måndag 16 april 2012

مذاکرات استانبول بدون دعا برای امام زمان برگزار شد

 به گفته یکی از دیپلمات‌های حاضر در استانبول سخنان آغازین جلیلی در استانبول این بار بدون دعا برای «امام زمان» بوده است. بر اساس گزارش‌های رسیده، طرفین به دنبال مذاکره بر روی نقاط مشترک بوده‌اند و کاترین اشتون گفته‌های مسوولان جمهوری اسلامی مبنی بر نبود تمایل به ساخت سلاح هسته‌ای را جدی گرفته و پایبندی به معاهده NPT را پایه هر گونه توافق با ایران برای دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دانسته است.
گاردین گزارش داد که در مذاکرات امروز استانبول، نشانه‌هایی از جدیت ایران برای رسیدن به نتیجه مشاهده شده است. به نوشته گاردین، جامعه جهانی با نرم‌تر کردن حد و حدود برای ایران، امکان کنار آمدن جمهوری اسلامی را فراهم کرده و ایران نیز با پیش‌آمدن، راه را برای دور دوم گفتگوها باز کرده است.
خبرگزاری فرانسه نیز از سخنگوی خانم اشتون نقل کرده که مذاکرات این بار برخلاف گذشته مثبت بوده است.
دیپلمات‌های حاضر در استانبول به گاردین گفته‌اند که ایرانی‌ها، تمامی نشانه‌های جدی بودن در مذاکرات را از خود بروز داده‌اند. به گفته این منابع، امروز کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه در باره تاریخچه گفتگوها با ایران سخن گفته و بعد از او، جلیلی، مذاکره کننده ایرانی بدون استفاده از زبان پرخاشجویانه و تبلیغاتی با صدایی آرام و به نحوی سازنده پاسخ داده است و گفته که با جدیت آماده گفتگو در باره مساله هسته‌ای است. جلیلی این بار «دعای حضرت مهدی» را به زبان نیاورده است.
بعد از سخنان جلیلی، کاترین اشتون مجددا پشت تریبون آمده و ضمن تاکید روی قول ایران مبنی بر عدم تمایل برای ساخت سلاح، معاعده را پایه گفتگوها خوانده است.
سپس دیپلمات‌های کشورهای ۵+۱ به نوبت پشت تریبون آمده‌اند و نماینده ایالات متحده گفته است که رابطه ایران و آمریکا می‌تواند بهتر از این باشد.
جلیلی در پاسخ به دیپلمات‌ها با لحنی ملایم‌تر از همیشه مخالفت خود را با برخی نکته‌ها ابروز کرده است. او برخلاف دفعه پیشین نگفته است که ایران از سوی قدرت‌ها تحت فشار بوده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar