onsdag 11 april 2012

خامنه ای نیز به 17 هزار پناهنده سوریه ای در اردوگاه های ترکیه و 90 هزار پناهنده در اردن اشاره کرد

دولت آقای اردوغان که اکنون به دست گیری رهبری جهان اسلام و ایفای نقش میانجیگری را جانشین تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا کرده، بعد از کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای درسئول به ایران سفر کرد تا این نقش را با به نتیجه رساندن دو هدف عمده آمریکا و همپیمانان آن بازی کند: حل مساله ی هسته ای و پروسه ی انتقال قدرت در سوریه. اما خامنه ای که آرزوی ایفای همین نقش را از راه تهدید هسته ای و این بار حمایت از بشار اسد دارد، جمهوری اسلامی را به انزوا و تحریمهای بیشتری نایل کرد.

نخست وزیر ترکیه در شبکه 2 تلویزیون رژیم بر بیانیه 6 ماده ای کوفی عنان در باره سوریه تاکید کرد و گفت، "باید به اراده ملت سوريه احترام بگذاریم" و سپس شرکت 17- 18 حزب در انتخابات ترکیه را برای اثبات تعهد کشورش به دمکراسی و انتخابات به رخ رژیم کشید.

آقای اردوغان در دیدار با خامنه ای نیز به 17 هزار پناهنده سوریه ای در اردوگاه های ترکیه و 90 هزار پناهنده در اردن اشاره کرد، اما اشاره او به وضعیت وخیم انسانی در سوریه اثری بر خامنه ای نگذاشت و ولی فقیه رژیم همچنان بر حمایت از بشار اسد در سرکوب مردم سوریه تاکید کرد.

نتیجه آنکه یک روز پس از بازگشت اردوغان به کشورش، با کمال "احترام متقابل" و رعایت "روابط برادرانه"، "پنجره‌ باز دیپلماسی" با رژیم به میزان 20 در صد بسته شد. شرکت ملی نفت ترکیه کاهش 20 درصدی خرید نفت از ایران و جایگزینی آن با نفت لیبی را اعلام کرد.

البته به سنت همیشگی، پشت سر این مهمان رژیم نیز تفسیر و حرفهای ضد و نقیضی که نشان از پرده پوشی طرد جمهوری اسلامی دارد، زده شد. برای نمونه، محمد کرمی راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع با مثبت ارزیابی کردن موضع گیری ترکیه ادعا کرد که "پروژه عربی - غربی براندازی دولت سوریه شکست خورده است". پاسدار سروری، عضو دیگر همین کمیسیون نیز گفت: "ترکیه در حال فاصله گرفتن از همسویی افراطی خود با نظامهای سلطه در این باره است و ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم."

گام بعدی ترکیه، برگزاری "کنفرانس دوستان سوریه" است. نمايندگان ده ها کشور طرفدار مخالفان حکومت سوریه دراستانبول در باره تغييرات سياسی در این کشور بحران زده گفتگو خواهند کرد. از سوی دیگر، هیلاری کلینتون با عبدالله بن عبد العزیز، پادشاه عربستان سعودی و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه این کشور پیرامون بحران سوریه، تنش با ایران و مسایل نفتی دیدار کرد.

بدین طریق، نه تنها تغییری اساسی در مناسبات موجود ایجاد نشد، بلکه رویارویی رژیم با ترکیه که پیشتر با استقرار سپر دفاعی ضد موشک ناتو بالا گرفته بود، عمق بیشتری یافت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar