torsdag 27 september 2012

یک گام دیگر در مسیر تک صدایی: روزنامه شرق توقیف و مدیرمسئول روزنامه بازداشت شد


 هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه ای ناگهانی، تحت فشارهای بیرونی و بودن توجه به توضیحات دست اندرکاران روزنامه شرق، این روزنامه را توقیف کرد. همزمان دادستانی تهران هم رحمانیان مدیرمسئول این روزنامه را بازداشت کرد. هادی حیدری طراح این روزنامه نیز از سوی دادستانی احضار شده است….
کلمه – گروه اجتماعی: هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه ای ناگهانی و شبانه، تحت فشارهای بیرونی و بودن توجه به توضیحات دست اندرکاران روزنامه شرق، این روزنامه را توقیف کرد. همزمان دادستانی تهران هم رحمانیان مدیرمسئول این روزنامه را بازداشت و هادی حیدری را نیز احضار کرد.
به گزارش کلمه، روزنامه شرق که از صبح امروز به علت انتشار یک کاریکاتور، مورد حمله شدید رسانه ای و سیاسی گرفته و به توهین به رزمندگان دفاع مقدس متهم شده بود، با تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات در یک جلسه ناگهانی و خارج از برنامه، توقیف شد.
مهدی رحمانیان، مدیرمسئول این روزنامه، هم که عصر امروز به دادستانی تهران احضار شده بود، بازداشت شد و در حال انتقال به زندان اوین است.
هادی حیدری طراح این روزنامه نیز از سوی دادستانی احضار شده است.
خبرگزاری فارس خبر احضار این فعال رسانه ای را در ساعت ۲۰:۲۳ امشب منتشر شده و از قول “منبع آگاه” خود نوشته است: “این فرد تاکنون خود را به دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی نکرده است؛ هرچند ممکن است احضاریه به دست او نرسیده باشد.” خبرگزاری سپاه اشاره نکرده که آیا دادسرای مذکور در این ساعت از شب باز هست یا خیر!
اتهام نابجا؛ فضاسازی های گسترده
اتهام توهین به رزمندگان دفاع مقدس در حالی به کاریکاتور مندرج در این روزنامه وارد شده که هادی حیدری طراح کاریکاتور مذکور چنین اتهامی را به شدت رد می کند و می گوید هرکس او و خانواده اش را بشناسد، چنین اتهامی را رد می کند.
حیدری نوشته است: کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ی ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشانیم نخواهم بود.
او همچنین تاکید کرده: مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد. از همه کسانی که شبهه‌ای دارند تقاضا می‌کنم تا به دور از جوزدگی‌ها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند.
با این حال خبرگزاری فارس وابسته به سپاه و همچنین گروهی از نمایندگان تندروی مجلس، امروز فضاسازی سنگینی را علیه روزنامه شرق سازمان دادند و وزیر ارشاد نیز به کمک آنها آمد تا در نهایت هیات نظارت در جلسه ای اضطراری و فوری، دست به توقیف این روزنامه بزند.
نمایندگان مجلس، بی تفاوت به گرانی سرسام آور کالاها و افزایش بی رویه نرخ ارز، در نامه ای نوشتند: وزارت ارشاد باید با این روزنامه که در زمین دشمن بازی می‌کند برخورد و آنها را به محاکم قضایی بکشاند.
حسینی وزیر ارشاد هم در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار کاریکاتوری در شماره روز گذشته روزنامه شرق گفت: متأسفانه ما در هفته دفاع مقدس شاهد انتشار این کاریکاتور زشت بودیم که به نوعی توهین به آنها محسوب می‌شد.
اما مدیرمسئول روزنامه شرق به این اظهارات پاسخ داد و در خصوص کاریکاتور روز گذشته این روزنامه، با تأکید بر اینکه در این کاریکاتور هیچ نمادی از دفاع مقدس و رزمندگان وجود ندارد، تحلیل ها و برداشت‌های صورت‌گرفته درباره این طرح را نادرست و غیر واقعی دانست.
رحمانیان تصریح کرد: من ۱۸ ماه سابقه حضور در جنگ دارم و در روزنامه شرق نیز به کرات درباره دفاع مقدس مطلب نوشته‌ایم و هرگز اجازه نمی دهم به رزمندگان اهانت شود چون در آن صورت خود من هم مخاطب توهین خواهم بود.
در همین راستا سهیل محمودی شاعر و هنرمند مردمی کشورمان در یادداشت کوتاهی با اشاره به این موضوع نوشته است: “دوست هنرمند من، هادی حیدری هنرمندی معتقد و انسانی است باورمند… از قاریان قرآن است و نفَس گرم او بارها ما را با کلام الهی به شور آورده است… و هر که هادی حیدری را از نزدیک می شناسد، به سجایای اخلاقی و رفتار و کردار سنجیده ی او معترف است… در این روزها برخی از سیاست پیشگان، کاریکاتوری را که او کشیده، بهانه ی رفتارهای تندروانه ی خود کرده اند. کافی است اندکی از هنر و طراحی و اشارات در طنز و کاریکاتور (کارتون) اطلاع داشته باشیم تا دریابیم این کاریکاتور هیچ ربطی به آنچه این افراد می گویند، ندارد. و عاقبت از آنِ تقوی پیشگان است.”
با این حال، فضاسازی ها و تهمت پراکنی ها علیه این روزنامه عاقبت نتیجه داد و به توقیف آن انجامید؛ تصمیمی که یک رسانه دیگر مستقل از قدرت را از عرصه حذف می کند تا فضا در ماههای منتهی به انتخابات راست جمهوری و در شرایط بحرانی داخلی و خارجی، هرچه بیشتر به سمت تک صدایی برود.
اعتراض کاریکاتوریست ها
جمعی از کاریکاتوریست ها هم عصر امروز به فضاسازی های صورت گرفته علیه روزنامه شرق و طرح منتشر شده در آن واکنش نشان دادند و در نامه ای نوشتند: متاسفانه کارتونیستها و کاریکاتوریستها که به حق از متعهدترین و درعین حال آسیب پذیرترین اقشار هنری کشورند و با ناچیزترین دستمزد یا حتی بدون دریافت دستمزد به خاطر اعتقادات و آرمانهایشان به فعالیت می پردازند در مقاطع مختلف به خاطر برداشت های غلط از اثرشان در معرض سخت ترین ناملایمات قرار گرفته اند.
در این نامه که به امضای کامبیز درمبخش، جواد علیزاده،جمال رحمتی،فیروزه مظفری، حسین صافی،حسن کریم زاده،بزرگمهر حسین پور،علی جهانشاهی، ابوالفضل محترمی، کیوان زرگری،کیارش زندی،علی درخشی،امین مویدی،سلمان طاهری، یحیی تدین، سعید نوروزی، محسن ایزدی، مهدی تمیزی، مهدی عزیزی، نعیم تدین، نازنین جمشیدی و امین منتظری رسیده؛ امضاکنندگان تاکید می کنند: هنر کاریکاتور به خاطر ماهیت پیچیده اش به همان اندازه که در انتقال مفاهیم موفق است به راحتی می تواند خواسته یا ناخواسته منجر به سوء برداشتهای بعضا عجیب و حتی خطرناک شود که هرگز مد نظر کارتونیست نبوده است.
نویسندگان این نامه می افزایند: هادی حیدری که سوابق خودش و خانواده اش گواه بر عشق به نظام اسلامی و دفاع مقدس است امروز در معرض این سوء برداشتها است. کاریکاتور چاپ شده در روزنامه شرق که اعتراض برخی از مسئولان و مردم را برانگیخته است به زعم ما هرگز و هیچگاه به معنای توهین به ابرمردان عرصه دفاع مقدس نیست چرا که کوچکترین نشانه و سمبلی از دفاع مقدس و رزمندگان درآن دیده نمی شود و عجیب ترین و دورترین مفهومی است که از این کارتون برداشت می شود سئوال ما این است که به استناد چه تصویر یا سمبل یا نشانه ای می توان به این نتیجه رسید که منظور کارتونیست، قهرمانان دفاع مقدس بوده اند.
کارتونیست ها و کاریکاتوریست های امضاکننده این نامه با تاکید بر اینکه در مقاطع مختلف دفاع مقدس و پس از آن، ضمن اثبات ارداتمان به رزمندگان سلحشور، تلاش کرده اند دوشادوش این عزیزان از تنها بضاعت خود که هنر بوده و هست در راه دفاع از میهن و اعتقاداتمان استفاده کنند؛ خاطرنشان می کنند: با توجه به شناختمان از خالق اثراز یک سو و تخصصمان از سوی دیگر ضمن تاکید و گواهی بر سوء تعبیر از کاریکاتور مزبور، مجددا مراتب علاقه قلبی مان را به ابرقهرمانان دفاع مقدس اعلام می کنیم و تاکید داریم که معنای کاریکاتور چاپ شده صرفا نشان از جهل عده ای دارد که نه تنها واقعیت را نمی بینند که دیگران را نیز از دیدن واقعیت محروم می کنند.
اما آیا این توضیحات شنیده خواهد شد یا صدای صادقانه آنها در هیاهوی فضاسازی های تبلیغاتی رسانه های وابسته به حاکمیت، گم می شود؟
اصل طرح چه بود؟
کاریکاتوری که رسانه های اقتدارگرا به دروغ ادعا می کنند در آن به رزمندگان دفاع مقدس توهین شده، برای اطلاع مخاطبان کلمه در زیر می آید تا خود قضاوت کنند که این کاریکاتور، جنگ را هدف گرفته یا جهل را:
این پیام هم از خوانندگان زیر مطلب بود:
iranabadec said:
ارزش کار هنرمندانهء هادی حیدری در این است که ببینندهء کاریکاتور می تواند با آن ارتباط برقرار کرده و احساس «این همانی» با قطعه هنری داشته باشد.
احسنت به این شاهکار:
که آقای نوباوه ویا رسائی و دوستان ایشان، با دیدن “کار” چنان واقعیت «این همانی» خودشان را با آن دریافته اند، که وحشت کرده اند که دیگران نیز یه “ماهیت” آنها پی ببرند.
««منتقدان وضع موجود در این برداشت با ایشان، دوستان ایشان و وزیر آنها هیچ احساس مشترکی نداشته اند.»» (البته جهل بد است. ولی ما اعتقاد نداریم دفاع از میهن جهل بوده باشد. مگر نزد دوستان وزیر ارشاد، صف رزمندگان بسیجی چنین پنداشته شود؟!)
مدعی العموم در این مورد می تواند از آقایانی که چنین “تصویری” در ذهن شان داشته اند، سئوال کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar