måndag 16 april 2012

آغاز فصل سرقت دیجیتالی در ایران

رادیو فرانسه: نوشتۀ ارشاد علیجانی
یک روز پس از آنکه فردی در شبکه های مجازی مدعی شد شماره حساب ها و کدهای بانکی سه میلیون نفر از مشتریان ده بانک خصوصی و دولتی را در اختیار گرفته است پلیس فتا یا همان پلیس فضای سایبری ایران، این اتفاق را تکذیب کرد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که فردی در یک وبلاگ هزاران هزار شماره حساب از بانک های مختلف را قرار داد و عنوان کرد که شماره حساب ها و کدهای بانکی سه میلیون نفر را در ایران به دست آورده ولی قصد دزدی ندارد. شماره حساب ها را بدون نام در وبلاگ قرار داده و کدها را نیز در میان سری‌ای از اعداد مخفی کرده تا فقط صاحبان حساب ها متوجه شوند که او شماره حساب ها را واقعا به دست آورده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی ایران نیز اطلاعیه ای در سایت خود منتشر کرد و از همه مردم خواست تا رمز کارت های خود را عوض کنند و این شایعه که فضای مجازی را آکنده کرده بود را نیز تکذیب نکرد.

اما به ناگهان امروز پلیس فتا یا همان پلیس «فضای سایبری و فن آوری اطلاعات ایران» طی بیانیه ای مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت:«اطلاعات مهمی لو نرفته است و اطلاعات لو رفته شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و دیگر اطلاعات شخصی افراد است.» اما از سویی دیگر فردی که دست به این کار زده در وبلاگی که شماره حساب و کد بانکی سه میلییون ایرانی را در آن منتشر کرده، مدعی است تنها هدف او تنبیه مدیران امنیتی بانک ها است که تنها به فکر اضافه کردن مال و املا ک خود هستند. چرا که او قبلا برای نشان دادن ضعف نقاط امنیتی شبکه امنیتی آنها اطلاعات حساب هزار نفر از مشتریان بانک های آنها را به صورت خصوصی برایشان میل کرده ولی آنها اهمیتی به این موضوع نداده اند و حالا او می خواهد نشان دهد که آنها برای امنیت مشتریان خود اهمیتی قایل نیستند.

نکته قابل توجه اینکه این فرد با ادعای آنکه از ایران گریخته است در انتهای یادداشت خود در وبلاگ مذکوراز نهادهای حقوق بشری تقاضای کمک کرده تا از دست آزار و اذیت های مقامات ایرانی در امان بماند.

نهایتا این ماجرا گویا به این نقطه ختم شده است که بانک مرکزی طی بیانیه ای بالاخره دزدیده شدن برخی از اطلاعات که غیر حساس خوانده است را قبول کرده و از مردم خواسته رمز خود را عوض کنند کاری که همیشه باید هر سه ماه یکبار انجام دهند. هرچند در بیانیه خود تاکید کرده است اطلاعات مهمی به دست سارق نیفتاده که بتواند از حساب مشتریان پولی برداشت کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar