söndag 23 september 2012

قطعنامه سنای آمریکا برای افزایش فشار بر ایران


 سنای آمریکا با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که اختیارات وسیعی برای مقابله با ایران به رئیس جمهور این کشور می‌دهد. اعتراف به “دروغ گفتن به آژانس” دلیل دیگری برای اعتراض به ایران شده است.
تازه‌ترین قطعنامه‌ی سنای آمریکا درباره جمهوری اسلامی در نوع خود کم‌نظیر است. روز شنبه (۲۲ سپتامبر/ ۱ مهر) ۹۰ سناتور آمریکایی به قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که به رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما امکان می‌دهد از تمام اقدام‌های ممکن برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی استفاده کند.
درخواست سنا برای توقف غنی‌سازی
اعلام جنگ علیه ایران و اقدام نظامی تنها استثنای اختیاراتی است که دولت اوباما مجاز به استفاده از آن شده است. برای بکارگیری اقدامات نظامی روند تصمیم‌گیری متفاوتی باید طی شود. به رغم این، سناتور جمهوریخواه رند پاول به عنوان تنها نماینده‌ی مخالف، قطعنامه را “بهانه‌ای برای استفاده از نیروی نظامی” ارزیابی کرد و به آن رای منفی داد.
قطعنامه‌ی سنای آمریکا از دولت می‌خواهد فشار بر ایران را برای متقاعد کردن این کشور به توقف فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای افزایش دهد. سناتورهای آمریکایی از جمهوری اسلامی می‌خواهند برنامه‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف، و با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
«ایران فرصت زیادی ندارد»
فعالیت‌های مناقشه برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی در نشست روز پنج‌شنبه، ۲۰ دسامبر شورای امنیت نیز مطرح شد. نمایندگان آمریکا، فرانسه و بریتانیا در این نشست از تهران خواستند به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای پایان دهد.
سوزان رایس، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل می‌گوید برای حل مناقشه اتمی با ایران از طریق گفتگوهای دیپلماتیک، هنوز زمان و فضای لازم وجود دارد، اما فرصت در حال از دست رفتن است. سفیران بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل نیز با اشاره به صدها ساعت مذاکره به ایران هشدار دادند اگر سریع‌تر تصمیم نگیرد با تحریم‌های شدیدتر روبرو خواهد شد.
اعتراف به دروغ گفتن به آژانس
همزمان با نشست شورای امنیت، نشریه‌ی الحیات چاپ لندن متن گفتگویی با فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را منتشر کرد که انعکاس منفی وسیعی در رسانه‌ها و محافل دیپلماتیک غرب داشته است.
عباسی دوانی اعتراف می‌کند که جمهوری اسلامی در برخی از موارد اطلاعات نادرستی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است. او انگیزه‌ی این اقدام را مقابله با “نفوذ جاسوسان غربی به آژانس” عنوان کرده و به الحیات می‌گوید «گاهی اوقات ما اطلاعات غلطی را منتقل کردیم، چون چاره‌ دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم. گاهی خودمان را ضعیف‌تر و گاهی نیز قوی‌تر از آنچه واقعا بودیم، جلوه دادیم.»‎
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا
وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اظهارات فریدون عباسی دوانی را سندی بر موجه بودن بدبینی‌ها و نگرانی‌ها نسبت به واقعیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرده است.
واکنش آمریکا به اعتراف ایران
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه (۳۱ شهریور/ ۲۱ سپتامبر) در واکنش به سخنان عباسی به خبرنگاران گفت «این اظهارات نشان می‌دهد که ایران بالاخره آشکارا اعتراف کرده که درباره‌ی برنامه‌های هسته‌ایش دروغ می‌گوید.»
نولاند می‌افزاید، سخنان عباسی نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را در مورد آنچه واقعا در این کشور در جریان است افزایش می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مسئولان ایران خواسته است تمام واقعیت برنامه‌های اتمی خود را علنی کنند.
کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند در برنامه‌های هسته‌ای خود فعالیت‌های پنهانی دارد که احتمالا هدف آنها دست یابی به بمب اتمی است. جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند اما از همکاری همه‌جانبه با بازرسان آژانس سرباز می‌زند. با اظهارات عباسی بدبینی در مورد شفاف نبودن برنامه‌های اتمی ایران افزایش یافته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar