måndag 16 april 2012

نتانیاهو نحوۀ مذاکرات اتمی را هدیه‌ای برای ایرانی‌ها دانست

رادیوفرانسه: نخست‌وزیر اسرائیل از نحوۀ ادامۀ مذاکرات اتمی گروه ١+٥ با ایران ابراز بی‌صبری کرد و گفت که موکول شدن دور بعدی گفتگوها به روز ٢٣ ماه مه، باز هم مهلت دیگری به ایران خواهد داد تا غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد. در مقابل مسئولان ایرانی، با اشاره به نشست دیروز از “رویکردی مثبت” سخن گفتند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از این که دور بعدی مذاکرات گروه ١+٥ با ایران به بیش از یک ماه دیگر موکول شده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت: “نخستین احساس من اینست که به ایرانی‌ها هدیه داده‌اند، چرا که بدین ترتیب ایران پنج هفتۀ دیگر وقت به دست آورده تا غنی‌سازی اورانیوم را بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد”.
نتانیاهو، پس از دیداری در شهر بیت‌المقدس با سناتور آمریکایی، جوزف لیبرمن، بی‌صبری خود را در مورد مذاکره با ایران نشان داد و گفت: “به نظر من، ایران باید بلافاصله همۀ فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، سپس تمامی ذخیرۀ اورانیوم غنی‌شدۀ خود را تحویل دهد و بالاخره تأسیسات اتمی قم (فردو) را برچیند”.
نخست‌وزیر اسرائیل افزود: “من همچنان اعتقاد دارم که اولین کشور تروریست دنیا نباید فرصتی برای ساخت سلاح اتمی داشته باشد”.
بعد از پانزده ماه توقف، بالاخره مذاکرات ایران با گروه ١+٥ دیروز(شنبه) در استانبول از سر گرفته شد. هر دو طرف از این مذاکرات ابراز رضایت کردند و گفتند که دور بعدی گفتگوها روز ٢٣ ماه مه (سوم خرداد) در بغداد انجام خواهد شد.
سعید جلیلی، مسئول اصلی مذاکرات، روز یکشنبه در تهران، در بارۀ نشست استانبول گفت: “اين دور از مذاكرات نسبت به مذاكرات قبلي رو به جلو بود و طرف مقابل رويكرد مثبت داشت و هم‌چنين نقش کاترین اشتون در ايجاد چنين فضايي قابل توجه است”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar