måndag 24 september 2012

دولت احمدی نژاد از تریبون علنی مجلس به خیانت متهم شد، دولت هم تأیید کرد: سناریوی خطرناک ارزی در حال پیگیری


 سناریوی خطرناک آزادسازی نرخ ارز در ازای پرداخت یارانه نقدی بیشتر، که مطرح بودن آن از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت احمدی نژاد نیز مورد تایید قرار گرفته، واکنش برخی نمایندگان مجلس را برانگیخته است؛ به طوری که الیاس نادران روز یکشنبه در صحن علنی درباره این تصمیم دولت هشدار داد و آن را خیانت توصیف کرد….
کلمه – گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت احمدی نژاد اجرای سناریوی خطرناک ارزی را که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس نسبت به اجرای آن از سوی دولت در آستانه انتخابات هشدار داده بودند، تایید کرد.
به گزارش کلمه، الیاس نادران و احمد توکلی دو نماینده منتقد دولت روز گذشته با افشای تلاش دولت برای افزایش ۳ برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بوده و آن را طرحی انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خوانده بودند.
مهدی غضنفری روز یکشنبه در واکنش به خبر افزایش مبلغ یارانه نقدی با آزادسازی نرخ ارز (پرداخت یارانه ارزی از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد) مهر تاییدی بر این طرح خطرناک که چیزی جز سوء استفاده از بازار ارز و وارد کردن خسارات جبران ناپذیر به اقتصاد کشور نیست، زده و اعلام کرده که طرح‌ها و سناریوهای مختلفی در دولت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح است که این موضوع هم یکی از سناریوهاست.
در صورت نهایی شدن آنچه به عنوان ایده‌ای “اقتصادی – سیاسی” از سوی دولت احمدی نژاد دنبال می شود و برخی از نمایندگان مجلس آن را مصداق کامل خیانت به کشور خوانده اند، یارانه ماهانه نقدی ۹۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی از محل آزادسازی نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.
براساس این ایده که تاکنون واکنش های منفی فراوانی را به همراه داشته است، مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع – ۱۲۲۶ تومان – و نرخ بازار آزاد (حدود ۲۴۰۰ تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم پرداخت خواهد شد.
بدین صورت که از محل آزادسازی نرخ ارز (و کنار گذاشتن ارز تک نرخی بالای ۱۲۲۶ تومان)، سهم هر ایرانی از این محل سالیانه بیش از یک میلیون تومان و ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.
حال، اگر یارانه نقدی موجود (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) را با این یارانه جدید ارزی (۹۰ هزار تومان ) جمع کنیم، بیش از ۱۴۰ هزار تومان می‌شود. در واقع وعده محمود احمدی نژاد برای سه برابر کردن یارانه نقدی با این “ایده اقتصادی-سیاسی” نیز محقق خواهد شد.
همچنین گفته شده که در تحرکی جدید، نزدیکان احمدی نژاد اخیرا در برخی نشست‌هایشان برای آماده سازی افکار عمومی، این ایده “اقتصادی-سیاسی” را به صورت این پرسش مطرح کرده‌اند: چرا نباید مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان و بازار (حدود ۲۴۰۰ تومان) را به بیت‌المال برگردانیم و آن را به مردم ندهیم؟
انتقاد نمایندگان مجلس به این طرح، روز یکشنبه به صحن مجلس هم کشیده شد، چنانچه الیاس نادران در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد «توزیع یارانه ارزی و افزایش حجم نقدینگی با هر قصدی که انجام شود اگر خیانت فاعلی نباشد حتماً خیانت فعلی است و آثار خیانت باری را بر اقتصادی ملی ما تحمیل خواهد کرد.»
او اشاره کرده که تعیین بهای ارز توسط بانک مرکزی که “نرخ مرجع یا رسمی” خوانده می‌شود هیچ مبنای قانونی ندارد و برنامه دولت با قانون بودجه، قانون برنامه پنجم توسعه و بسیاری دیگر از قوانین مغایرت دارد.
نادران هم چنین به موج جدید گرانی در بازارهای مختلف خصوصا کالاهای اساسی و مصرفی و نیازمندی‌های مصرفی مردم با این اقدام خبر داده است.
نادران در توصیف حرکتی که از سوی دولت دنبال می شود گفته است: «این نوع پول درآوردن و هزینه کردن مثل این است که از ریشش بکنی و به سیبیلش بچسبانی که مشکلی را از مردم حل نخواهد کرد!»
روز گذشته نیز احمد توکلی، رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس «برنامه دولت برای افزایش نرخ ارز و اختصاص درآمد حاصل از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم را همانند اقدامات دیگرش غیرقانونی دانست و این برنامه را “خیانت به مردم” خواند.
اما ، نکته قابل توجه در سخنان وزیر دولت احمدی نژاد این است که دولت به هر شکل ممکن درصدد اجرای افزایش یارانه های نقدی است و بازار ارز یکی از مسیرهایی است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، از سوی احمدی نژاد و یارانش دنبال می شود.
این در حالی است که دولت احمدی نژاد طی سال گذشته بیش از پانزده هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی کسری داشته که با استفاده از منابع بانک مرکزی و بودجه برخی وزارتخانه ها نظیر نفت و نیرو تامین کرده است و با این وجود از اواخر سال ۹۰ در تکاپو برای اجرای مرحله دوم حذف یارانه ها بود که مجلس با تصویب قانونی سعی کرد جلوی افزایش شدید قیمت ها و اقدام ضربتی دولت را بگیرد حالا اما رئیس دولت و یارانش از در دیگری وارد شده اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar