torsdag 15 december 2011

اقتصاد ایران گروگان سپاه پاسداران شده است


در سال اخیرسپاه پاسداران فعالیت اقتصادی خود را درایران ، بطور چشمگیری توسعه داده است. در این راستا، سپاه از طرفی از فرآیند به اصطلاح خصوصی سازی، و از طرفی دیگر از خواست رژیم ایران مبنی بر ادامه دادن به نظارت شدید بر اقتصاد ایران، سوء استفاده نموده است. بدین ترتیب، سپاه پاسداران از وظیفه ای که در آغاز انقلاب به آن محول شده بود، یعنی دفاع از انقلاب و حفظ امنیت رژیم ایران، به نحو چشمگیری منحرف شده است.
قابل ذکر است که بازوهای این نهاد در راستای نگهداری از منافع رژیم فعالیت میکنند، ولی در سال اخیر ، تغییرات بسیاری مانند موارد فوق الذکر مشاهده شده اند، که شدیداً سئوال برانگیز میباشند: علت این امر چیست؟ ایا منافع رژیم از نظر فرماندهان سپاه در بالاترین اولویت قرار دارند یا پس از تثبیت جایگاه خود بعنوان حمایت کننده رژیم، اکنون مایلند موقعیت اقتصادی خود را تثبیت نموده و در واقع مانند یک اختاپوس بر هر زمینه ای در اقتصاد کشور مسلط شوند؟
یکی از بازوهای مرکزی که سپاه برای تثبیت موقعیت اقتصادی خود مورد استفاده قرار میدهد، بنیاد تعاون سپاه است، که در واقع متعلق به سپاه میباشد. این نهاد در سال 1367 به دستور خمینی توسط افراد عالیرتبه سپاه برپا شد و وظیفه اش ایجاد پایه اقتصادی برای سپاه میباشد. هیئت مدیریه این نهاد از 9 افسر عالیرتبه سپاه، از جمله فرمانده سپاه، فرمانده نیروی هوایی سپاه، فرمانده نیروی دریایی سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده بسیج، متشکل شده است و این امر دال بر اهمیت آن میباشد.
سایر اشخاص مرکزی بنیاد تعاون سپاه، علی اکبر احمدیان (رئیس هیئت مدیره)، مسعود مهردادی (از افراد عالیرتبه مدیریت خرید وزارت دفاع که وظیفه اش کمک به سپاه قدس و ارتباط با آن میباشد)، محمود راهنما، غلامحسن مالک شاه و عسکر صالح اصفهانی میباشند.
آمار سال1389حاکی از این است که درآن موقع، سپاه بر 57 درصد از واردات و 30 درصد از صادرات غیر نفتی (non-oil exports) ایران مسلط بوده است. سود سپاه در سال جاری بالغ بر 5 میلیارد دلار میباشد و در واقع سپاه بر 30 درصد از فعالیت اقتصادی ایران، منجمله در زمینه ساختمان، انرژی، فلزات، صنایع سنگین، بانکداری، مؤسسات مالی، ارتباطات، کشاورزی و ... مسلط میباشد.
طبق داده های مختلف، سپاه پاسداران بر 800 شرکت تابعه دست اندرکار در 1500 پروژه اقتصادی بزرگ و چندین هزار پروژه کوچک درایران تسلط دارد. همانطور که مشاهده میشود، سپاه بر زمینه های کلانی تسلط دارد و تقریباً هیچ زمینه ای اقتصادی وجود ندارد که این سازمان بر آن تسلط نداشته باشد.
این فعالیت ها عمدتاً از طریق بنیاد تعاون سپاه و خاتم الانبیاء، نهاد ساختمانی و مهندسی این سازمان صورت میپذیرند.
از آنجا که سپاه پاسداران مستقیماً تحت نظر رهبر فعالیت مینماید، این سازمان در رابطه با فعالیتهای اقتصادی خود، گزارشی به دولت و یا مجلس نمیدهد.
سپاه پاسداران برای نیل به اهداف اقتصادی خود، به تسلط بر فعالیت اقتصادی داخلی اکتفا نمیکند، بلکه بر صدها شرکت بزرگ و کوچک در کشورهای خلیج فارس (امارات، دبی و ....) و کشورهای دیگری در خاورمیانه، مرکز آسیا، جنوب شرق آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز، تسلط دارد. برای عرض مثال، تنها در امارات، سپاه دارای 500 شرکت صوری میباشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar