fredag 14 september 2012

دستگیری در لیبی در پی کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی

 مقامات لیبی می گویند در پی خشونت هایی که منجر به کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور شد، عده ای را دستگیر کرده اند.
مصطفی ابو شاقور، نخست وزیر تازه لیبی در گفتگو با بی بی سی خبر از پیشرفت جدی در تحقیقات به دنبال عاملان حمله در بنغازی داده است.
به گفته مقامات لیبی بازجویی از دستگیرشدگان در جریان است و نخست وزیر این کشور گفته دستگیری های بیشتری روی خواهد داد.
در حمله ای که شامگاه سه شنبه در بنغازی علیه کنسولگری آمریکا رخ داد کریستوفر استیونز سفیر آمریکا در لیبی همراه با سه نفر دیگر کشته شد.
این حمله پس از اعتراضات در برابر این کنسولگری علیه فیلم “بی گناهی مسلمانان” صورت گرفت که مسلمانان معترض آن را توهین به پیامبر اسلام دانسته اند.
اعتراض‌ها به این فیلم در خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته است. تظاهرکنندگان خشمگین بیرون از سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای این مناطق گردهم آمدند.
در همین حال مقامات آمریکا می گویند در حال تحقیق درباره این هستند که خشونت های لیبی برنامه ریزی شده بوده یا نه. سوء ظن هایی وجود دارد مبنی بر این که ممکن است یک گروه جهادی شبه نظامی این خشونت ها را هماهنگ کرده باشد.
ونیس الشریف، معاون وزیر کشور لیبی نیز گفته پلیس در حال جمع آوری شواهد است و عده ای از اعضای گروه های شبه نظامی نیز زیرنظرند.
اقدامات وحشیانه
نخست وزیر لیبی در گفتگو با بی بی سی گفت: “مردم متوجه نیستند که در چنین موضوعی، دولت آمریکا هیچ نقشی نداشته است.”
به گفته آقای ابوشاقور: “کسی فیلمی ساخته و آن را روی وب سایت یوتیوب گذاشته است. البته که فیلمی بسیار توهین آمیز است اما این اقدامات وحشیانه علیه آمریکایی ها یا سفارتخانه های آمریکارا توجیه نمی کند.”
وی افزود: “مردم آزادند که به خیابان بیایند و اعتراض خود را به شیوه ای مسالمت آمیز بیان کنند.”
بعد از حمله سه شنبه شب، عده ای مردم لیبی در بنغازی و ترابلس به خیابان آمده اند و این حمله را محکوم کرده اند.
درگیری‌ها در مقابل سفارت آمریکا در مصر روز پنج شنبه هم ادامه داشته و به گفته وزارت بهداشت این کشور شمار زخمی‌ها به ۲۲۴ نفر رسیده است.
تظاهرکنندگان در صنعا، پایتخت یمن نیز مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند و برای مدت کوتاهی وارد محوطه خارجی این سفارت خانه شدند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
با این همه نیروهای امنیتی خیلی زود این معترضان را به بیرون راندند.
نیروهای امنیتی یمن علاوه بر استفاده از گاز اشک آور و دستگاه آب پاش فشار قوی، به روی تظاهرکنندگان آتش گشوده اند
خشم تظاهرکنندگان مسلمان از انتشار بخش هایی از فیم “بی گناهی مسلمانان” است که از نظر آنها حاوی توهین به پیامبر اسلام است. بخش هایی از این فیلم بر روی اینترنت است که در آمریکا ساخته شده است.
هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا فیلمی را که باعث این اعتراضات شده منزجر کننده و شرم آور خوانده و گفته از نظر آمریکا پیام فیلم و محتوای آن را کاملا مردود است اما این فیلم به هیچ وجه بهانه ای برای توجیه خشونت نیست.
خشم ضد آمریکایی
پلیس در صنعا برای متفرق کردن تظاهرکنندگان تیرهوایی شلیک کرده اما با این نتوانسته از ورود جماعت خشمگین به محوطه سفارت و آتش زدن خودروها جلوگیری کند.
آنها شیشه پنجره ها را شکسته اند و پرچم آمریکا را پاره کرده و به پایین کشیده اند. معترضان به جای پرچم آمریکا پرچمی سیاه رنگ با عبارت “لا اله الا الله” را افراشته اند.
نیروهای امنیتی برای بیرون راندن معترضان علاوه بر استفاده از گاز اشک آور و آب پاش فشار قوی به روی تظاهرکنندگان آتش نیز گشوده اند.
گزارش هایی از مجروح شدن چند نفر از هر دو طرف رسیده اگرچه خبرگزاری رویترز بیانیه ای از سوی سفارت آمریکا را منتشر کرده حاکی از این که کسی در این سفارت خانه مجروح نشده است.
در واشنگتن ، سخنگوی کاخ سفید گفته تمام کسانی که در سفارت آمریکا در صنعا کار می کنند در امانند و کسی آسیبی ندیده است.
در مصر اعتراضات برای سومین روز در برابر سفارت آمریکا ادامه داشته و عده ای از معترضین خواستار اخراج سفیر آمریکا در مصر شده اند.
معترضان به سوی سفارتخانه سنگ پرتاب کرده اند و پلیس نیز گاز اشک آور شلیک کرده است.
گروه های اسلام گرا و چند گروه دیگر خواستار برگزاری تظاهراتی یک میلیون نفری در روز جمعه شده اند.
اخوان المسلمین، حزب سلفی النور و گروه های غیر مذهبی از جمله هواداران باشگاه فوتبال زملک از مسلمانان، مسیحیان قبطی و تمام شهروندان مصری خواسته اند در این تظاهرات به آنها بپیوندند.
در خواست آرامش
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر خواستار آرامش شده و گفته مصریان” با هرگونه حمله یا توهین علیه پیامبر اسلام مخالفند.”
آقای مرسی در بیانیه ای که توسط رسانه دولتی مصر منتشر شده گفته “با هر کس که به پیامبر ما توهین کند مخالفم و او را محکوم می کنم اما این وظیفه ماست که از مهمانان خارجیمان حمایت کنیم.”
در تحولاتی دیگر:
نخست وزیر لیبی گفته هیچ چیز حمله در بنغازی را توجیه نمی کند و تحقیقات برای پیدا کردن “جنایتکاران” مسئول در جریان است.
روسیه از به پا شدن “هرج و مرج” در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و عربستان سعودی فیلم “بیگناهی مسلمانان” و خشونت ها را محکوم کرده است.
در تهران گروهی با سردادن شعارهای ضد آمریکا و اسراییل دربرابر سفارت سوییس تجمع کرده اند. آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد و سوییس حافظ منافع این کشور در ایران است.
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان که نگران بروز خشونت در کشور خود است سفر برنامه ریزی شده خود به کشور نروژ را لغو کرده است.
در بنگلادش، عراق، مراکش، سودان و تونس اعتراضات کوچک و محدودی به پا شده است.
تدابیر امنیتی برای حفاظت از سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا در سراسر جهان افزایش یافته و مقامات آمریکا می گویند یک گروه از تفنگداران دریایی در یگان مقابله با تروریسم به لیبی اعزام شده و دو ناو جنگی در ساحل لیبی نیز محض احتیاط پهلو گرفته اند.
مقامات آمریکا حمله بنغازی را پیچیده و حرفه ای توصیف کرده اند و گفته اند ممکن است عاملان حمله از اعتراضات به این فیلم به عنوان بهانه ای برای حمله خود استفاده کرده باشند.
خبرگزاری رویترز به نقل از این مقامات آورده تردیدهایی وجود دارد که شاید گروهی شبه نظامی به نام بریگاد انصارالشریعه مسئول این حمله باشد، اگرچه این گروه پیشتر چنین اتهامی را رد کرده است.
مقامات آمریکا می گویند گزارش هایی نیز حاکی از آن است که شاخه شمال آفریقای القاعده در این عملیات مشارکت داشته است.
فیلمی که باعث این اعتراضات شده ” بیگناهی مسلمانان” نام دارد و در آمریکا فیلم برداری شده است.
این فیلم اوایل سال جاری روی وب سایت یوتیوب قرار گرفته بود و اخیرا بخش هایی از آن در شبکه های تلویزیونی عربی پخش شده است.
فیلم مزبور پیامبر اسلام را شخصی زنباره نشان می دهد که تشنه خونریزی است و رهبری گروهی را برعهده دارد که از آدمکشی لذت می برند.
الیستر لیتهد، خرنگار بی بی سی می گوید هنوز منشا اصلی این فیلم و بخش های اینترنتی آن مشخص نیست و انگیزه گروه تولید هنوز در هاله ابهام است.
به گفته خبرنگار بی بی سی توهین آمیزترین بخش های فیلم درباره پیامبر اسلام صدابرداری سر صحنه ندارد و بعدا صداگذاری شده است.
برخی از هنرپیشه های این فیلم نیز آن را محکوم کرده اند و گفته اند به هیچ وجه نمی دانستند قرار است این فیلم به عنوان تبلیغات ضد اسلام مورد استفاده قرار بگیرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar