tisdag 18 september 2012

حلالیت طلبی رهبر جمهوری اسلامی: بدهی های خامنه ای به هاشمی رفسنجانی

 سایت های خبری طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، متن وصیت نامه و بدهی های مالی سیدعلی خامنه ای به اشخاص مختلف در سال ۱۳۴۲ را منتشر کرده اند. این وصیت نامه یک روز پس از حادثه مدرسه دینی فیضیه در قم نوشته شده و محتوای آن بیشتر درخواست حلالیت خامنه ای از دیگران بابت پول هایی است که از آنها قرض گرفته یا به شکل دیگری به آنها بدهکار بوده است. این وصیت نامه ضمیمه‌ای هم دارد كه خامنه ای در آن اسامی طلبکاران خود را یادداشت کرده كه از افراد مشهور آن می توان به شیخ حسن صانعی و علی حجتی كرمانی اشاره کرد. سیدعلی خامنه ای نوشته که بیشترین بدهکاری را به اکبر هاشمی رفسنجانی داشته است: تقریبا ۳۲ تومان
رهبر جمهوری اسلامی در ضمیمه وصیت نامه خود درباره اینکه به چه علت بیشتر از دیگران از هاشمی رفسنجانی پول قرض می کرده، نوشته است: “چون وضعش نسبتاً خوب بود، از او قرض می‌كردیم.”
او برای توصیف هاشمی رفسنجانی در ضمیمه وصیت نامه خود از عنوان “حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی” استفاده کرده است.
درباره هاشمی رفسنجانی و ثروت وی از اولين روزهای جمهوری اسلامی سخن های زیادی بر سر زبان ها بوده که به طور معمول با اغراق ها و شايعاتی تائيد نشده همراه شده است.
در مقدمه کتاب زندگی هاشمی رفسنجانی [دوران مبارزه ـ نشر ذره ـ سال ۱۳۷۶] درباره شکل گيری شخصيت وی نوشته شده است: “شرايط دشوار زندگی، از هفت تا چهارده سالگی (که برای تحصيل به قم رفته است) تاثير تعيين کننده ای در شخصيت مقاوم، صبور و چند بعدی وی داشت. مشارکت و کمک به خانواده در امور باغ، دام و طيور و کوشش در حفظ دستمايه معيشت روستائی زمينه آشنائی وی با واقعيت های زندگی بود”.
آيت الله خامنه ای چند سال پيش در مصاحبه ای گفت که هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب به دوستان و آشنايان خود در حوزه علميه پول های زیادی قرض می داده است. او گفته بود که خود نيز در سال های آخر دهه چهل از زمره بدهکاران به هاشمی بوده است.
آنگونه که در کتاب “شرح اسم” (زندگی نامه رهبر جمهوری اسلامی) آمده است، او که پس از درگیری های مدرسه دینی فیضیه قم درباره جان خود احساس خطر می کرده، تصمیم می گیرد وصیت نامه خود را بنویسد: “از آن‌جا كه ما در شرایط بحرانی و غیرعادی به سر می‌بردیم و هر لحظه ممكن بود خطری برای ما پیش بیاید، ‌فردای آن روز نشستم و وصیت‌نامه خود را نوشتم.”
او پس از نوشتن مقدمه، “مهمترین وصیت” خود را این دانسته که “دوستان و عزیزان و سروران” وی که خامنه ای آنها را افرادی توصیف کرده كه “بهترین ساعات زندگی‌ من با آنان و یاد آنان سپری شده است” او را “ببخشند و بحل كنند و این وظیفه را به عهده بگیرند” كه او را از زیر بار حقوق‌الناس رها و آزاد نمایند.”
خامنه ای افزوده که “ممكن است خود من نتوانم از همه كسانی كه ذكر سوءشان بر زبان رفته و یا بدگوئیشان را از كسی شنیده‌ام، حلیت بطلبم، این كار مهم و ضروری را باید دوستان و رفقای من برای من انجام دهند.”
او در ادامه اضافه کرده که “دارایی مالی من در کم هیچ است” اما “کفاف قرض های مرا می دهد” و خواسته تا این قرض ها از “فروش کتب مختصر و ناچیز” وی ادا شود:
“هر كسی هم كه مدعی طلبی از من شود، هر چند اسمش در آن صفحه نباشد، قبول كنند و ادا نمایند … پنج شش سال نماز هر چه زودتر ادا و مرا از رنج این دین الهی راحت كنند (البته یقیناً آن قدر مقروض نبودم، ‌ولی احتیاط كردم) مبلغی به عنوان رد مظالم بابت قروض جزئی از یاد رفته به فقرا بدهند.”
طلبکاران
رهبر جمهوری اسلامی در ضمیمه وصیت نامه سال ۱۳۴۲ خود لیست بدهی ها و قرض های خود را اینگونه نوشته است:
حدود ۱۰۰ تومان، مقدس‌زاده بزاز (مشهد)
کمتر از ۳۰ تومان، ‌خیاط گنگ (مشهد)
۲ یا ۳ تومان، عرب خیاط (قم)
مطابق دفتر دین، آقا شیخ حسن بقال كوچه حجتیه (قم) (چون مرتب با او سر و كار داشتیم و نمی‌دانستیم چقدر به او بدهكاریم)
گویا چند تومانی آقای شیح حسن صانعی (قم)
۳۲ تومان تقریباً حاج شیخ اكبر هاشمی رفسنجانی (قم) (بیشترین پولی را كه من آن زمان مقروض بودم، به آقای هاشمی بود. چون وضعش نسبتاً خوب بود، از او قرض می‌كردیم.)
مطابق دفتر دین، آقای مروارید كتاب‌فروش (قم)
مطابق دفتر دین، آقای مصطفوی كتاب‌فروش (قم)
۱۰ تومان آقای علی حجتی كرمانی
شاید ۵ تومان، محمد آقا نانوا نزدیک منزل (مشهد)
قرض برای گذران زندگی
آیت الله خامنه ای اگرچه خود درباره قرض گرفتن مبالغی از دیگران در سال های قبل از روی کار آمدن جمهوری اسلامی تصریح کرده اما برخی حامیان و نزدیکان وی می گویند وی حتی همین حالا و در مقام رهبر جمهوری اسلامی نیز مجبور است برای گذران زندگی از دیگران پول قرض بگیرد.
از جمله آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان ضمن بیان این مطلب گفته “مخارج زندگی” آیت الله خامنه ای “بسیار کم” است اما “بسیاری از مردم كشور خبر ندارند و آگاه نیستند كه ایشان چقدر ساده زندگی می‌كنند.”
این روحانی طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، مطالب فوق را در کتاب خاطرات خود عنوان کرده و به گزارش خبرگزاری فارس این کتاب به “پیشگاه ملت ولایتمدار و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب” تقدیم شده است.
آیت الله مهدوی “ساده زیستی” را یکی از “ویژگی های مهم” زندگی آیت الله خامنه ای دانسته و در توضیح این مسئله نوشته است: “مخارج زندگی ایشان بسیار كم است. شاید نسبت به اكثریت جامعه، هزینه‌شان كمتر باشد، مثلا در منزلشان تنها یك فرش نخ‌نما وجود دارد و تمام سطح منزلشان موكت است.”
او همچنین نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی برای “مخارج زندگی روزمره، گاهی پول قرض” می کند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در همین ارتباط به خاطره ای از حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای استناد کرده و به نقل از او آورده است: “آقا بعضی اوقات از من پول قرض می‌كنند. با اینكه وجوهات و پولهای زیادی در اختیار ایشان است؛ اما یك ریال برای استفاده‌های شخصی مصرف نمی‌كنند. گاهی احتیاج پیدا می‌كنند، از من پول قرض می‌كنند تا بعد بتوانند قرضشان را بدهند.”
از متن وصیت نامه فعلی رهبر جمهوری اسلامی تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar