måndag 16 april 2012

لاریجانی ناتوان از مقابله با احمدی نژاد به خامنه ای پناه برد

مجلس آخوندی در نخستین روز کاری خود پس از تعطیلات، بیشترین وقت اش را به اعتراض به عملکرد محمود احمدی نژاد گذراند. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و برداشت شبانه و غیرقانونی دولت از حساب بانکها مهمترین سرفصلهای این اعتراضات بود. حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس خبر از برگزاری جلسه ای از اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی درباره نحوه نظارت و موضعگیری مجلس در برابر اجرای غیرقانونی فاز دوم هدفمندی یارانه ها داد. از سوی دیگر، منابع خبری رژیم گزارش می دهند که علی لاریجانی، رییس مجلس آخوندها در مورد اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها بدون اجازه مجلس توسط احمدی نژاد، به خامنه ای نامه نوشته و دست به دامن او شده است.
همچنین روز گذشته (سه شنبه)، لاریجانی از تریبون مجلس ضمن انتقاد از عدم اجرای درست "قانون هدفمندی یارانه ها"، عملکرد دولت را "خلاف صریح قانون" و "ضربه به تولید" خواند. لاریجانی گفت، "اقدام اخیر دولت در پرداخت یارانه جدید جدای از اینکه خلاف صریح قانون است، با شرایط کشور نیز متناسب نیست" و ادامه داد، "مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با طرحهای غیر کارشناسی که توفان تورم ایجاد می‌کند موافقت کند".این درحالی است که دولت در ششم فروردین واریز 28 هزار تومان به حساب سرپرست خانوارها به عنوان "مابه التفاوت فاز اول و دوم"، در عمل فاز دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کرده است. پیشتر منبع این پول مورد پرسش قرار داشت که با توجه به کسری بودجه در اجرای مرحله اول، این پول جدید از کجا تامین شده که مشخص شد دولت در اواخر سال 90، حدود 4 میلیارد و 300 میلیون دلار از منابع بانکهای کشور را که در حسابی نزد بانک مرکزی نگهداری می شد را بدون اطلاع صاحبانش شبانه برداشت کرده است. در این مورد مصطفی رضا حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: "متاسفانه این اقدام برای اولین بار نیست که توسط دولت صورت می گیرد. پیش از این دولت یک بار از حساب بانکها برداشت کرده بود که با پیگیر‌یهای مجلس، 90 درصد پول بازگشت داده شد."علی لاریجانی در مورد این عمل نیز به کمیسیون اقتصادی مجلس ماموریت داده تا به برداشت شبانه و بدون اطلاع بانک مرکزی از حساب بانکها رسیدگی کند.
به نظر می رسد ماری که احمدی نژاد در میدان مجلس رها کرده، بدجوری اعضای مجلس آخوندها را به مخمصه انداخته است. پیش دستی احمدی نژاد در درگیری و کشاکش با مجلس و ضربه های پیاپی او به قدرت نظارتی این نهاد تحت امر ولی فقیه، چالشی اساسی از نماد درگیری بین باندهای قدرت در رژیم جمهوری اسلامی است. پناه بردن لاریجانی به خامنه ای، رهبر و ولی فقیه رژیم پیش از اینکه تعیین تکلیف از او برای برخورد با احمدی نژاد باشد، کشاندن پای او به این درگیریها معنا می دهد؛ درگیری ای که قداست و انتقاد ناپذیری از ولی فقیه را در تیر رس خود دارد

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar