fredag 27 juli 2012

از سوی نزدیکان علی خامنه‌ای ارائه شد: «شعب ابی‌طالب» تفسیر «اقتصاد مقاومتی» رهبر

تلاش علی خامنه‌ای برای انکار واقعیت‌ آثار تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران٬ با تفسیر گروهی از روحانیون و نظامیان از سخنان وی٬ مبنی بر قرار گرفتن نظام در شرایط «شعب ابی‌طالب» مواجه شده است.
آقای خامنه‌ای دو روز پیش به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده بود تسلیم «واقعیت‌سازی» غرب در خصوص تاثیر تحریم‌ها نشده و مراقب باشند «درگیر و دچار واقعیت‌سازى‌هاى خلاف واقع» نشوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تکرار این نکته که جمهوری اسلامی در حال حاضر در شرایط «بدر و خیبر» قرار دارد٬ خواستار اجرای «اقتصاد مقاومتی» در برابر تحریم‌های بین‌المللی شده است.
در تفسیر سخنان رهبر جمهوری اسلامی٬ محمد رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که «اقتصاد مقاومتی٬ مدل اقتصادی پیامبر برای مقابله با چالش‌ها بوده است.»
آقای رجایی افزود هرچند وضعیت کنونی ایران مشابه وضعیت دوران پیامبر اسلام نیست٬ اما رهبر جمهوری اسلامی قصد دارد «برای مقابله با چالش‌ها» از مدل وی پیروی کند.
وی اظهار کرده که در چنین مدلی «لازم است برخی مشکلات اقتصادی تا هنگام برطرف شدن آن، تحمل شود.»
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «در شرایط کنونی، نمی‌توان مشکلات اقتصادی و تورم محسوس در کشور را نفی کرد.»
ید‌الله جوانی٬ مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه هم از تحت فشار بودن مردم بر اثر تحریم‌ها خبر داده و گفته غرب می‌خواهد از این طریق مردم را از نظام جدا کند.
آقای جوانی افزوده است: «اقتصاد مقاومتی با حضور همه جانبه مردم و مسئولین قابلیت اجرا خواهد داشت. لذا مسئولین باید در شکل‌دهی اقتصاد مقاومتی بسیج شوند.»
احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران هم با بیان اینکه غرب مشکلات زیادی برای جمهوری اسلامی درست کرده٬ تکیه بر فرهنگ «مقاومت» را راه برون رفت از این مشکلات عنوان کرده است.
خاتمی گفته که «اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در شرایط هجمه دشمنان٬ بتواند مقاومت کرده و کشور را از مشکلات عبور دهد و مدیریت کند.»
حسن ممدوحی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری نیز از «اقتصاد مقاومتی» با عنوان بهترین روش برای مقابله با فشار تحریم‌ها یاد کرده و از مردم خواسته از خرج‌های «بی‌جا» پرهیز کرده و «اسراف» نکنند.
مرتضی مقتدایی دیگر عضو مجلس خبرگان هم گفته که «هدف اصلی دشمنان آن است که با در مضیقه گذاشتن مردم از جهت اقتصادی، مقاومت ملت را بشکنند.»
مقتدایی افزوده است: «مردم باید بدانند که این مرحله سخت نیز گذراست و به فضل الهی ملت این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر می‌گذارد.»
تمام این تفسیر‌ها از سخنان خامنه‌ای نشان می‌دهد که مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی شرایط فعلی اقتصاد ایران را سخت و طاقت‌فرسا می‌دانند.
آن‌ها هرچند تلاش کرده‌اند در تفسیر‌های خود از سخنان رهبر جمهوری اسلامی حمایت کنند٬ اما تصویری از وضعیت کنونی ایران ارائه کرده‌اند که پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی از آن به عنوان «شعب ابی‌طالب» یاد کرده بود.
علی خامنه‌ای برخلاف مقام‌های دولتی چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید ایران در شرایط جنگ «بدر و خیبر» قرار دارد و این آمریکا و غرب هستند که در موقعیت «متزلزل» و «ناگوار» قرار گرفته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar