راه حل برون‌رفت از بحران٬ گذار سیاسی است٬ مشخص می‌کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar