tisdag 27 december 2011

سردارانی که برای ماندگار شدن رژیم در پی افرختن آتشِ جَنگند

 بواقع اگر رژیم اینگونه پنداشته است که با کشتن سفیر عربستان سعودی در خاک امریکا، بحران اتمی خود را سرشکن کند بسیار ساده لوحانه اندیشیده است. حال میبینیم پرونده ترور رژیم در خاک امریکا بر میزان و تعدد جرایم بین المللی جمهوری اسلامی افزوده است، و از این روطبیعی است که تنگناهای بین المللی در آینده نزدیک روز به روز علیه موجودیت رژیم اسلامی بیشتر و بیشتر شوند. امّا در پهنه همهء این آشفتگیهای سیاسی مهمتر از هر چیزاین پرسش مطرح است که آیا ایران قادر است در آینده ای نه چندان دور، در اوج یک بحران جنگی در منطقه از موجودیت خود بمثابه یک کشور دفاع کند؟روشن است که طرح ترور سفیر عربستان سعودی، عادل الجبیری، در خاک ایالات متحدهِ امریکا توسط شاخه برون مرز سپاه پاسداران، سپاه قدس، موردِ تردید بسیار قرار گیرد. کدام منطق حکم میکند، در شرایطِ آشفته ای که وقوع هر حادثه ناسنجیده ای میتواند مسبب بحرانی ویرانگر در سرتاسر خاورمیانه گردد، سران رژیم اسلامی درصد برآیند طرح فتنه ای دیگر، آنهم درپایتخت کشوری که خود را بمدت سه دهه در جنگ با تروریسم رو در رو میبیند، تدارک ببینند. بواقع هیچ انسانِ خردمندی نمیتواند لحظه ای بیاندیشد در زمانی که از هر سو بواسطه بیخردی رژیم اسلامی استقلال و تمامیت ارضی کشور سخت بمخاطره افتاده است، سرکردهِ حکومت با همدستی سپاهیانش تلاش ورزند آنهم در خاک آمریکا به طرح انجام یک توطئه تروریستی دست زند. بهر رو بواسطه همین ده ها اگر و امّا است که هنوز بسیاری باور نکرده، طرح ترور سفیر عربستان سعودی در پایتختِ بزرگترین قدرت نظامی جهان،واشنگتن، توسط سپاه قدس اقدامی واقعی باشد. امّا از سویی دیگر میبایست پذیرفت اثبات قطعی این طرح توطئه گرایانه توسط مقامات سیاسی آمریکا، بمعنای اعلام جنگ رسمی جمهوری اسلامی علیه آمریکا است. شکی نیست برملا شدنِ اثبات این اقدام تروریستی میتواند منجر به بحرانی جدّی علیه مرزهای ملی کشور شود که عواقب آن یقینا ً بمخاطره افتادنِ موجودیت و استقلال ایران است. ولی علیرغم همهء تردیدها حول و حوش این طرح، میبایست یک واقعیت را پذیرفت که دیپلماسی دولت آمریکا تا این لحظه موفّق شده است تا با ارائه اسنادی محکم، برخی از دولتهای بزرگ غربی را متقاعد سازد که طرح ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا توسط سرویس های امنیتی جمهوری اسلامی صحت دارد. واکنشهای عملی این دولتها در طی چند روز اخیر گواه این ادعا است و دیر نخواهد بود که طرح ترور سفیر دولت عربستان در خاک آمریکا از سوی بزرگترین سازمان جهانی، سازمان ملل متحد، هم مورد بررسی دقیق و محتملا ً تأیید قرار گیرد. در این صورت است میبایست شاهد دور جدیدی از اقدامات تنبهی جدّی تر بر علیه ارگانهای نظامی، امنیتی و بانکی رژیم در سطح بین اللملی باشیم.
همانگونه که اشاره کردم دولت آمریکا سرمست از دیپلماسی فعال خود موفق شده است تا با ارائه مدارک لازم و مستند؛ دولتها فرانسه و انگلیس و کانادا را متقاعد سازد که طرح ترور سفیر عربستان سعودی در خاک امریکا توسط نیروی سپاه قدس صحت دارد و ضروری است جهان در مقابل این اقدام توطئه گرایانه واکنش نشان دهد. گفته میشود این مدارک به رئیس سازمان ملل متحد، آقای بان کی مو، و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز داده شده است و بزودی فصلنامه جدیدی از این اقدام تروریستی رژیم در این شورا باز خواهد شد. در همین رابطه رئیس جمهور فرانسه، آقای سرکوزی، در روز سه شنبه (18 سپتامبر) اعلام داشت که دولت آمریکا در ارتباط با طرح ترور سفیر عربستان سعودی توسط سرویسهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در خاک آمریکا اسناد معتبری را در اختیار ما قرار داده است که صحت این توطئه را اثبات میکنند. آقای سرکوزی تأکید دارند که طرح ترور سفیر دولت عربستان سعودی در آمریکا و در کنار آن پیشرفت پروژه های تولید سلاح اتمی جمهوری اسلامی، موجب نگرانیها غرب علیه رژیم اسلامی شده است که این رویدادها ما را بیشتر ترغیب خواهد کرد که در آینده نزدیک میزان تحریمها علیه ایران را شدّت ببخشیم.
همچنین بنظر میرسد درستی مدارک دولت آمریکا مبنی بر طرح ترورسفیر عربستان سعودی توسط جمهوری اسلامی برای دولت کانادا نیز محرز شده باشد که از این رو دولت کانادا پس از دریافت مدارکی معتبر بیدرنگ با عنوان نام و موقعیت های شغلی پنچ ً شهروندی ایرانی ً که در اجرای طرح ترور دست داشته اند، اقدامات ضروری را بکار بندد. در همین رابطه آقای ً جان بئرد ً وزیر امورخارجه کانادا در بیانیه ای اعلام میدارد : ًتوطئه خنثی شده دلیل دیگری برای فشار بر رژیم ایران جهت تغییر رویه خطرناکش است. ً ایشان سپس میافزاید: ً کانادا به همکاری با شرکای بین المللی خود علیه این شیوه نامطلوب جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد و پنج تن از ً شهروندان ایرانی ً را که در تدوین و طرح این ترور دست داشته اند در لیست تحریم قرار داده است. ً دولت کانادا نام این پنج تن را این چنین اعلام میدارد: ً منصور ارباب سیر، شهروند بازداشت شده ایرانی – آمریکایی، غلام شکوری از فرماندهان سپاه قدس ، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، حامد عبداللهی و عبدالرضا شهلایی از فرماندهای سپاه قدس. ً در پی این اقدام فوری دولت کانادا علیه این پنج ًشهروند ایرانی ً مشاهده میکنیم وزارتخانه های دارائی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز در اقدامی مشابه، پنج فرد مزبور را مسئول در تدوین و اجرای طرح ترور سفیرعربستان سعودی در خاک آمریکا دانسته و حسابهای دارائی آنها را در آمریکا مسدود میکنند.
البته ضروری است که این نکته را هم در اینجا متذکر شوم طراحان اصلی این ترور از دید مقامات نظامی و امنیتی دولت آمریکا افرادی کاملا ً ناشناخته ای نبوده و برخی از آنها که در درون سپاه پاسداران قدس مسئولیت ها بزرگی دارند، در گذشته و در مکانهای دیگر ضربات مهلکی به نظامیان آمریکا وارد کرده اند. از جمله عبدالرضا شهلایی که خود یکی از معاونان فرمانده سپاه قدس میباشد، در شهریورماه 1387 از سوی دولت امریکا بعنوان یکی از طراحان عملیاتی موسوم به ً یک عملیات بسیار پیچیده ً شناسایی میشود که متهم است در دیماه 85 طرح تروری را در خاک عراق علیه سربازان آمریکایی تدارک میبیند که در پی آن پنج سرباز آمریکایی جان خود را از دست میدهند و کشته میشوند. وزارت خزانه داری آمریکا میگوید از شهریور ماه 1387 پس از شناسایی عبدالرضا شهلایی بعنوان یکی از طراحان این اقدام تروریستی علیه سربازان آمریکایی نام وی در فهرست لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار میگیرد. همچنین یک منبع مطلع در گفتگو با العربیه اطلاعات جدیدی در مورد هویت غلام شکوری، متهم به دست داشتن در طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، فاش میکند.
این منبع که نمیخواهد نامش فاش شود به العربیه میگوید : " نام کامل متهم بهنام غلام شکوری است که متولد همدان در غرب ایران است.ً بنا به شرح این منبع خبری، غلام شکوری در دوره جنگ ایران و عراق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میپیوندد و در اعدام های گسترده سیاسی در تابستان سال 1367 در ایران نقشی مؤثر داشته است. همچنین گفته میشود غلام شکوری در سال 1990 به دلیل تبعیت مطلق از آیت الله خامنه ای به سپاه قدس منتقل میشود. در این دوره آیت الله خامنه ای پس از رسیدن به رهبری جمهوری اسلامی اقدام به حذف فرماندهانی میکند که به تبعیت مطلق آنها از خود تردید دارد. شکوری پس از انجام ماموریت های متعددی مانند تصفیه مخالفان و ثابت کردن تبعیت غیر قابل انکار خود از رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی راست سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده سپاه قدس؛ تبدیل میشود. اطلاعات بدست آمده حاکی از آن است شکوری تا حدودی به زبان عربی آشنا است و دو دفتر در لبنان و بوشهر دارد. او از دفتر لبنان به شکل مستقیم با نعیم قاسم جانشین حسن نصرالله در ارتباط است و ازدفتر بوشهر عملیات سپاه پاسداران در بحرین و برخی کشورهای خلیج فارس را رهبری می کند. غلام شکوری به عنوان مسئول پرونده بحرین تعیین شده است و ماموریت اصلی وی تلاش برای " صدور انقلاب " به بحرین است. او با برخی از اتباع بحرینی هوادار ایران از جمله حسین مشیمع در ارتباط است وبارها با وی در عراق و لبنان دیدار کرده بود. بر اساس اظهارات منبع مطلع غلام شکوری تعدادی از اتباع بحرین را هنگام سفر به ایران برای همکاری به کار گماشته است.
پیش از این منابع غربی اعلام کرده بودند غلام شکوری که یکی از عوامل اصلی حوادث بحرین است با حسین مشیمع در ارتباط بوده و آخرین دیدار آنها در ماه فوریه گذشته در بیروت صورت گرفته بود. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در دیدار با تعدادی از روحانیون در خراسان جنوبی در اواسط ماه گذشته اعلام کرده بود؛ سپاه قدس 239 عملیات در چارچوب خدمت به اصل ولایت فقیه انجام داده است. و از سویی دیگر میدانیم آیت الله خامنه ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح بر همهء فعالیت های اقتصادی و نظامی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی اشراف دارد و از این اختیار برخوردار است که درتصمیم گیری های سپاه پاسداران به شکل مستقیم دخالت کند. منبع مطلع تاکید میکند ارتباط غلام شکوری با آیت الله خامنه ای از طریق اصغر میرحجازی مشاور امنیتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. مساله تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن یک بار دیگر افکار عمومی را به سمت سپاه پاسداران و شاخه بین المللی آن سپاه قدس سوق داده است. سپاه پاسدران که فعالیت آن در کشورهای همسایه تا قاره آمریکا و آفریقا گسترده است، بارها به اجرای طرح های تروریستی متهم شده است.
حال با چنین شرح مبسوطی از نقش فرماندهان سپاه قدس درعملیات تروریستی در برون مرز و رابطه مستقیم این ارگان نظامی رژیم با ًرهبر ً جمهوری اسلامی، میتوان این ارزیابی را داشت که هر اقدام نظامی سپاه قدس بدون مشورت و صلاحدید ًرهبری ً عملی نبوده است. یقینا ً طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، از جمله آن طرحهای نظامی است که میبایست با مشورت و تأیید ًرهبر ً تدوین شده باشد.
امّا هدف این اقدام نابخردانه اخیر رژیم در رابطه با طرح ترور سفیر دولت عربستان سعودی در امریکا چیست؟
برخی از کارشناسان معتقدند قصد رژیم اسلامی برای کشتن سفیر عربستان سعودی در خاک امریکا، تحقیر و تضعیف موقعیت سیاسی کنونی رئیس جمهور امریکا، آقای اوباما، در نزد افکارعمومی در آستانه انتخابات دورِ آینده ریاست جمهوری امریکا بوده است. از سویی دیگر رژیم تهران قصد داشته است با این اقدام تروریستی در خاک امریکا ، از یک سو ضربه پذیری دولت امریکا و حکومتهای منطقه را به رخ آنها بکشد. همچنین بدین شکل رژیم قصد داشته است با این اقدام توطئه گرایانه، قدرت یابی، نفوذ و حضور گسترده نظامی خود در قاره امریکا را مطرح کند که در صورت هر اقدامی جدّی بر علیه منافع سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی، رژیم تهران قادر است به کمک سازمانهای تروریستی منطقه امریکای جنوبی منافع امریکا را سخت بمخاطره بیاندازد. از جهاتی دیگر ًرهبر ً جمهوری اسلامی اندیشیده است با کشتن سفیر عربستان سعودی و یا انفجار مراکز سیاسی عربستان و اسرائیل در خاک امریکا یکبار دیگر موقعیت سیاسی خود و حکومتش را در بین ملل خاورمیانه چون ً مؤثرترین ً آکتورِ مخالف آمریکا و اسرائیل تقویت و اثبات کند، تا از سویی خلاء ًرهبری ً ضد اسرائیلی در منطقه را از آن خود کند. البته این را هم میبایست اینجا متذکر شوم، علی خامنه ای ًرهبر ً جمهوری اسلامی قصد داشته است در صورت موفقیت این طرح، رئیس جمهور خود گمارده خویش احمدی نژاد را نیز خلع سلاح کند که بمدت یک دهه است با انکار هولوکاست علیه یهودیان در جنگ جهانی دوم خود را یگانه سردمدار ضد موجودیت اسرائیل در منطقه معرفی کرده است.
امّا از سویی دیگر رژیم بخوبی آگاه است همانطور که دولت امریکا موفق شده است تا این لحظه با ارائه مدارکی مستند، دولتهای بزرگی از جمله کانادا، بریتانیا و فرانسه را متقاعد سازد که طرح ترور سفیر عربستان و انفجار مراکز سیاسی عربستان و اسرائیل در خاک امریکا صحت دارد، نیز موفق خواهد شد کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوّجه این امر سازد که طرح عملیات نظامی و ترور رژیم اسلامی در خاک امریکا واقعیتی است انکار ناپذیر. از همین رو میبایست در ماههای آینده منتظر بود همراه با تدوین و اعلام گزارشِ کاملِ سازمان بین اللملی انرژی اتمی مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای ساختن کلاهک اتمی، موقعیت سیاسی رژیم در سطح جهانی یکبار دیگر بیشتر از گذشته سخت متزلزل گردد. اگرچه میدانیم گزارش بلند بالای اخیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد که جمهوری اسلامی را بعنوان یکی از مجرمترین کشورهای جهان در رابطه با نقض حقوق بشر علیه جان شهروندان خود معرفی کرده است، ملایان سخت به تکاپو افتند تا با پنهان سازی دست به خون آغشته خود علیه جانِ شهروندان ایرانی یکبار دیگر افکار عمومی را فریب دهند.
در رابطه با همهء مواردِ بحران هایی که اخیرا ً سرتاپای رژیم را فرا گرفته است، میبایست این نکته را اشاره کرد که جمهوری اسلامی گمان برده است که میتواند با انتقال بحران اتمی خود به حوزه ای دیگر، افکار عمومی جهان را نسبت به پیشبرد پروژه های تولید بمب اتم خود منحرف سازد. از این رو است که رژیم پنداشته است که با اجرای طرح ترور سفیر عربستان سعودی در خاک امریکا قادر خواهد بود یکبار دیگر افکار عمومی را نسبت به پرونده اتمی خود گمراه سازد. امّا همانگونه که رئیس جمهوری فرانسه مطرح کرد؛ طرح ترور سفیر عربستان در امریکا در کنار پرونده اتمی، موجب نگرانیهای غرب علیه رژیم ملایان شده است. بواقع اگر رژیم اینگونه پنداشته است که با کشتن سفیر عربستان سعودی در خاک امریکا، بحران اتمی خود را سرشکن کند بسیار ساده لوحانه اندیشیده است. حال میبینیم پرونده ترور رژیم در خاک امریکا بر میزان و تعدد جرایم بین المللی جمهوری اسلامی افزوده است، و از این روطبیعی است که تنگناهای بین المللی در آینده نزدیک روز به روز علیه موجودیت رژیم اسلامی بیشتر و بیشتر شوند. امّا در پهنه همهء این آشفتگیهای سیاسی مهمتر از هر چیزاین پرسش مطرح است که آیا ایران قادر است در آینده ای نه چندان دور، در اوج یک بحران جنگی در منطقه از موجودیت خود بمثابه یک کشور دفاع کند؟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar