måndag 23 juli 2012

سقوط بی‌سابقه ارزش پول کشور و رفتار توهین‌آمیز کسبه عراقی با زائران ایرانی

چکیده :نزول ارزش اسکناس ایران موجب رفتار سرد و بعضا توهین آمیز کسبه عراقی با زائران ایرانی شده است. برخی از فروشندگان عراقی نه تنها در قبال عرضه کالا از ایرانیان، دلار مطالبه می کنند، بلکه با تمسخر در مورد پول ایرانی سخن می گویند. برخی از همین کسبه عراقی که چندین سال پیش به دست آوردن اسکناس های ایرانی یکی از آمال و آرزوهایشان به شمار می رفت، امروز پس از ارائه، آن را به کناری پرت می کنند و خواستار هر نوع ارزی به غیر از ریال ایران می شوند….
سایت انتخاب در گزارشی با اشاره به سقوط ارزش پول کشورمان در برابر ارزهای خارجی از جمله دینار عراق، نوشت:
نزول ارزش اسکناس ایران موجب رفتار سرد و بعضا توهین آمیز کسبه عراقی با زائران ایرانی شده است. برخی از فروشندگان عراقی نه تنها در قبال عرضه کالا از ایرانیان، دلار مطالبه می کنند، بلکه با تمسخر در مورد پول ایرانی سخن می گویند.
این رفتارهای توهین آمیز به حدی افزایش یافته است که برخی از همین کسبه عراقی که چندین سال پیش به دست آوردن اسکناس های ایرانی یکی از آمال و آرزوهایشان به شمار می رفت، امروز پس از ارائه، آن را به کناری پرت می کنند و خواستار هر نوع ارزی به غیر از ریال ایران می شوند.
هم اکنون با مراجعه با صرافی های عراقی ضمن آنکه باید چهره و رفتار سرد آنها را تحمل کنید ، با ارائه یک تراول چک ۵۰ هزار تومانی که آن را هم با اکراه می پذیرند، تنها ۲۵ هزار دینار عراقی دریافت می کنید.
جدیدترین خبرهای کلمه درباره روابط ایران و عراق:
نماینده مجلس عراق: باید از ایران غرامت جنگی بگیریم
دولت احمدی‌نژاد برای عراقی‌ها به طور رایگان نیروگاه می‌سازد
این گزارش همچنین به مقایسه ارزش پول دو کشور در ۱۰ سال اخیر پرداخته است:
سال ۸۱ : هر ۱۰ هزار دینار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۴ : هر ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دینار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۷ : هر ۳۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۹ : هر ۲۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۹۰ : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
انتخاب در ادامه نوشت: آقای وزیر اقتصاد که دائما از رتبه اقتصادی ایران در جهان سخن می گوید، آمار و ارقام پیشرفت اقتصادی کشور را ارائه می دهند و اقتصاد ایران را جزو بیست کشور برتر دنیا می دانند، برای این مسئله چه توضیحی دارند؟ آیا مسولین فکر کرده اند که چرا باید در حالی که ۱۰ سال پیش، پول ایران ۱۰برابر پول عراق ارزش داشته است اینک وضع به گونه ای برسد که ارزش پول ما به اندازه نصف واحد پول عراق تنزل یابد!؟
از سوی دیگر، هزاران زائر ایرانی که هر هفته به عراق می روند، همگی ممکن است از این گونه محاسبات ننمایند و بدین ترتیب عملا دچار ضرر و زیان شدیدی می شوند. چرا مسئولین اقتصادی کشور و سازمان حج وزیارت این مساله را به هموطنان ما اطلاع رسانی نمی کنند؟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar