fredag 14 september 2012

رسانه اسرائیلی نوشت: ایران تحریم‌ها را در شب دور می‌زند

 رسانه اسرائیلی «آروتز شوا»، با استناد به گزارشی از رویترز، مدعی شد، هرچند ایران در فشار تحریم‌ها از سوی غرب قرار گرفته، راه جدید و زیرکانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود یافته است.
رسانه اسرائیلی «آروتز شوا»، با استناد به گزارشی از رویترز، مدعی شد، هرچند ایران در فشار تحریم‌ها از سوی غرب قرار گرفته، راه جدید و زیرکانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود یافته است.
به گزارش «تابناک»، آروتز شوا با اشاره به افزایش بهای ارز در هفته اخیر در کشور نوشت: گویا تحریم‌های غرب علیه ایران، کار خود را انجام می‌دهند و ارزش ریال ایران، به شدت در برابر دلار سقوط کرده است؛ اما هنوز ایران به لحاظ مالی سر پاست و به باور متخصصان، این امر شاید ناشی از آن است که راهی جدید برای پیش‌دستی و دور زدن تحریم‌های نفتی پیدا کرده است.
آروتز شوا سپس با استناد به گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، می‌نویسد: ایران از یک بندر دور افتاده در شرق مالزی برای ذخیره کردن میلیون‌ها بشکه نفت بهره می‌گیرد و این نفت ذخیره شده، در کشتی‌های به ظاهر خالی ـ که از سوی کشورهای آسیایی فرستاده می‌شود ـ در تاریکی شب بارگیری می‌شود.
این مطلب ادامه می‌دهد: این کشتی‌ها با پرچم پاناما در دریا حرکت می‌کنند و در بندر لابوآن، که یک مرکز مالی ساحلی با وسعت منهتن است، لنگر می‌اندازند.
آروتز شوا سپس به بیان مستندات این مطالب می‌پردازد و می‌نویسد: این گزارش و تحقیق بر پایه اطلاعات به دست آمده از جابجایی کشتی‌ها، بارنامه‌هایی که توسط گزارشگر رویترز بررسی شده، اطلاعات مربوط به محموله‌ها و بارگیری و دیگر آمار و داده‌هاست.
این نوشته مدعی شده است که در یک مورد، بازرسان به یک کشتی چینی برخوردند که پنهانی نزدیک شش میلیون بشکه نفت بارگیری کرده بود و سپس می‌افزاید: هرچند آمریکا و اروپا تحریم‌هایی علیه فروش نفت ایران اعمال کردند، کشورهای آسیایی عموما محدودیتی در این باره ندارند و همچنین سازمان ملل متحد و دیگر ارگان‌های بین‌المللی نیز اقدام به وضع یک تحریم جامع علیه فروش نفت ایران نکرده‌اند، ولی چین و دیگر کشورهای آسیایی، دست‌کم برای کاستن از حجم معاملاتشان با ایران از سوی غرب در فشارند که نحوه دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران، خود نشان‌دهنده این فشار است.
این گزارش در پایان آورده است، در همین حال، دیروز رئیس بخش اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم خزانه‌داری آمریکا اعلام نموده که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، صادرات و فروش نفت کشور را کاهش داده است.
دیوید کوهن مدعی شده است که تحریم‌ها هزینه ماهیانه پنج میلیارد دلاری برای صادرات ایران به دنبال داشته است.
از سویی، اشاره به دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران و این که در ماه آگوست، صادرات نفت ایران تقریبا به میزان پیش از تحریم بازگشته است، در تناقض کامل با آنچه دیوید کوهن مدعی شده، قرار دارد.
بنابراین، با توجه به اختلاف‌نظر شدید آمریکا و اسرائیل برای تعیین خط‌قرمز‌ها در برنامه هسته‌ای ایران و همراهی نکردن آمریکا در حمایت از حمله نظامی به ایران، بیش از همه این ‌گونه به نظر می‌رسد که آمریکا می‌کوشد با القای اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، تا اندازه بسیاری مقامات و افکار عمومی اسرائیل را از بحث گزینه نظامی دور و منحرف سازد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar