torsdag 20 september 2012

گزارش محرمانه در مورد ارسال اسلحه از ایران به سوریه


 خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور به نقل از یک گزارش محرمانه نوشت، ایران روزانه ده‌ها تن سلاح و مهمات از طریق عراق به سوریه می‌فرستد. یک سناتور آمریکایی از احتمال قطع کمک مالی به عراق خبر داده است.
از ماه‌ها پیش گزارش‌های متفاوتی در مورد ارسال اسلحه از ایران به سوریه منتشر شده که مسئولان جمهوری اسلامی آنها را بی‌اساس خوانده‌اند. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۳۰ شهریور/ ۲۰ سپتامبر) نوشت، به نسخه‌ای از گزارش محرمانه‌ی یکی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی دست یافته که از ابعاد کمک‌های تسلیحاتی و نظامی تهران به رژیم بشار اسد پرده برمی‌دارد.
عراق گذرگاه ارسال تجهیزات نظامی به سوریه
رویترز به نقل از این سند محرمانه می‌نویسد، ایران از طریق عراق و با استفاده از هواپیماهای مسافربری تقریبا روزانه ده‌ها تن تجهیزات نظامی و “تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران” را به سوریه می‌فرستد.
بنابراین گزارش ارسال اسلحه و مهمات از ایران برای تجهیز ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی حکومت بشار اسد و حمایت آنها در سرکوب مخالفان انجام می‌شود. گفته می‌شود ایران از راه‌های زمینی عراق نیز برای این منظور استفاده می‌کند.
دولت عراق همکاری با جمهوری اسلامی برای استفاده از حریم هوایی این کشور را تکذیب می‌کند. به نوشته‌ی رویترز در گزارش اطلاعاتی یاد شده ادعا می‌شود میان مقام‌های ارشد بغداد و تهران توافق‌هایی صورت گرفته که فرستادن تجهیزات نظامی به سوریه از طریق عراق را ممکن می‌کند.
تحریم تمام هواپیماهای سه شرکت ایرانی
روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و یاس‌ایر را به همکاری در ارسال تسلیحات و افراد سپاه پاسداران به سوریه متهم کرد و تمام ۱۱۷ هواپیمای ثبت شده به نام آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
به گزارش آسوشیتدپرس وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کار انتقال نظامیان ایران به دمشق در پوشش “کمک‌های انسان‌دوستانه” انجام می‌شود. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور اعتراف کرد نیروهای تحت فرمانش از دهه‌ی هشتاد میلادی در لبنان و سوریه حضور داشته‌اند.
قاسمی در گفتگو با شبکه خبری العربیه منکر دخالت در درگیری‌های داخلی سوریه شده و علت حضور نظامیان ایران در این منطقه را مقابله با اسرائیل عنوان می‌کند که به زعم او “در حال طراحی تجاوز به سوریه و لبنان و همچنین ایران است.”
علی اکبر صالحی در دیدار تازه خود از دمشق همبستگی با رژیم اسد را مورد تاکید قرار داد
علی اکبر صالحی در دیدار تازه خود از دمشق همبستگی با رژیم اسد را مورد تاکید قرار داد
تهدید عراق به قطع کمک مالی
برخلاف ادعای سلیمانی، جانشین او اسماعیل قاآنی حدود چهار ماه پیش دخالت در سرکوب مخالفان حکومت بشار اسد را آشکارا تایید کرده بود. فرمانده سپاه، سردار محمد علی جعفری نیز روز یک‌شنبه حضور نیروهای سپاه قدس در لبنان و سوریه را تایید کرده بود که یک روز بعد با اعتراض رئیس جمهور لبنان و تکذیب وزارت خارجه جمهوری اسلامی روبرو شد.
اسماعیل قاآنی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که متن آن پنجم خرداد، اندکی پس از انتشار حذف شد گفته است: «تا وقتی در سوریه نبودیم، کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیرفیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
جان کری، سناتور بانفوذ آمریکایی روز چهارشنبه (۲۹ شهریور/ ۱۹ سپتامبر) با اشاره به گزارش‌های مربوط به استفاده‌ی ایران از حریم هوایی و راه‌های زمینی عراق تهدید کرد که آمریکا ممکن است در مورد کمک‌های مالی خود به این کشور تجدیدنظر کند.
اتهام سابقه‌دار به جمهوری اسلامی
استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای مسافربری برای ارسال تجهیزات نظامی به سوریه اتهام جدیدی نیست. روزنامه ایتالیایی “استامپا” تیرماه سال جاری با استناد به گزارش‌های سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی سه شرکت هواپیمایی یاد شده را متهم می‌کند در ارسال تجهیزات نظامی به دمشق با حکومت ایران همکاری می‌کنند.
پایگاه خبری انتخاب به نقل از روزنامه ایتالیایی نوشت «اسلحه از طریق پروازهای مستقیم تهران- دمشق و تهران- بیروت، و همچنین از اروپا، به ویژه از فرودگاه‌های آلمانی تحویل می‌شود.» بنابر این گزارش مقام‌های عربستان سعودی اطلاعات جمع‌آوری شده‌ی خود را در اختیار برخی از کشورهای اروپایی نیز قرار داده‌اند.
کانال ۲ تلویزیون آلمان دهم خرداد ماه در گزارشی از احتمال استفاده ایران از هواپیماهای مسافربری ایران‌ایر و یاس‌ایر برای حمل سلاح به سوریه خبر داده بود. دو ماه پیش از آن منابع خبری گزارش داده بودند که ماموران امنیتی ترکیه در یک هواپیمای مسافربری شرکت یاس‌ایر مقداری سلاح و مهمات کشف کرده‌اند که ظاهرا مقصدش دمشق بوده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar