måndag 23 juli 2012

اتحادیه عرب خواستار کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد شد/ ‘سپرهای انسانی’ از کودکان

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند. آنها وعده داده‌اند که در این صورت، امنیت او و خانواده‌اش برای ترک سوریه تامین می‌شود.
وزیران امور خارجه اتحادیه عرب بعد از نشست اضطراری خود در قطر در بیانیه‌ای مشترک از مخالفان دولت سوریه نیز خواسته‌اند تا یک دولت انتقالی تشکیل دهند.
با این حال، گزارش شده است که اقدامات ارتش سوریه برای عقب راندن مخالفان مسلح بشار اسد از دو شهر دمشق و حلب دوچندان شده است و نیروهای دولتی دست به حملاتی متقابل علیه مخالفان مسلحی زده‌اند که کنترل بخش‌هایی از این دو شهر بزرگ سوریه را در دست داشته‌اند.
دیروز یورش‌هایی پیاپی به منطقه برزه در حومه شمال شرق دمشق و منطقه مزه در غرب این شهر انجام شد.
بر اساس برخی گزارش‌های مخالفان دولت، نیروهای ارتش کنترل مزه را در دست گرفته‌اند و در عین حال، نزدیک به ۲۰ نفر را که ظن آن می‌رفت به مخالفان مسلح کمک می‌کردند، کشته‌اند.
گزارش شده است که درگیری در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه نیز ادامه داشته است.
حمله متقابل نیروهای دولتی، یک هفته بعد از پیشروی قابل توجه مخالفان مسلح بشار اسد انجام می‌شود.
مخالفان دولت در یک هفته گذشته توانستند کنترل چندین بخش دمشق را در دست بگیرند، برخی گذرگاه‌های مرزی این کشور را تصرف کنند و مدعی انجام حمله‌ای شوند که مرگ چهار مقام عالی‌رتبه دولتی از جمله وزیر دفاع سوریه را به دنبال داشت.
‘سپرهای انسانی’ از کودکان
موسسه خیریه بریتانیایی “کودک جنگ” اعلام کرده است که تمام طرف‌های درگیر در سوریه از روی عمد کودکان را هدف قرار می‌دهند و این کودکان با مرگ‌هایی مشابه اعدام و جراحت‌هایی سخت روبه‌رو هستند یا ربوده می‌شوند و مورد تجاوز قرار می‌گیرند.
در گزارشی که اولین ارزیابی جامع تاثیر درگیری (در سوریه) بر کودکان خوانده شده است، این موسسه خیریه طرف‌های درگیر را متهم کرده است که از کودکان به عنوان سرباز و پیکارجو نام‌نویسی می‌کنند و آنها را به عنوان سپرهای انسانی به کار می‌گیرند.
موسسه “کودک جنگ” هشدار داده است که در شرایط کنونی هیچ کودکی در سوریه در امنیت نیست، از جمله نزدیک به دو میلیون کودکی که در دمشق، پایتخت این کشور، به سر می‌برند.
این موسسه از جامعه بین‌الملل خواسته است تا آزار کودکان در سوریه را به عنوان جنایت جنگی طبقه‌بندی کنند و برای نجات جان آنها وارد عمل شوند.
سازمان‌یافته
یکی از مخالفان دولت که ساکن منطقه مزه در دمشق است، به خبرگزاری رویترز گفت که در حمله نیروهای دولتی به این منطقه بیش از یک هزار نفر از نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان هوادار دولت حضور داشتند. این حمله تحت حمایت نیروهای زرهی، تانک‌ها و بولدوزرها انجام شد.
برخی مخالفان دولت نیز در تماس‌های تلفنی به رویترز گفتند که نیروهای دولتی دست‌کم ۲۰ نفر را در منطقه اعدام کرده‌اند.
گزارش شده است که لشکر چهارم ارتش سوریه نیز حمله به منطقه برزه در شمال شرق دمشق را به عهده داشته است. این لشکر تحت فرماندهی ماهر، برادر بشار اسد است.
جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت می‌گوید که به نظر می‌رسد نیروهای دولتی مصمم هستند تا نیروهای ارتش آزاد سوریه (از گروه‌های مسلح مخالف دولت) را به طور کامل از دمشق بیرون برانند و این هدف را تقریبا به طور سازمان‌یافته دنبال می‌کنند.
گزارش‌هایی نیز از بروز درگیری در دیرالزور در شرق سوریه منتشر شده است. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این شهر زیر آتش خمپاره و راکت بوده است.
همچنین منابع خبری بی‌بی‌سی تایید کرده‌اند که مخالفان مسلح دولت کنترل گذرگاه مرزی باب‌السلام در مرز با ترکیه را در دست گرفته‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar