lördag 15 september 2012

ادامه حملات به سفارتخانه‌های آمریکا؛ شلیک به سوی هواپیماهای جاسوسی در لیبی

معترضان به فیلم «معصومیت مسلمانان» روز جمعه نیز در شماری از کشور‌ها به سفارتخانه‌های آمریکا حمله کرده و پرچم‌های این کشور را آتش زدند.
در همین حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را تشدید خواهد کرد.
در واکنش به ویدئوی آماتوری که در ایالت کالیفرنیای آمریکا تولید شده، روز سه شنبه به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی حمله مسلحانه شد. این حمله که مصادف با روز ۱۱ سپتامبر، سالگرد حمله به برج دو قلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک صورت گرفت، به کشته شدن سفیر آمریکا و سه تن از همراهان وی انجامید.
تونس
در تونس روز جمعه صد‌ها تن از معترضان به سفارتخانه آمریکا یورش برده و آن را به آتش کشیدند. تلویزیون دولتی تونس اعلام کرد که در جریان این حادثه و در اثر درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، دستکم سه نفر کشته و ۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.
رویترز گزارش داده است که تظاهر کنندگان به سمت نیروهای پلیس که اطراف سفارتخانه مستقر شده بودند، سنگ و ککتل مولوتوف پرتاب کردند. پس از آن، اقدام به آتش افکندن در سفارت کردند که دود سیاه از آن به آسمان برخاست. سفارتخانه تعطیل بود و کارمندان در آن حضور نداشتند.
همچنین شماری از تظاهرکنندگان که بسیاری از آنها سلفی بودند، به مدرسه آمریکایی حمله کردند. آنها ضمن به آتش کشیدن مدرسه، دستگاه‌های کامپیو‌تر موجود در آن را با خود بردند.
شماری از اسلامگرایان از راه شبکه اجتماعی فیس بوک دعوت به تظاهرات کرده بودند که بلافاصله شاخه محلی گروه انصار الشریعه از آن استقبال کرد.
گروه اسلامگرای نهضت حاکم تونس از مردم خواست تا در این اعتراض‌ها شرکت نکنند. دولت تونس هم در بیانیه‌ای که آن را تلویزیون دولتی این کشور پخش کرد، با محکومیت حمله به سفارتخانه‌ها، پایبندی خود را به امنیت سفارتخانه‌ها اعلام کرد.
تظاهر کنندگان شعار می‌دادند: «اوباما اوباما، ما همه اسامه هستیم.»
سرانجام نیروهای امنیتی پس از چند ساعت درگیری با مهاجمان، موفق شدند آنها را از ساختمان سفارت بیروت کنند.
سودان
در خارطوم پایتخت سودان نیز نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشکاور برای جلوگیری از رسیدن معترضان به سفارت آمریکا شدند. اما سر انجام تعدادی از آنها موفق شدند تا از دیوار ساختمان بالا بروند.
تلویزیون دولتی سودان گزارش داد که سه تن از معترضان در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارتخانه آمریکا کشته شدند.
پیش از آن معترضان سودانی ابتدا به سفارتخانه آلمان و سپس به سفارتخانه بریتانیا یورش بردند.
صد‌ها تن از معترضان که پرچم‌های سیاه با نوشته «لا اله الا الله، محمد رسول الله» در دست داشتند، وارد محوطه سفارتخانه آلمان شدند و پس از شکستن شیشه‌ها و دوربین‌های مدار بسته، آن را به آتش کشیدند. آنها همچنین پرچم آلمان را به زیر کشیده و به جای آن پرچم القاعده را برافراشتند.
پس از این حوادث، یک مسئول آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده یگانی از نیروهای خود را برای حمایت از سفارتخانه خود در خارطوم، به سودان خواهد فرستاد.
یمن
در صنعا پایتخت یمن نیروهای امنیتی روز جمعه با صد‌ها تن از جوانان که برای حمله به سفارت آمریکا تلاش می‌کرند، درگیری شدند. آنها از باتوم، گاز اشکاور و آب با فشار برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. این حادثه یک روز پس از آن روی داد که شماری از معترضان یمنی موفق به یورش به سفارت آمریکا، ورود به محوطه آن و آتش زدن خودروهای پارک شده در پارکینگ آن شدند. در حادثه پنجشنبه چهار معترض یمنی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. اما به هیچ کدام از کارمندان سفارت آسیبی نرسید.
وزارت دفاع آمریکا جمعه اعلام کرد شماری از نیروهای مبارزه با تروریسم خود را به یمن برای حمایت از سفارتخانه آمریکا به صنعا اعزام کرد.
مصر
در قاهره پایتخت مصر هم درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان برای چهارمین روز پیاپی در اطرف سفارتخانه آمریکا ادامه یافت. روز جمعه در این درگیری‌ها یک نفر کشته شد.
نیروهای پلیس مصر با شلیک گاز اشکاور و گلوله پلاستیکی، مانع از رسیدن معترضان به سفارتخانه آمریکا شدند. آنها همچنین دیواری حائل به وسیله بلوک ایجاد کردند که معترضان از بالای آن به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.
معترضان در قاهره روز سه شنبه موفق به بالا رفتن از دیوار سفارت و پایین کشیدن پرچم آمریکا شده بودند.
شیخ احمد المحلاوی خطیب نماز جمعه مسجد القائد ابراهیم اسکندریه مصر در سخنرانی روز جمعه خود خواستار قصاص از سازندگان فیلم اهانت کننده به پیامبر اسلام شد.
المحلاوی از گروه اسلامگرای اخوان المسلمین است. این سخنان او در حالی ایراد شد که گروه اخوان المسلمین دعوت پیشین خود برای تظاهرات مسالمت آمیز در قاهره در روز جمعه را پس گرفت.
خبرگزاری مصری الشرق الاوسط گزارش داد که شماری از روحانیون الازهر روز جمعه به محل درگیری‌ها در اطراف سفارت آمریکا رفته و از معترضان خواسته بودند که از حمله به سفارتخانه خودداری کنند. معترضان اما توجهی به این خواسته نکردند.
جورج لیتل سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که لئون پانه‌تا وزیر دفاع این کشور در تماسی تلفنی با عبد الفتاح السیسی همتای مصری خود، بر ضرورت حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در مصر تاکید کرد.
محمد مرسی رئیس جمهور مصر در کنفرانسی خبری در رم پایتخت ایتالیا، حمله به سفارتخانه‌ها را محکوم کرد و تاکید کرد که مصر از تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک حمایت خواهد کرد.
غزه و کرانه باختری
صد‌ها فلسطینی در نوار عزه و کرانه باختری رود اردن، علیه فیلم اهانت کننده به پیامبر اسلام تظاهرات کردند.
نیروهای اسرائیلی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشکاور و بمب‌های صوتی استفاده کرده و شماری از معترضان را دستگیر کردند.
میکی روزنفلند سخنگوی پلیس اسرائیل اعلام کرد که پلیس مانع از رسیدن یک تظاهرات «غیر قانونی» به کنسولگری آمریکا در بیت المقدس شرقی شد.
معترضان به سمت نیروهای پلیس اسرائیلی سنگ و شیشه پرتاب کردند.
در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن نیز صد‌ها نفر از فلسطینی‌ها تظاهرات کردند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
در نوار غزه اما حدود ۳۰هزار نفر به دعوت گروه حماس که بر این منطقه حکومت می‌کند و همچنین گروه جهاد اسلامی، دست به تظاهرات زدند.
لبنان
در شهر طرابلس در شمال لبنان، صد‌ها نفر تظاهرات کرده و با یورش به یکی از شعبه‌های رستوران زنجیره‌ای کی اف سی آن را به آتش کشیدند.
کشورهای دیگر
امان پایتخت اردن، کویت و شماری دیگر از شهر‌ها در کشورهای عربی و نیز پاکستان، روز جمعه شاهد تظاهرات ضد آمریکایی بود.
بازگشت اجساد سفیر آمریکا و همراهنش
اوباما که در مراسم استقبال از جنازه‌های چهار آمریکایی کشته شده در بنغازی شرکت کرده بود، وعده محاکمه مهاجمان به کنسولگری آمریکا در بنغازی را داد.
شلیک به سوی هواپیماهای آمریکایی
در لیبی حریم هوایی شهر بنغازی برای ساعاتی بسته شد. دلیل این اقدام شلیک پدافند هوایی توسط گروه‌های اسلامگرای مسلح به سمت هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی است که برای شناسایی بر فراز شهر پرواز می‌کردند.
یک مسئول لیبیایی اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اقدام به فیلمبرداری از پایگاه‌های گروه‌های اسلامگرای مسلح در این شهر کردند.
آمریکا چهارشنبه دو ناوشکن به سمت سواحل لیبی روانه کرد. مسئولان آمریکایی این اقدام را «احتیاطی» اعلام کردند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه – ۲۳ شهریورماه- با محکوم کردن فیلم ضداسلامی‌ که خشم مسلمانان را برانگیخته، این فیلم را «مشمئزکننده» خوانده بود و تاکید کرده بود که این ویدئو هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar