torsdag 20 september 2012

دولت ایران در صیانت از سرمایه های کشور کمی از گورباچف و پوتین یاد بگیرد


 کشف معادن الماس در سیبری که چهل سال قبل رخ داده است، توسط دولت این کشور محرمانه نگه داشته شد تا این معادن برای آینده حفظ شود؛ در حالی که در اوج جنگ سرد و فروپاشی اقتصاد شوروی، این معادن می توانست کمک بزرگی به اقتصاد این کشور بکند
در حالی که دولت ایران طی سال های اخیر نه تنها سرمایه های کشور را به فروش می رساند، بلکه در حال پیش فروش کردن نفت و فروش معادن ایران است، اخباری منتشر شده که دولت شوروی سابق و روسیه، بزرگترین معادن الماس جهان را چهل سال است دست نخورده نگه داشته اند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، انتشار خبرحیرت آور وجود معادن هنگفت الماس های گران قیمت در سیبری که بیش از تمامی معادن الماس کل جهان ارزش دارد، در رسانه های گروهی در حالی صورت گرفت، که نقش دولت شوروی سابق و روسیه فعلی در صیانت از سرمایه های ملی خود و به جا گذاردن آنها برای نسل های آینده کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
کشف معادن الماس در سیبری که چهل سال قبل رخ داده است، توسط دولت این کشور محرمانه نگه داشته شد تا این معادن برای آینده حفظ شود؛ در حالی که در اوج جنگ سرد و فروپاشی اقتصاد شوروی، این معادن می توانست کمک بزرگی به اقتصاد این کشور بکند.
یلتسین و پوتین نیز در ریاست جمهوری روسیه کماکان تصمیم به حفظ سرمایه های ملی روسیه برای آیندگان کردند و امروز که جهان با شگفتی از این معادن بی نظیر مطلع می شود، ثروتی معادل صدها میلیارد دلار برای کشور روسیه حفظ شده است.
رفتار دولتمردان شوروی سابق و روسیه فعلی را با برخی از مسئولان کشورمان مقایسه کنید که نه تنها با تمام توان در فروش نفت حتی به قیمت عقیم کردن مخازن نفتی و کاهش برداشت در آینده از چاه های نفت، و حراج سایر سرمایه های معدنی کشور می کوشند بلکه تا آنجا که امکان داشته باشد، این سرمایه ها را پیش فروش کرده و پول آن را هزینه می کنند و حتی به ساختمانها و شرکتهای دولتی نیز رحم نمی کنند و با چوب حراج زدن بر آنها می خواهند منابع مالی بیشتری برای هزینه کردن در دروه مسئولیت خود فراهم کنند.
فروش ذخائر بانک مرکزی، سرمایه های بانکی و ایجاد تعهدات مالی سنگین از طریق اوراق قرضه، ابتکارات دیگری از سوی مسئولان ایرانی برای تامین مالی می باشد.
به راستی اگرمعادن الماس روسیه در ایران کشف شده بود، در چه فاصله ای استخراج شده و به فروش می رسید یا پیش فروش می شد؟
در این گزارش آمده است: میلیونها میلیون قیراط الماس در اعماق شکافی بزرگ در خاک های شرق سیبری نهفته است. این شکاف بزرگ که قطر محوطه آن بیش از صد کیلومتر است، بر اثر اصابت یک شهاب سنگ عظیم که حدود سی و پنج میلیون سال قدمت دارد، ایجاد شده است.
دولت روسیه از سال های دهه ۱۹۷۰ از وجود این معادن بزرگ الماس باخبر بوده، ولی این راز گرانبها را اخیرا علنی کرده اند.
حکومت اتحاد شوروی از زمان کشف این معادن تصمیم گرفت وجود آن را مخفی نگه دارد. آنها تصمیم گرفتند این معادن را دست نخورده نگاه دارند. چون در آن زمان معادن الماس دیگری در منطقه «یاکوتیا» در حال بهره برداری بودند و حکومت شوروی در همان زمان از محل فروش این الماس ها در بازار محدود و کنترل شده سنگ های قیمتی درآمد خوبی به دست می آورد.
در همان زمان در قلمرو اتحاد شوروی مقادیر قابل ملاحظه ای الماس مصنوعی تولید می شد که در فعالیت های صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت.
در نهایت راز وجود چنین معادن دست نخورده ای در روزهای گذشته برملا شد و دولت روسیه برای اولین بار اجازه داد که دانشمندان یکی از مراکز زمین شناسی سیبری از این منطقه دیدن کرده و در این مورد با رسانه های روسیه گفت و گو کنند.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی روسیه «ایتارتاس»، الماس های موجود در این معادن واقع در «پوپیاگای» در سیبری دو برابر الماس های معمولی استحکام دارند و به همین خاطر برای مصارف صنعتی بسیار مناسب هستند.
مدیر این مرکز زمین شناسی به خبرگزاری «ایتارتاس» گفته است که حجم الماس موجود در این معادن در مقیاسی است که بازار سنگ های قیمتی و الماس را به لرزه درخواهد آورد.
الماس های موجود در معادن منطقه «پوپیاگای» به الماس های محصول برخورد شهرت دارند و معمولا در شرایطی شکل گرفته اند که اجرام آسمانی با سرعتی بسیار زیاد به بخشی از خاک کره زمین اصابت کرده که در آن الماس وجود داشته است.
کارشناسان که از این منطقه دیدن کرده اند می گویند این بزرگترین معدن الماس جهان خواهد بود و احتمالا میلیونها میلیون قیراط الماس در زیر خاک های این منطقه نهفته است.
هر قیراط معادل ۲۰۰ میلی گرم است.
هر چند برملا شدن این خبر بدون تردید بر بازار بین المللی الماس تاثیر خواهد گذاشت، ولی به احتمال زیاد مشتریان اصلی این نوع الماس های سخت، صنایع و موسسات علمی و تحقیقاتی خواهند بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar