fredag 21 september 2012

چین بدهی ۲۵ میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت نمی‌کند


 به‌دنبال تحریم‌های مالی غرب علیه ایران و مشکلات جمهوری اسلامی در نقل و انتقال پول، برخی کشورها از جمله هند و چین به دنبال این هستند که به جای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران محصولاتی چون آرد و برنج بدهند. در این خصوص «سفیر» نوشت که چین حاضر به پرداخت بدهی بیش از ۲۵ میلیارد دلاری خود به ایران نیست.
در حالی که چندی قبل محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی «بدهی ۳۰ میلیارد دلاری نفتی چین به ایران» را تکذیب کرده و گفته بود «بانک مرکزی مگر اجازه می‌دهد که بدهی نفتی ایران در یک کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد» وب‌سایت سفیر نوشت که چین حاضر به پرداخت بدهی خود نیست.
به نوشته‌ی این وب‌سایت هند و چین به دنبال این هستند «تا از آب گل آلود ماهی بگیرند» و این کشورها می‌خواهند به جای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران، محصولاتی چون «آرد و برنج و همچنین برخی خدمات» به ایران ارائه بدهند.
سفیر در این خصوص نوشته است: «چین گوی سبقت را از هند و سایر شرکای تجاری ایران ربوده است و حاضر به پرداخت بدهی بیش از ۲۵ میلیارد دلار خود به ایران نیست و چینی‌ها می‌گویند ما حاضریم به جای این بدهی برای شما سد و کارخانه بسازیم.»
گفتنی است پیشتر نیز «بازتاب» در مطلبی با عنون «افشای ترکمانچای ارزی» در خصوص قراردادی زیانبار مابین ایران و چین نوشته بود که براساس آن «دولت چین علاوه بر آن که پول خرید نفت ایران را نزد خود نگه می‌دارد، مدیریت این پول را نیز به عهده دارد و خود این پول را به ارزهای مختلف می تواند تبدیل کند.»

1 kommentar: