tisdag 25 september 2012

کامیار ثقفی: قطع سرویس‌های شبکۀ “گوگل” در ایران بدرخواست مردم انجام شد


 مقامات جمهوری اسلامی ایران، امکان ارتباط کاربران با سرویس‌های شبکۀ آمریکایی اینترنتی “گوگل”، اعم از موتور جستجوی گوگل، سیستم نامۀ الکترونیکی این شرکت بنام “جی میل” و همچنین پایگاه “یو تیوب” را به کلی قطع کرده‌اند.
کاربرانی که قصد داشتند به شبکۀ “گوگل” مراجعه کنند، ازشب گذشته به هنگام اتصال به صفحه اصلی جستجوی گوگل، با صفحه فیلترینگ ادارۀ مخابرات روبرو می‌شوند.
پیش از این نیز برخی سرویس‌های دیگر این شرکت مانند “گوگل‌ریدر” و “گوگل‌ترانسلیت” در فهرست فیلترینگ مخابرات قرار گرفته بودند ولی در حال حاضر تا اطلاع ثانوی تمامی خدمات این موتور جستجو، فیلتر خواهد بود.
در این ارتباط، آقای خرم آبادی- دبير کارگروه مصاديق محتوای مجرمانۀ اینترنتی، متذکر شده است که: «به دليل درخواست‌های مکرر مردم، سايت “گوگل” و “جی ميل” تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور فيلتر خواهند شد».
از سوی دیگر، کامیار ثقفی- عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی ایران، در این مورد خاطر نشان ساخته است که اين اقدام برای اين صورت می گيرد که سايت “يوتيوب”- متعلق به سايت “گوگل”، با وجود گذشت دو هفته از اعتراضات مسلمانان در سراسر جهان و درخواست آنها برای حذف فيلم “بی گناهی مسلمانان” از فضای مجازی، هنوز این فیلم را حذف نکرده است.
وی در ادامه تأکید کرد که، «قطع برخی سرویس‌های “گوگل” در ایران بدون شک در پاسخ به تقاضای مردم بوده» و براساس اختیارات قانونی صورت گرفته است و در پاسخ به واکنش و تعجب برخی کاربران از عدم امکان دستیابی به “گوگل”، اظهار داشت: «کاربران باید استفاده از این سرویس‌ها را برای خود منع کرده و حتی نباید به این سایت‌ها مراجعه کنند که ببینند قطع است و یا نیست».
این اقدام همزمان است با تلاش‌های دولت ایران برای قطع رابطۀ این کشور با سیستم جهانی اینترنت و جایگزین کردن آن توسط یک سیستم داخلی ارتباطات که از آن به عنوان “اینترنت ملی” یا “داخلی” یاد می شود.
در این زمینه معاون وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی روز گذشته اعلام کرد که ایران موفق شده است، کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را به شبکۀ “اینترنت داخلی” وصل و همزمان ارتباط آنها را با شبکۀ بین‌المللی اینترنت قطع کند و در مرحلۀ بعدی رابطۀ شبکۀ خانگی با اینترنت جهانی قطع و به “اینترنت داخلی” وصل خواهد شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar