torsdag 20 september 2012

درگیری‌ها در پایتخت و شمال سوریه همزمان با دیدار صالحی و بشار اسد


 همزمان با ادامه درگیری‌های شدید در پایتخت و شمال سوریه و در دست گرفتن کنترل یکی دیگر از گذرگاه‌های مرزی این کشور با ترکیه، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در دمشق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که معترضان سوریه، چهارشنبه ۲۹ شهریور، پرچم نظام حاکم بر این کشور از دروازه مرزی با ترکیه در منطقه تل ابیض را به زیر کشیدند و پرچم «استقلال» را که نماد معترضان است، به جای آن برافراشتند.
تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که مخالفان مسلح بشار اسد پرچم سوریه را از بالای یک ساختمان دولتی در منطقه تل ابیض نیز به زیر می‌کشند. این در حالی است که صدای تیراندازی در این فیلم به گوش می‌رسد و از بخش‌هایی از ساختمان که به نظر می‌رسد دفتر گمرک باشد، دود سیاه به برمی خیزد.
یک مسئول ترک به خبرگزاری رویترز گفته است که معترضان مسلح به طور کامل کنترل گذرگاه مرزی تل ابیض با ترکیه را پس دز درگیری‌های سنگین در شامگاه سه شنبه، به دست گرفتند.
او که خواسته نامش فاش نشود تاکید کرد: «به طور حتم گذرگاه به طور کامل به دست معترضان افتاده است.»
در تصاویری که شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک پخش کرد هم اثری از نیروهای دولتی در منطقه تل ابیض دیده نمی‌شود.
درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح بشار اسد، شامگاه سه شنبه در منطقه تل ابیض آغاز شد. به نظر می‌رسد معترضان سعی دارند سیطره خود بر گذرگاه‌های شمالی با ترکیه را استحکام بخشند. پیش از این کنترل دو گذرگاه دیگر سوریه با ترکیه به دست معترضان سوری در آمده بود.
فرماندار شهر اکاکالی ترکیه که در نزدیکی گذرگاه تل ابیض قرار دارد، دستور بسته شدن تمام مدارس در شهر و روستاهای اطراف آن را صادر کرد. او همچنین از کشاورزان خواست بر سر زمین خود حاضر نشوند.
از سوی دیگر درگیری‌ها در شهر حلب در شمال سوریه ادامه دارد. معترضان مسلح حملاتی پی در پی علیه مراکز نظامی و امنیتی دولتی به اجرا می‌گذارند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که نیروهای مخالفان به یک ایست بازرسی ارتش دولتی در منطقه می‌لسون در شرق حلب یورش بردند.
مخالفات همچنین به مرکز اطلاعات نیروی هوایی ارتش در منطقه الزهراء حلب یورش بردند که به گفته تلویزیون دولتی سوریه، موفق به پیشروی و خارج کردن نیروهای دولتی از آن نشدند.
شماری از مناطق دمشق پایتخت سوریه نیز شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان و گلوله باران توپخانه‌ای بود.
شبکه خبری الجزیره به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که مخالفان مسلح پس از درگیری‌های شدید چند روزه با نیروهای دولتی، از شماری از مناطق دمشق پایتخت سوریه عقب نشینی کردند.
حمله نیروهای دولتی به این مناطق با گلوله باران هوایی و توپخانه‌ای همراه بود. اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه گزارش داد که تا ساعات بعد از ظهر چهارشنبه، دستکم ۶۵ نفر در مناطق مختلف سوریه کشته شدند که اکثر آنها در دمشق و حومه آن بودند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که نیروهای مخالفان، عقب نشینی خود را از مناطق حجر الاسود، القدم و العسالی در شهر دمشق اعلام کردند.
در ادامه این گزارش آمده است که این مناطق در محاصره کامل نیروهای دولتی قرار داشت و مناطق مسکونی نیز از زمین و هوا توسط این نیرو‌ها گلوله باران شد.
دیدار صالحی با بشار اسد
از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، صالحی در بدو ورود به دمشق به خبرنگاران گفت که هدف از حضورش در سوریه، گفت‌و‌گو در تمام مسائل مورد اهتمام مشترک به ویژه بحران این کشور است. او ابراز امیدواری کرد که مشکلات سوریه در آینده‌ای نزدیک پایان یابد.
صالحی پس از ورود به دمشق ابتدا با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او همتای سوری خود را در جریان مذاکرات گروه تماس درباره سوریه که در قاهره برگزار شده بود گذاشت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با مسئولان سوری بر نزدیکی روابط میان تهران و دمشق تاکید کرد. او خاطرنشان کرد که هرگونه راه حلی برای بحران سوریه باید از سوی خود سوری‌ها و با همکاری تلاش‌های منطقه‌ای مطرح شود.
صالحی گفت: «روابط ما با سوریه به ویژه در بعد سیاسی، نزدیک و متین است. من خشنودم از اینکه می‌بینم تمام کشورهای منطقه قانع شده‌اند که هرگونه راه حل بحران سوریه تنها از راه تلاش‌های کشورهای منطقه امکان پذیر است. همانگونه که می‌دانید در دو روز گذشته نشستی در قاهره برگزار کردیم که در آن ایران، مصر و ترکیه حضور یافتند. عربستان سعودی نیز باید حضور می‌یافت اما به دلیلی طرف سعودی نتوانست حضور داشته باشد.»
او افزود: «امیدواریم که طرف سعودی بتواند در نشست‌های آینده برای کمک به حل و فصل بحران سوریه شرکت کند.»
خبرگزاری دولتی سوریه نیز گزارش داد که بشار اسد در این دیدار تاکید کرد آن چه در کشورش روی می‌دهد، همه مقاومت را هدف قرار داده و تنها ویران کردن سوریه هدف نیست.
دیدار صالحی با اسد یک روز پس از برگزاری نشست گروه تماس درباره سوریه در قاهره پایتخت مصر صورت گرفت. گروه تماس چهاجانبه است که در آن مصر، ایران، عربستان سعودی و ترکیه حضور دارند.
در نشست سه شنبه عربستان سعودی به دلایل نا‌معلومی حضور نیافت. صالحی در نشست قاهره «نقشه راهی» برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داد. «توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفین، تاکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت‌های مالی، نظامی و آموزشی از گروه‌های مسلح، آغاز گفت‌وگو میان دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه‌ها، اعزام ناظران از چهار کشور جهت نظارت بر روند توقف خشونت و انجام گفت‌وگو‌ها، تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردمسالاری و دموکراتیک با محوریت سوری- سوری» پیشنهادهایی است که صالحی به منظور بحث و بررسی به نشست قاهره ارائه داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar