måndag 16 april 2012

پوشالی بودن افزایش یارانه ها

در حالی که اجرای فاز دوم حذف یارانه ها یا هدفمندی یارانه ها تبدیل به موضوع کشمکش برای تصفیه حسابهای دولت و مجلس شده، شعار افزایش 28 هزار تومان یارانه ها دروغ از آب درآمد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رژیم روز 5 شنبه 17 فروردین، در واکنش به بی اعتنایی دولت به جایگاه مجلس، حرفهای احمدی نژاد را «بسیار شعارگونه» و غیر جدی تلقی نمود.

از طرفی دیگر لاریجانی رئیس مجلس روز 5 شنبه 17 فروردین از هیج گرفتن مجلس توسط احمدی نژاد به خشم آمده و اظهار داشت:«بدون مصوبه مجلس نمی توان گام دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد.»

در پشت هیاهوی دعوای مجلس و دولت بر سر میزان یارانه های پرداختی به مردم، واقعیت چیز دیگری است. هدفمندی یارانه ها که در اصل همان حذف یارانه ها است، باعث بالا رفتن قیمتها و نرخ تورم شده است. میزان کمکهایی که در برابر حذف یارانه ها پرداخت شده هیچ همخوانی با افزایش قیمتهای مواد حامل انرژی ندارد. بر همین منظر، دستاورد حذف یارانه ها، افزایش تورم، گسترش فقر و تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی داخلی است. لاریجانی در مجادله با احمدی نژاد، می گوید:«قرار بود از محل منابع اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، درمان رایگان در اختیار مردم گذاشته شود»، که چنین نشد.

طی یک ماه اخیر به ویژه ایام نوروزی مردم یک باره با افزایش قیمتهای مواد خوراکی و سوختی روبرو شدند. بر اساس گزارشهای پخش شده بهای مواد خوراکی طی یک ماه اخیر دو برابر شده است. مردم باید بهای افزایش کالاها را با وعده احمدی نژاد مبنی بر افزایش یارانه ها که هنوز به حسابشان ریخته نشده است بپردازند. براساس گزارش خبرگزاریها، قیمت مواد خوراکی بیش از 100 درصد در روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید افزایش داشته است.

اگر تقسیم منبع مالی از حدف یارانه ها موضوع دعوای پایوران رژیم است، افزایش بهای مواد اولیه زندگی و فقیرتر شدن مردم واقعیت سیاست «هدفمندی یارانه ها» است که بر دوش مردم سنگینی می کند

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar