måndag 16 april 2012

گزارشگران بدون مرز : سلیمانی نیا قربانی اینترنت ملی در ایران است

بی بی سی: سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط محمد سلیمانی نیا، متخصص اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که از سه ماه پیش در ایران در زندان بسر می برد، شده است.
این سازمان می‌گوید که آقای سلیمانی نیا برای همکاری در راه‌اندازی اینترنت ملی در ایران تحت فشار است.
راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی که مقامات رسمی ایران تحت عنوان "شبکه ملی اطلاعات" هم از آن نام برده‌اند، در سال‌های اخیر مطرح شده است.
در بیانیه این سازمان که روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) منتشر شده، آمده است که آقای سلیمانی نیا، از ۱۰ ژانویه، ۲۰ دی ماه سال گذشته، در بازداشت به سر می‌برد و در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین در اعتراض به وضعیت بازداشت خود برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده است.
بر اساس این بیانیه او پیش از بازداشت بارها از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده بود تا کنترل سایت‌های تحت مدیریتش را در اختیار ماموران این سازمان قرار دهد.
این سازمان بین‌المللی فعال در زمینه آزادی بیان، آقای سلیمانی نیا را "قربانی طرح اینترنت ملی" در ایران نامیده است و خواستار آزادی فوری او شده است.
گزارشگران بدون مرز نوشته است که در حال حاضر ۱۹ وبلاگ نویس و فعال اینترنتی ایرانی در زندان به سر می برند که این کشور را پس از چین در مقام دومین زندان بزرگ وبلاگ نویسان در جهان قرار داده است.
گزارشگران بدون مرز پیش از این نیز در گزارش سالانه اش ایران را یکی از کشورهای دشمن اینترنت نامیده بود.
حدود سه ماه پیش اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین الملل در واکنش‌های جداگانه‌ای از بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان از جمله آقای سلیمانی نیا ابراز نگرانی کرده بودند.
درخواست دو سازمان مدافع حقوق بشر برای حمایت از فعالان حقوق بشر
در همین حال فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، دو سازمان فعال در زمینه حقوق بشر در طرحی با عنوان "برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" در ایران خواهان پایان دادن به بازداشت و "آزار قضایی" چندین فعال حقوق بشر و زنان در ایران شدند.
این دو سازمان فعال حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواهان آزادی کوهیار گودرزی و سعید جلالی فر، دو فعال حقوق بشر زندانی در ایران شدند.
آقای گودرزی به ۵ سال زندان در تبعید در شهر زابل در جنوب شرق ایران محکوم شده است و بر اساس این نامه او در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.
جرم آقای گودرزی "اجتماع و تبانی علیه نظام" عنوان شده است.
آقای جلالی فر نیز که از سال ۱۳۸۸ به اتهام "فعالیت های تبلیغی علیه نظام" چند بار بازداشت شده است، در دادگاهی در اوایل شهریور سال گذشته به "اتهام اقدام علیه امنیت ملی" به سه سال زندان محکوم شده که در حال حاضر در زندان اوین زندانی است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar