söndag 29 juli 2012

محسن رضایی در برنامه راز: من منتقد وضع موجود هستم و به نحوه اداره کشور انتقاد دارم

 دوباره زمان انتخابات شد و این مردک الدنگ شروع کرد به خودنمایی!
تابناک: من با همه توان از نظام و رهبری دفاع کرده و می‌کنم، ولی من منتقد وضع موجود هستم و به نحوه اداره کشور انتقاد دارم. غربی‌ها پشتوانه‌های اصلی قدرت ما، یعنی مردم و اقتصاد را هدف گرفته‌اند، حال اگر مردم و اقتصاد را به اوج شکوفایی برسانیم، از پیچ سرنوشت‌ساز گذر کرده‌ایم؛ بنابراین، رهبر معظم انقلاب با حکمت این مسأله را طرح کرده‌اند.
دکطر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خنثی کردن تحریم‌ها بسیار مهم است، ولی مهمتر از آن این است که همزمان با مهار تحریم‌ها باید به شکوفایی اقتصادی در کشور برسیم؛ یعنی آنچه در‌ سی سال گذشته دولت‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند، ولی هنوز حاصل نیامده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکطر محسن رضایی، شب گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه راز شبکه ۴ سیما در پاسخ به این پرسش مجری کار‌شناس برنامه مبنی بر اینکه تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی ایران اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید و شباهت‌ها و تفاوت‌های این فرصت و تهدید‌ها با دوران دفاع مقدس چیست، گفت: ملتی که اهداف بلند دارد. باید خود را برای همه چیز آماده کند، اگر در این موقعیت و ژئوپولتیک به سر می‌بریم، باید خود را برای تهدید و فرصت‌های بزرگ آماده کنیم، امروز هم تهدید و هم فرصت‌ها و امیدهای بزرگی پیش روی ماست.
راه رسیدن به آرمان‌ها از واقعیات است
دکطر رضایی در ادامه گفت: من یک نیروی ارزشی هستم و به آرمان‌های انقلاب و نظام بسیار توجه دارم، ولی راه دستیابی به آرمان‌ها از واقعیت‌ها می‌گذرد. نخستین واقعیت این است که نمی‌گذارند ما به آسانی و بدون هزینه در شمال خلیج‌فارس و روی چاه‌های نفت و گاز کل منطقه به آسانی به آرمان‌هایمان برسیم. رضایی افزود: تأکید دارم که باید از شعارزدگی پرهیز کنیم و با اقتدار به سمت آرمان‌ها برویم.
در این بخش طالب‌زاده پرسید که همواره حتی از سوی منابع غربی گفته شده آمریکا نمی‌تواند به ایران حمله نظامی کند، اما حال که آن‌ها بانک مرکزی و فروش نفتمان تحریم کرده‌اند، آیا این نوع تازه‌ای از جنگ نیست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: قبول ندارم که آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند، این ما (ایران اسلامی) هستیم، نمی‌گذاریم حمله کند؛ یعنی تا ما غفلت کنیم آن‌ها حمله خواهند کرد، همان گونه که زمان بوش سه بار هواپیما‌ها را آوردند، روی باند برای حمله اما هشیاری و آزمایش موشک‌های ایران و افشاگری‌هایی که پس از حمله آمریکا به عراق صورت گرفت از عواملی بود که مانع حمله آن‌ها شد؛ بنابراین، حفظ بازدارندگی به صورت مستمر در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار واجب و مهم است.
دکطر رضایی افزود: آن‌ها می‌دانند تا سوریه و حزب‌الله لبنان باشند، حمله به ایران دشوار است چون ما دست بلندی در مرزهای مدیترانه داریم این‌ها می‌خواهند سوریه سقوط کند و حزب‌الله ضعیف شود تا موشک‌هایی که از ۷۰ کیلومتری می‌تواند اسرائیل را بزند را مهار کنند و سپس عراق را مهار کنند و پس از آن ایران را هم تحت تأثیر قرار دهند، منتها پیش از این مراحل برای تضعیف ایران تحریم‌های اقتصادی را شروع کرده‌اند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: لذا آن‌ها امروز با دو فلش سوریه و تحریم‌ها به سمت ما فشار می‌آورند و این می‌تواند مقدمات یک منازعه باشد. در عین حال می‌تواند سکویی برای جهش ما باشد؛ یعنی هم سوریه می‌تواند موجب تحرک باشد و هم تحریم‌ها می‌تواند مبنای جهش اقتصادی باشد، همچنان که جنگ نیز مانند تحریم‌ها ناعادلانه به ما تحمیل شد، اما توانستیم آن را مبنای یک جهش عظیم دفاعی و امنیتی قرار دهیم که آثار آن تا امروز پیداست.
دکطر رضایی افزود: نباید تحریم‌ها صورت می‌گرفت. تحریم‌ها ظالمانه است ولی حالا باید با آن مبارزه کنیم و در این مبارزه هم پیروز شویم.
دیپلماسی نیازمند آسیب‌شناسی
دکطر رضایی در ادامه سخنان درباره تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی نظام درباره روابط ایران و آمریکا گفت: قطع رابطه سیاسی از طرف آمریکا بود تا آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در ایران برقرار بود، و رفت و آمدهایی صورت می‌گرفت. در خاطرات برژنسکی آمده که در مذاکرات او با دکتر یزدی در الجزایر، برژنسکی می‌گوید ما حاضریم اموال شما را بدهیم اما دکتر یزدی می‌گفت: نه شما شاه را تحویل دهید.
وی افزود: از آغاز انقلاب تاکنون باید دیپلماسی خود را آسیب‌شناسی کنیم مثل اینکه در سه دوره مذاکره به سرپرستی آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی با غرب آسیب‌ها کدام بوده است؟ آیا نمی‌شد فاصله روسیه و چین با آمریکا را بیشتر کرد؟ یا نمی‌شد فرصت‌های بیشتری ایجاد کرد؟ این‌ها را باید بررسی کنیم.
دکطر رضایی خاطرنشان کرد: به هر حال آمریکا رابطه را قطع کرد و بعد هم آمد پشت سر ضدانقلاب اما نتوانست از تأسیس جمهوری اسلامی جلوگیری کند. اما شکاف به قوت خود باقی است و باید قوی‌ترین تیم سیاست خارجی را برای آن شکل دهیم که همواره رصد کرده و فکر بدهد و این تیم باید خود به اندازه یک وزارت خارجه باشد.
توطئه‌ها را خنثی کرده و جلو‌تر هم رفتیم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطرنشان کرد: ما و آمریکا دنبال ارزش‌ها و منافع خود هستیم. ما توطئه‌های آمریکا را خنثی کرده و حتی جلو‌تر هم رفتیم، در سالهای ۵۸ تا ۶۱، شهدای زیادی دادیم، ولی توطئه‌ها را خنثی کرده و یک سازمان اطلاعاتی قدرتمند هم در ایران ایجاد شد که تا خود آمریکا هم نفوذ کرد. در جنگ هم می‌خواستند پنج استان و ده‌ها بحرین را از ایران جدا کنند، ولی نگذاشتیم و فرا‌تر از آن یک نیروی قدرتمند دفاعی ساختیم و ده‌ها دستاورد دیگر که امروز شاهد آن هستیم. حالا هم وضع باید به این گونه باشد.
باید اقتصاد را شکوفا کنیم
دکطر محسن رضایی در ادامه خاطرنشان ساخت: امروز در رویارویی سوم با غرب و آمریکا و در تحریم‌ها هم نه تنها باید تحریم را مهار بلکه باید اقتصاد را به شکوفایی بزرگ و بالا برسانیم. یعنی خنثی کردن تحریم‌ها مهم است، ولی مهم‌تر شکوفایی اقتصادی است که باید به آن برسیم؛ یعنی‌‌ همان طور که تهدید تحمیلی جنگ به فرصت تبدیل شد، تهدید تحمیلی تحریم هم باید به فرصت شکوفایی تبدیل شود، آن وقت ما به آرمان‌های نظام و انقلاب به بهترین شکل دست یافته‌ایم که ترس آمریکا و دشمنان ما هم از همین است.
از نظام و رهبری دفاع می‌کنم، ولی منتقد وضع موجود هستم
در ادامه و پس از انتقاداتی که طالب‌زاده نسبت به برخی سوءمدیریت‌ها مطرح کرد و خواستار تقویت روحیه جهادی و جهاد سازندگی در دوره رویارویی تازه غرب با ایران شد، دکطر محسن رضایی گفت: من با تمام توان از نظام و رهبری دفاع کرده و می‌کنم، ولی من منتقد وضع موجود هستم و به نحوه اداره کشور انتقاد دارم. اشکالات در کار‌ها بوده برای نمونه، ۹۰ درصد ‌دان مرغ و موارد مربوط به صنعت مرغداری توسط چند نفر از خارج می‌آمده. این یک گلوگاه بوده که از سه ماه قبل پیدا بوده که نقصی در حال ایجاد است، اگر درست مطالعه می‌شد معلوم بود، فردا ممکن است برای گوشت و سایر اقلام همچنین شود.
دکطر رضایی افزود: هر کالایی یک بازاری دارد که وضع داخلی و خارجی آن باید به صورت مانیتور مقابل وزرای مربوطه باشد و بدانند چه موقع باید چه عیبی را رفع کنند.
دکطر محسن رضایی تصریح کرد: البته این‌ها مثال بود ولی در مجموع هر چه دولت نقش هدایتی و نظارتی و حمایتی بیشتر داشته باشد، بیشتر می‌تواند کنترل کرده و موفق باشد. دولت هم تنها نیست خود مجلس هم نقش دارد، حتی قوه قضاییه یا حتی مجمع همه این‌ها نقش دارند و نقش آن‌ها هم نیازمند آسیب‌شناسی است، وگرنه چه ضمانتی خواهد بود که چند ماه دیگر اتفاقات دیگری نیفتد.
در ادامه طالب‌زاده گفت: همانند روزی که به فرودگاه مهرآباد حمله شد و آژیر بسیج عمومی در کشور به صدا درآمد، آیا تحریم بانک مرکزی و نفت ایران هم چنین هشداری نیست و نیازمند یک حرکت انقلابی و وسیع در کشور نیست؟
دکطر رضایی در پاسخ گفت: همین طور است، آماده باش اخیر از زمان تحولات بازار ارز شروع شد؛ آن آغاز ماجرایی بود که باید زودتر کنترل و مدیریت می‌شد.
به هر حال هجمه و رویارویی غرب جدی است از قبل هم قابل پیش بینی بوده ولی شاید اهمال شده، اما امروز هنگام رویارویی و جهش دوباره ایران فراهم آمده است و باید برای آن برنامه داشت چون شکوفایی اقتصادی نیاز به تحول در مدیریت دارد.
برنامه‌های اقتصادی در شرایط تحریم باید متفاوت باشد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: مدیریت و برنامه‌های اقتصادی در شرایط تحریم با شرایط معمولی متفاوت است. اقتصاد در شرایط صلح و‌‌ همان رویه در شرایط تحریم کارایی نخواهد داشت. ما نیازمند مدیریتی برای عبور موفقیت آمیز از تحریم‌ها هستیم.
اگر فهم اقتصادی نباشد، چگونه برنامه‌ریزی کنیم
در ادامه برنامه دکطر رضایی گفت: می‌دانید که رشته تحصیلی من مکانیک بود، ولی پس از جنگ آمدم سمت اقتصاد، چون شک نداشتم مصاف اصلی ما بعد جنگ با آمریکا در اقتصاد خواهد بود. مدت‌ها خود را آماده کرده بودم چون وضع قابل پیش بینی بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحریم‌ها و رویایی جدید آمریکا ارتباطی به دولت آقای احمدی‌نژاد هم ندارد و از آخر دولت آقای خاتمی شدت گرفت؛ یعنی وقتی که سازمان ملل سال گفت‌و‌گوی تمدن‌ها اعلام کرد، ولی بوش آمد محور شرارت را مطرح کرد. لذا رویارویی ما با آمریکا با یک مذاکره و دو مذاکره حل نمی‌شود و باید به بهترین وجه و با اقتدار و عزت از این رویارویی عبور کنیم و برنامه ریزی باید به گونه‌ای باشد که مشکل را از سر راه برداشته به علاوه به شکوفایی اقتصاد برسیم.
وی افزود: نباید همه هنر ما این باشد که تحریم‌ها را خنثی کنیم، بلکه باید توسعه اقتصادی شتابان صورت گیرد و در دو تا سه سال آینده باید مسأله را تعیین تکلیف کنیم و ثبات اقتصادی باید در کشور و روابط بین‌المللی پدید آید.
دکطر محسن رضایی در ادامه افزود: شعارزدگی ممکن است باعث انحراف در تصمیمات شود و از آوردن توانایی لازم به صحنه جلوگیری کند، کما اینکه سال اول جنگ هم شعار زیاد داده می‌شد ولی اقدامات اصلی از سال دوم آغاز شد.
دشمن را نباید دست کم گرفت
دکطر رضایی در ادامه اظهاراتش گفت: دشمن در اعمال فشار به ایران همه چیز را محاسبه و بسیار هوشمند کار کرده و ما باید از جایی مسأله را خنثی کنیم که در محاسبات آن‌ها نبوده است؛ بدین معنا که نباید در دهان اژد‌ها رفته و توکل کنیم بلکه باید نقطه ضعف اژد‌ها را پیدا کرده و در آنجا توکل کنیم که این سفارش قرآن کریم نیز هست. در ادامه طالب‌زاده گفت در دوره جنگ ما هم جنگ کلاسیک جواب نداد و شما و رزمندگان غیرمتعارف نبرد کردید.
مردم را به اداره کشور برگردانید
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: بله در واقع مردم را آوردیم به صحنه، نقطه مؤثر را پیدا کردیم، چون تنها با شعار نمی‌شود با آمریکا و… مقابله کرد، الان هم شک ندارم که می‌توانیم باید شرایط را فراهم کرد. اقتصاد امروز باید مردمی شود، شرط هم مشارکت مردم است. هم‌اکنون جهان در حال عبور از تجربه جامعه مدنی در رسیدن به شبکه‌های اجتماعی است، بسیج و جهاد سازندگی ما مدل‌های شبکه‌های مردمی و ارتباط تنگاتنگ است.
دکطر رضایی افزود: بازگشت مردم به اداره کشور بسیار مهم است. در بیست سال اخیر، مردم از اداره کشور کنار رفته‌اند.
باید روی اشتغال تأکید شود
در ادامه دکطر رضایی افزود: مردم در انتخابات مشارکت دارند ولی چرا در اداره کشور مشارکت نکنند؟
رضایی در برابر این پرسش که گام نخست به نظر شما چه باید باشد، گفت: مسأله کلیدی اشتغال است که اگر حل شود، مردم درآمد خواهند داشت و مفاسد کم می‌شود، اما چطور؟ این کار مدیریت اقتصادی می‌خواهد که منابع هدر نرود و سرمایه‌گذاری‌ها به جای خود صورت گیرد؛ بنابراین، به نظر من در مقابله با تحریم باید روی اشتغال تأکید شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره پیچ سرنوشت ساز تاریخ در کلام رهبری گفت: این پیچ به این معناست که اگر عبور کنیم، از مرحله کنونی به قدرت دفاعی و اقتصادی پایدار می‌رسیم.
رضایی افزود: پشتوانه قدرت مردم و اقتصاد هستند، که اگر نباشند قدرت فرو می‌ریزد.
رویارویی سوم با عقبه قدرت است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رویارویی سوم غرب با عقبه قدرت رخ داده؛ یعنی مردم و اقتصاد را هدف گرفته‌اند، حال اگر مردم و اقتصاد را به اوج شکوفایی برسانیم از پیچ سرنوشت ساز گذر کرده‌ایم و همه تجارت و سیاست منطقه دست ایران است؛ بنابراین، رهبر معظم انقلاب با حکمت این مسأله را طرح کرده‌اند.
از همه ارزش‌های انقلاب دفاع کنیم
در بخش دیگر برنامه در مبحث بیداری اسلامی دکطر محسن رضایی اظهار داشت: ما باید از همه ارزش‌هایمان دفاع کنیم. دولتمردان ایران اشتباه کردند در این سال‌ها به سوریه یا عربستان تذکر ندادند که آزادی و مردم سالاری را در کشورشان رعایت کنند.
رضایی افزود: تعجب من از اصلاح‌طلب‌هاست که هشت سال سر کار بودند و رسانه هم زیاد داشتند، ولی نگفتند که مردم سالاری و آزادی هم ارزش انقلاب است و عربستان و سوریه و دیگران باید به آن پایبند باشند. حالا هم که قطر و عربستان به فکر دمکراسی در سوریه افتاده‌اند که خنده‌دار است؛ در حالی که آزادی و مردم‌سالاری جزو ارزش‌های انقلاب ماست و امروز هم دولت سوریه باید به کمک مردم خود مسأله را حل کند. سوریه دوست ما در محور مقاومت است، ولی همه ارزش‌هایمان را باید به دوستانمان صادر کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ظلم ستیزی و مقابله آقای اسد با اسرائیل بسیار خوب است، ولی مثلاً سال‌ها پیش باید به آقای اسد می‌گفتیم که اصلاحات را آغاز کن. دکطر رضایی افزود: سوریه شریک استراتژیک ماست و حمایت ما از سوریه بجا و با معناست منتها نباید در صدور همه ارزش‌های انقلاب اهمال شود.
دکترین گلوله برفی و بهمن
در ادامه برنامه حسین بهزاد، نویسنده و پژوهشگر به صورت تلفنی از دکطر رضایی پرسید: در درس‌های دوره عالی سپاه در دهه ۷۰ از آغاز تصدی بر سپاه و آزادسازی سرزمین‌ها گفتند که با دکترین گلوله برفی و پیدا کردن آدم‌ها، تیپ‌ها و لشکرهای سپاه را تشکیل دادید.
بهزاد افزود: با توجه به تجربه کارای گلوله برفی آیا امروز هم دکترین گلوله برفی برای شرایط امروز دارید یا خیر و اگر دارید مشخصات آن چیست؟
دکطر رضایی پاسخ داد: بله وقتی گلوله برف کوچکی روی قله راه می‌افتد، در دامنه‌ها توده‌ای بزرگ می‌شود و در کف جاده‌ها کیلومتر‌ها جاده را بند می‌آورد.
دکطر رضایی افزود: گلوله‌های ما آن موقع فرماندهان ناشناخته بودند و در گذر از تحریم‌های اقتصادی، گلوله‌های برفی کارآفرینان موفق و جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب هستند.
وی در ادامه افزود: شمار بسیاری از این کارآفرینان موفق و جوانان مستعد را در سراسر کشور زیر نظر گرفته‌ام که توانایی آن‌ها بالقوه و بالفعل است. هدف اصلی هم این است که همه این‌ها را بیاوریم در یک استراتژی بزرگتر، بخش‌ها و افراد زیادی آماده‌اند تا محیط کسب و کار کشور مساعد شود.
به قرارگاه مرکزی اقتصاد نیاز داریم
دکطر رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی در این برنامه گفت: به یک قرارگاه مرکزی در بحث مقابله با تحریم و شکوفایی اقتصادی نیاز داریم که می‌تواند شامل دولت، نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، مجلس، قوه قضاییه و دیگران باشد.
وی افزود: این قرارگاه در شانگهای چین با یک تیم هفت نفره ایجاد شد، ما هم باید چنین تیمی داشته باشیم تا مصون از تغییرات سیاسی برنامه‌های تثبیت شده در کشور اجرا شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar