måndag 24 september 2012

آقای خرم آبادی، کل اینترنت را فیلتر کنید، لطفا!


 فیلترکردن گوگل، به صورت آنی و بدون در نظر گرفتن این‌که این سایت، پربازدیدترین سایت در ایران است، حرکتی ناشیانه بود که بهانه‌اش، درخواست‌های مردمی برای فیلترکردن گوگل بوده است. بهانه‌ای که بهتر بود هیچ‌گاه بیان نمی‌شد تا جمهوری اسلامی و نظام را در موضع اتهام قرار ندهد که اگر این همه درخواست داریم، پس چرا به جای درخواست فیلترشدن، کسی حاضر نشده است که گوگل را ترک کند؟
گروهی از فعالان اینترنتی اصولگرا و حامی دولت طی نامه ای به خرم آبادی دبیرکارگروه فیلترینگ در واکنش به فیلترکردن گوگل وجیمیل، خواستار فیلتر کردن کل اینترنت شدند:
هو الودود
برادر گرامی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، جناب آقای خرم‌آبادی
با سلام و احترام
متاسفانه به دلیل فیلتر شدن گوگل که از روز دوم مهرماه اعمال شده است، بسیاری از دوستان شما و بسیاری از مردم عادی که هر روز با پست الکترونیک خود، ارتباط‌های کاری و دوستانه‌ی خود را سامان می‌دهند با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.
متاسفانه، وضعیت برخورد غیرکارشناسانه‌ در اعمال فیلتر، مدت‌هاست باعث اعتراض‌های مردمی و اعتراض‌ فعالان فضای مجازی شده است و متاسفانه گوشی برای شنیدن و دستی برای یاری در مجموعه‌ای که شما دبیر آن هستید، وجود نداشته است. به حتم اگر فکر می‌کنید هست، می‌توانید نمونه‌هایش را در مصاحبه‌های‌تان اعلام کنید تا مردم در جریان قرار بگیرند.
این بار اما، فیلترکردن گوگل، به صورت آنی و بدون در نظر گرفتن این‌که این سایت، پربازدیدترین سایت در ایران است، حرکتی ناشیانه بود که بهانه‌اش، درخواست‌های مردمی برای فیلترکردن گوگل بوده است. بهانه‌ای که بهتر بود هیچ‌گاه بیان نمی‌شد تا جمهوری اسلامی و نظام را در موضع اتهام قرار ندهد که اگر این همه درخواست داریم، پس چرا به جای درخواست فیلترشدن، کسی حاضر نشده است که گوگل را ترک کند؟
بهانه‌ی درخواست‌های مردمی برای فیلتر شدن گوگل، که هنوز مستندات آن را منتشر نکرده‌اید، بهانه‌ی خوبی نیست. می‌توانید سری به وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فعالان فضای مجازی بزنید تا ببینید این بهانه، از جانب دوستان انقلاب اسلامی که خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها را نسبت به مواضع نظام دارند، به چه دیدی تحلیل می‌شود. به صورت اصولی، بهتر است بهانه‌های پرقوتی برای اعمال کارهای کارشناسانه‌تان انتخاب کنید تا بیش از این دل ِ دوستان نظام را خون نکنید.
ما با فیلتر شدن گوگل مخالف نیستیم؛ اما فیلتر شدن سایتی که بیش‌ترین بازدید را در ایران دارد و بسیاری از ارتباط‌ها با استفاده از امکانات آن سامان می‌پذیرد، نیاز به زمینه‌سازی دارد. بهتر است کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که ظاهرا دغدغه‌ی انقلاب و اسلام و مسلمین و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دارد، به جای فیلتر کردن آنی گوگل، کمک کند تا این زمینه‌ها آماده گردد.
زمینه‌هایی هم‌چون ارائه‌ی سرویس‌های پست الکترونیک بومی که بتواند بار ارتباط‌ها را به خوبی بر دوش بکشد. امیدوارم که استدلال نشود که همه می‌توانند از ایمیل ملی استفاده کنند. پنبه‌ی غیرامن بودن پست الکترونیک ملی و امکانات ضیعف آن، پیش از این بارها و بارها توسط کارشناسان و متخصصان زده شده است. پیش‌نهاد می‌کنم اگر این مقاله‌ها و یادداشت‌ها را نخوانده‌اید، چند ساعت وقت‌تان را به جای فیلترکردن وبلاگ‌ها و سایت‌ها، مصروف خواندن این مطالب کنید تا درد مردم را درک کنید.
دوستی بیان داشته بود که: «گوگل و جیمیل را فیلتر کردید؟ اصلا کل اینترنت را فیلتر کنید. الإکرام بالإتمام.» فکر می‌کنم پیش‌نهاد خوبی داده‌اند؛ به آن فکر کنید.

1 kommentar:

  1. فکر میکنم گوگل از نظر تعداد بازدید کننده تو ایران دوم باشه. چون رتبه اول متعلق به صفحه پیوندهاست.

    SvaraRadera