torsdag 26 april 2012

فرانسه از شورای امنیت خواست اقدام نظامی علیه سوریه را بررسی کند

علیرغم اینکه آقای ژوپه خواستار بررسی اقدام نظامی علیه سوریه شده نگرانی ها از این است که روسیه و چین هر طرحی علیه سوریه را وتو کنند
فرانسه می گوید در صورتی که سوریه طرح صلح سازمان ملل برای توقف خشونت ها در این کشور را نپذیرد شورای امنیت سازمان ملل باید اقدام نظامی علیه سوریه را بررسی کند.
آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه گفته است: “ما نمی توانیم به رژیم سوریه اجازه بدهیم در برابر ما سرکشی کند.”
علیرغم طرح صلح کوفی عنان که نماینده جامعه بین الملل است خشونت ها در سوریه ادامه دارد. آقای عنان از دمشق خواسته نیروهای نظامی و تسلحیات سنگین خود را از شهرها خارج کند.
آقای ژوپه گفته ۳۰۰ ناظر سازمان ملل باید ظرف دو هفته در سوریه مستقر شوند.
به گفته او “اگر این طرح صلح شکست بخورد ما وارد مرحله تازه ای می شویم که فصل هفت را برای متوقف کردن تراژدی سوریه پیش می کشد.”
فصل هفت بخشی است که اقدام نظامی را حمایت می کند.
نگرانی ها از این است که چنین قطعنامه ای توسط روسیه و چین که مانع تلاش های پیشین شورای امنیت برای تحریم سوریه شده اند وتو بشود.
سازمان ملل متحد گروه کوچکی از ناظران را پیشاپیش به سوریه فرستاده است. یک هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل استقرار ۳۰۰ ناظر دیگر در سوریه تصویب کرد.
ناظران بدون اختیار
گزارش های روز چهارشنبه حاکی از ادامه خشونت ها در بخش هایی از سوریه از جمله شهرهایی است که ناظران در آنها بر آتش بس مورد توافق نظارت می کردند. فعالان حقوق بشر می گویند در مجموع بیست نفر در این خشونت ها کشته شده اند.
“ناظران سوری حقوق بشر”، که در بریتانیا مستقر هستند می گویند که نیروهای امنیتی به روی اتوبوسی در ادلیب آتش گشوده اند و ۴ نفر را کشته اند.
به گفته همین فعالان در حماء نیز ۷ غیرنظامی از جمله یک دختر دو ساله در بارش توپخانه دولت بر بخش هایی از شهر کشته شده اند.
دو ناظر سازمان ملل در مرکز این شهر در فاصله کمی حاضر بوده اند.
در درعا نیز گزارش هایی از درگیری بین شورشیان مسلح و نیروهای دولتی رسیده است. ناظران می گویند دست کم شش نفر از جمله دو سرباز در این درگیری ها کشته شده اند.
فعالان حقوق بشر در عین حال می گویند علیرغم این که ناظران سازمان ملل در پایتخj سوریه مستقرند چندین نفر بر اثر حملات توپخانه و شلیک تک تیرانداز ها در حومه دمشق کشته شده اند.
از آنجا که دولت سوریه دسترسی رسانه های خارجی را محدود کرده این گزارش ها به طور مستقل قابل تایید نیست.
دولت سوریه می گوید درگیر جنگ با خرابکاران مسلح است و بر اساس متن توافق آتش بس نیروهای سوریه مجازند که به حملات پاسخ دهند.
آقای عنان روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت ارتش سوریه نه نیروهای نطامی اش را و نه تسلیحات سنگین اش را از مناطق مرکزی پرچمعیت خارج نکرده است.
آقای عنان گفته به طور خاص نگران گزارش هایی است که حاکی از ورود نیروهای دولت به حما بعد از خروج ناظران سازمان ملل و کشتار تعداد قابل توجهی از مردم با اسلحه های اتوماتیک است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar