söndag 23 september 2012

کارگران ایران خواستار افزایش فوری حداقل دستمزدها شدند


 بیست هزار کارگر ایرانی در نامه‌ای به وزیر کار از حداقل دستمزها انتقاد کرده و نوشته‌اند در ماه‌های اخیر هر آن‌چه که برای بقا و نفس کشیدن یک انسان لازم و حیاتی است گا‌ها تا چندین برابر افزایش قیمت داشته است.
بیست هزار کارگر ایرانی در نامه‌ای اعتراضی خطاب به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار افزایش دستمزد در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ شدند.
به گزارش “خبرگزاری ایلنا”، کارگران در این نامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان کسی نام برده‌اند که حق تعیین قیمت فروش نیروی کار را از آنان سلب کرده و حتی زحمت پاسخگویی به خواست کتبی و امضا شده هزاران کارگر را نیز به خود نمی‌دهد. این کارگران نوشته‌اند به نظر می‌آید وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ ربطی به کارگران و زندگی و معیشت آنان ندارد.
۲۰ هزار کارگر ایرانی در نامه اعتراضی خود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عدم پرداخت دستمزد‌ها، بیکار سازی‌ها، قراردادهای موقت، نا‌امنی شغلی، دستمزدهای به‌شدت زیر خط فقر، اعتراض کرده و هشدار داده‌اند بسیاری از اقلام غذایی و رفاهی به‌صورت روزانه و با سرعتی غیرقابل‌تصور در حال برچیده شدن از سفره خالی کارگران است.
کارگران امضا‌کننده نامه با تاکید بر “افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در طول یک سال گذشته” از افزایش ۱۳ درصدی میانگین دستمزدها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ انتقاد کرده و خواستار افزایش دستمزد در نیمه دوم سال شده‌اند. در این نامه آمذه است: «متوسط دریافتی ماهیانه میلیون‌ها کارگر (تازه اگر در این مدت به‌دلیل قطع سوبسید حامل‌های انرژی و تعطیلی کارخانه‌ها به خیل بیکاران نپیوسته باشند و موفق به دریافت به‌موقع دستمزدهای خود شوند) بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان در ماه است.»
به‌نوشته این کارگران چنین دستمزدی به‌ویژه در مراکز استان‌ها حتی کفاف اجاره‌بهای حقیر‌ترین منزل مسکونی را نیز نمی‌دهد.
آن‌طور که در این گزارش امده است از اواخر سال ۹۰ و به‌ویژه از چند ماه گذشته تاکنون هزینه‌های زندگی چندین برابر شده و هر آن‌چه که برای بقا و نفس کشیدن یک انسان لازم و حیاتی است گا‌ها تا چندین برابر افزایش قیمت داشته است.
این طومار به‌امضای کارگرانی از واحدهای خدماتی و کارخانه‌هایی همچون آذر مرغ، چینی ارس، پروفیل ساوه، راندگان شرکت واحد تبریز، بسته‌بندی ایران، نساجی کردستان، فولاد گزین، معدن کوشک، راه آهن یزد، پرسو، فولاد بهمن و… رسیده است.
حداقل دستمزد کارگران
شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۱ را ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین کرده است. این در حالی است که خانه کارگر در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ خط فقر شدید در کلان‌شهرها برای یک خانواده ۴ نفره را ۸۲۰ هزار تومان اعلام کرد. به این ترتیب و به گفته علی دهقان‌کیا، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، ۷۰ درصد از کارگران ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
پیش‌تر و در همین زمینه فتح‌الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور به خبرگزاری ایلنا گفته بود ۸۵ درصد از جامعه کارگری کشور با قراردادهای سه ‌ماهه در واحدهای تولیدی فعالیت می‌کنند.
بیش از نصف کل درآمد نفتی تاریخ ایران سهم دولت احمدی‌نژاد
کاهش شدید قدرت خرید مردم در پی نوسانات شدید بازار ارز و سکه در ایران در ماه‌های گذشته و به دنبال تحریم‌های نفتی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا آغاز شد. هفته گذشته بهای هر دلار آمریکا در بازار ملتهب ارز رکورد شکست و به بیش از ۲۶۰۰ تومان رسید. پس از یک‌هفته قیمت دلار اندکی کاهش یافت و به ۲۴۲۰ تومان رسید.
قیمت‌ها در حالی در ایران بالا می‌رود که به دلیل افزایش قیمت نفت در سال‌های اخیر، ایران بیشترین میزان درآمد ارزی در طول سال‌های پس از کشف نفت در این کشور را تجربه می‌کند.
بنا بر اعلام مقامات جمهوری اسلامی ایران، کل درآمد ۱۰۳ ساله نفت ایران ۱۱۱۶ میلیارد دلار بوده است که با افزایش قیمت نفت، سهم دولت نهم و دهم از این درآمد ۵۳۱ میلیارد دلار یعنی بیش از نیمی از درآمد نفتی کل تاریخ ایران بوده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar