tisdag 25 september 2012

واکنش به انتقاد نمایندگان مجلس از هیات همراه ۱۶۰ نفره: احمدی‌نژاد: … خورده‌اند!


 احمدی‌نژاد را در آخرین سفرش به نیویورک، هیاتی صد و شصت نفره همراهی می‌کنند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین هیات حاضر در اجلاس سال جاری سازمان ملل است. اما وی در واکنش به پرسش خبرنگار بی بی سی درباره “انتقاد نمایندگان مجلس به هیات صد و شصت نفره همراهش در نیویورک” گفت که آنان “گه خورده اند”. ویدئوی این پاسخ نیز شب گذشته از تلویزیون بی بی سی فارسی پخش شد.
هم‌زمان با تجمعات پراکنده در مقابل هتل محل سکونت احمدی‌نژاد و هیات جمهوری‌اسلامی، وی به دیدار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل رفته است.
حضور محمود احمدی‌نژاد و هیات همراهش در نیویورک، همراه با حاشیه‌های داخلی و بین المللی بوده است. برخی از نشریات اسراییلی خواستار بازداشت رییس دولت دهم در نیویورک، به دلیل سخنان وی درباره‌ی لزوم محو اسراییل شده‌اند. یک روزنامه‌ی دیگر نیز برای خوش‌آمدگویی به وی “تنقلات یهودی” را برای رییس‌ جمهوری اسلامی، ارسال کرده است.
در دیدار احمدی‌نژاد با بان کی‌مون نیز دبیرکل سازمان ملل متحد به شکل غیرمستقیم نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داده است. بان کی مون خطاب به احمدی‌نژاد “در مورد تبعات مضر استفاده از الفاظ تحریک‌آمیز، پاسخگویی به اینگونه الفاظ و ابراز سخنان تهدیدآمیز از سوی کشورهای مختلف خاورمیانه” تذکر داده و همچنین خواستار آن شده است که جمهوری اسلامی “در جهت اعتمادسازی بین‌المللی در مورد اینکه برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً ماهیتی صلح‌آمیز دارد گام‌های لازم را بردارد”.
با این حال خبرگزاری فارس، گزارش داده است که احمدی‌نژاد در دیدار با دبیرکل سازمان ملل، در پاسخ به سخنان وی گفته است: “جمهوری اسلامی ایران معتقد به آن نیست که پاسخ تهدید را با تهدید بدهد، اما رژیم صهیونیستی نیز نباید برای تهدید ایران مورد تشویق قرار گیرد و خوب است این تهدیدها محکوم شوند”. احمدی‌نژاد همچنین گفته است که در پرونده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی “اگر همه در جهت کاهش دیدگاه‌های منفی تلاش کنند، در حل مسئله موفق‌تر خواهیم بود”. وی همچنین اضافه کرده که این پرونده “به ورطه لجبازی افتاده‌ است”.
احمدی‌نژاد همچنین سخنان قبلی خود مبنی بر اصلاح ساختار سازمان ملل را تکرار کرده است: “باید گام‌های مؤثری در راستای اصلاح ساختار سازمان ملل برای ایجاد چارچوبی دموکراتیک و عادلانه در این سازمان برداشته شود”.
در همین حال سایت جهان نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد با بان کی مون، نوشته است که دبیرکل سازمان ملل در این دیدار “با تقدیر و تجلیل از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران از برنامه‌ها و ملاقات‌های خود در حاشیه این اجلاس به نیکی یاد کرد”. جهان نیوز همچنین به نقل از وی نوشته است: “ملاقات بنده با رهبر انقلاب اسلامی ملاقاتی ویژه و به یاد ماندنی بود”.
این سخنان به نقل از بان کی مون در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نقل برخی سخنان وی در دیدار با رهبر جمهوری‌اسلامی، توسط علی‌اکبر ولایتی، با تکذیب دفتر دبیرکل سازمان ملل روبه‌رو شده بود.
ولایتی، در گزارشی از آن دیدار گفته بود که بان کی مون از ایت الله خامنه ای با عنوان رهبر مذهبی جهان اسلام یاد کرده است. سخنان ولایتی اما با تکذیب مقامات سازمان ملل مواجه شد. مارتین نریسکی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به بی بی سی فارسی گفته بود که “غیر ممکن است آقای بان چنین عنوانی به رهبر ایران بدهد”.
بان کی مون خود پس از این دیدار گفته بود که “نگرانی های خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است”. مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود وی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی اظهارات او درباره اسرائیل را “توهین آمیز و تحریک کننده” خواند.
دفتر ولایتی بعدها بیانیه‌ای منتشر کرد و این بار مدعی شد که بان کی مون از رهبر جمهوری اسلامی با عنوان “رهبر معظم و همچنین رهبر مذهبی نه تنها ایران، بلکه این منطقه” یاد کرده و خطاب به وی گفته است: “من مایلم امروز راجع به یک موضوع تأکید نمایم و آن موضوع سوریه است. یکی از اهداف ملاقات بنده با جنابعالی درخواست از شما برای بکارگیری حداکثر نفوذ خود جهت حل و فصل بحران در سوریه می‌باشد”.
در این سفر همچنین محمود احمدی‌نژاد طی دو گفت‌وگوی جداگانه با سی‌ان‌ان و روزنامه واشنگتن پست، به بیان برخی مواضع خود پرداخته است. وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، ساخت و انتشار فیلمی که مسلمانان مدعی‌اند توهین به پیامبر اسلام بوده و همچنین خشونت‌های رخ داده در اعتراض‌های مسلمانان را نیز محکوم کرد.
وی در این گفت‌وگو با اشاره به این‌که در مقابل تهدیدهای اسراییل، این حق ایران است که از خود دفاع کند،اضافه کرده: ”
صهیونیست‌ها بسیار ماجراجو هستند. به نظر من اسرائیل به ته خط رسیده است و می خواهد برای خودش فرصت درست کند”.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره هم‌جنس گرایی نیز گفت: “چه کسی گفته که اگر شما کار زشتی انجام می دهید و به آن اعتقاد دارید و بقیه رفتار شما را نمی پسندند، آن وقت بقیه آزادی شما را زیر سوال می برند؟”
احمدی‌نژاد همچنین در گفت‌وگو با واشنگتن پست، تهدید مقام‌های دولت اسراییل به حمله علیه ایران را “بلوف” خواند و با اشاره به پرونده‌ی هسته‌ای ایران، گفت: “تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات مهم و کلیدی در آمریکا در دوره نزدیک شدن به انتخابات آن کشور گرفته نمی‌شود. به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود”. وی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو اضافه کرده است که ایران “آماده ‌است در زمینه محدود کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود به توافقی دست پیدا کند”.
در همین حال روزنامه “نيويورک پست”، به دنبال ورود احمدی‌نژاد به این شهر، بسته ای حاوی تنقلات سنتی و شيرينی يهودی برای او فرستاد، ولی پليس نيويورک به دلايل امنيتی، از تحويل بسته ممانعت کرد. به نظر می‌رسد که ارسال چنین بسته‌ای برای رییس جمهوری اسلامی، کنایه‌ای باشد به سخنان وی درباره لزوم محو اسراییل.
محمود احمدی‌نژاد برای هشتمین بار در طی هشت سال دوران ریاست‌جمهوری خود، به آمریکا سفر کرده تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. احمدی‌نژِاد را در این سفر هیاتی صد نفره همراهی می‌کنند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین هیات حاضر در اجلاس سال جاری سازمان ملل است. تعداد اعضای این هیات، پیش از این باعث شده بود که برخی نمایندگان مجلس در این باره به وی تذکر دهند.
وی نیز در پاسخ به انتقادها پیرامون حضور اعضای خانواده‌ی خود در این سفر، گفته بود که اعضای خانواده وی از سفر، به ویژه به همراه خود رییس جمهور محروم هستند و لذا خیلی عجیب نیست اگر در سفر به نیویورک او را همراهی کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar