måndag 23 juli 2012

پادشاه عربستان خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همكاری اسلامی شد

 پادشاه عربستان سعودی، از سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی خواسته برای مقابله با خطرات و آشوب در این کشورها، نشست فوق‌العاده برگزار کنند. همزمان یک کارشناس روابط بین‌الملل، از تلاش عربستان برای بازیابی نقش خود در منطقه سخن گفته است.
سعود الفیصل- وزیر امورخارجه عربستان سعودی، از درخواست ملک عبدالله پادشاه این کشور، مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در شهر مکه خبر داده است.
پادشاه عربستان سعودی هدف این نشست را مقابله با خطرات و آشوب های کشورهای اسلامی عنوان کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی “سپا”، سعود الفیصل همچنین اضافه کرده است: «پادشاه سعودی در این دوره حساس که امت اسلامی با خطرهای گوناگون مواجه است و ممکن است به گسترش فتنه و تجزیه منجر شود از کشورهای اسلامی می خواهد در این کنفرانس شرکت کنند.»
وزیر امورخارجه عربستان سعودی اظهار امیدواری کرد که این نشست صفوف مسلمانان را متحد کند.
وی با اعلام برگزاری این نشست در روزهای 26 و 27 رمضان، یعنی اواسط ماه اوت، توضیحات بیشتری درباره برنامه های این نشست ارائه نکرد.
وزارت کشور عربستان سعودی، نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده که از فردا (دوشنبه) کمک های مردمی برای سوریه جمع آوری می شود.
اما درخواست پادشاه عربستان سعودی از کشورهای اسلامی در حالی صورت می گیرد که بحران در سوریه، یکی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، بالا گرفته و به گفته ناظران سوری حقوق بشر، از مارس 2011 تا کنون حدود 19هزار نفر در آشوب های این کشور کشته شده اند.
به غیر از سوریه که اکنون رابطه خوبی با عربستان سعودی ندارد، ایران نیز یکی دیگر از 57 عضو این سازمان است.
رسانه های دولتی در ایران با سوءظن به این درخواست پادشاه عربستان سعودی نگاه کرده و آن را در جهت «تشدید فشار بیشتر بر دمشق» تفسیر کرده اند.
مقام های جمهوری اسلامی، عربستان سعودی را متهم می کنند که شیعیان مناطق شرقی این کشور را سرکوب می کند و در خاموش کردن اعتراضات بحرین نیز نقش دارد.
سازمان همکاری اسلامی، که پیشتر نام آن سازمان کنفرانس اسلامی بود، تا کنون سه نشست فوق العاده برگزار کرده که آخرین آن در سال 2005 و در مکه به ریاست پادشاه عربستان برگزار شد.
همزمان خبرگزاری فرانسه با انتشار تحلیلی نوشته که عربستان سعودی با انتصاب بندر بن سلطان، به ریاست دستگاه اطلاعاتی خود، امیدوار است تحرک تازه‌ای به دیپلماسی این کشور برای ایفای نقش پررنگ تری در خاورمیانه ببخشد.
بندر بن سلطان 63ساله، که قبلا به مدت 22 سال سفیر عربستان در واشینگتن بوده، روز دوشنبه گذشته با حکم پادشاه این کشور به سمت ریاست دستگاه اطلاعاتی و امنیتی عربستان منصوب شده است.
عبدالله شَمَری- کارشناس مسائل بین الملل، به خبرگزاری فرانسه گفته که بندر بن سلطان این قابلیت را دارد که فرصتی فراهم آورد تا عربستان جایگاه خود را در منطقه بازیابد.
به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی، عربستان سعودی باید روش های دپیلماتیک خود را ارزیابی مجدد کند، زیرا نقش این کشور در منطقه، پس از حملات 11 سپتامبر و سرنگونی صدام، زیر سایه نقش ایران و ترکیه رفته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar