söndag 16 september 2012

آزمایش استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه

 در حالی که درگیری‌های خونین در سوریه میان نیروهای وفادار به اسد و مخالفان او ادامه دارد، گزارشی از آزمایش سیستم‌های پرتاب سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش این کشور منتشر شده است. افسران ایرانی هم در این مانور حضور داشته‌اند.
هفته‌نامه آلمانی “اشپیگل” روز یکشنبه (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲) گزارش داد، ارتش سوریه در نزدیکی “مرکز تحقیقات سلاح‌های شیمیایی” در “صفیرا” واقع در شرق شهر حلب، به آزمایش سیستم‌های پرتاب سلاح شیمیایی دست زده است. این آزمایش اواخر ماه اوت انجام شده و در آن پنج تا شش بمب به صورت “پرنشده”مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
براساس این گزارش، افسران ایرانی هم در این مانور حضور داشته‌اند. این گزارش در آخرین شماره هفته‌نامه اشپیگل که روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر) منتشر خواهد شد، چاپ شده است. وبسایت این هفته‌نامه بخش‌هایی از این گزارش را روز یکشنبه (۱۶ سپتامبر) منتشر کرده است.
تاسیساتی که در نزدیکی شهر صفیرا واقع است، بزرگترین مرکز تحقیقات سلاح‌های شیمیایی در سوریه به شمار می‌رود و به طور رسمی نیز از آن به عنوان مرکز تحقیقاتی استفاده می‌شود. گفته می‌شود، کارشناسان ایرانی و کره شمالی در این مرکز مشغول به کار هستند.
ایران حضور خود در سوریه و کمک به رژیم اسد را پنهان نمی‌کند. در آخرین اظهار نظر در این باره، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته است: «انتقال تجربیات به سوریه از افتخارات ایران است». او در عین حال ادعا کرده که ایران در سوریه حضور نظامی ندارد.
مخالفان رژیم اسد می‌گویند، ایران برای کمک به رژیم اسد هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست. گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که شمار زیادی از ۴۸ ایرانی‌ای که حدود دو ماه پیش در نزدیکی دمشق به اسارت نیروهای مخالف اسد درآمدند، افسران سپاه هستند.
عبور اسد از “خط قرمز”
بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی غرب، در مرکز تحقیقات سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی “صفیرا”، گازهای سمی سارین، تابون و خردل تولید می‌شود. این گازهای کشنده در رده‌بندی سلاح‌های کشتار جمعی خطرناک قرار دارند.
درگیری در مرکز شهر حلب
یکی از افسران ارتش سوریه که به مخالفان پیوسته و اهل یکی از روستاهای نزدیک مرکز تحقیقات سلاح‌های شیمیایی است، به اشپیگل گفته است، شورشیان قصد ندارند این مرکز تحقیقاتی را به تصرف خود درآورند. این افسر تاکید کرده که مخالفان امیدوارند که واحدهای آمریکایی این مرکز را در اختیار خود گرفته و امنیت آن را تامین کنند. این افسر شورشی همچنین گفته است: «ما نه خواهان استفاده رژیم اسد از این سلاح‌ها هستیم و نه مایلیم که این سلاح‌ها به دست گروه‌های افراطی بیافتد».
رژیم اسد اوایل تابستان امسال اعلام کرد که از سلاح‌های شیمیایی خود تنها در صورت حمله نیروهای خارجی و علیه آنها استفاده خواهد کرد. در ماه اوت سال جاری میلادی دولت آمریکا به رژیم بشار اسد در مورد استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داد. اشپیگل نوشته است، ارتش سوریه با آزمایش استفاده از سلاح شیمیایی از این “خط قرمز” عبور کرده است.
تصرف محله “صلاح‌الدین” حلب توسط مخالفان
در این میان مخالفان رژیم اسد ادعا کرده‌اند که محله “صلاح‌الدین” در شهر حلب را به چنگ خود درآورده‌اند. صلاح‌الدین یکی از محله‌های استراتژیک شهر حلب است که نیروهای وفادار به بشار اسد طی دو ماه گذشته سخت کوشیدند تا آن را از دست ندهند.
شبکه “العربیه” با انتشار این گزارش از قول مخالفان سوری خبر داد که با اشغال صلاح‌الدین، مخالفان تقریبا ۸۰ درصد شهر حلب را به کنترل خود درآورده‌اند. در شبانه‌روز گذشته شهر حلب زیر آتش سنگین توپخانه و تانک ارتش سوریه قرار داشت.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول ساعات گذشته حومه شهر دمشق و شهرهای درعا، حلب، حما و حمص زیر آتشبار جنگنده‌های ارتش سوریه قرار داشته است. “سازمان حقوق بشر سوریه” که مرکز آن در لندن است، از کشته شدن بیش ۵۲ تن در شبانه‌روز گذشته خبر داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar