torsdag 9 augusti 2012

مشاور اوباما از احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوريه خبر داد

 يک مسئول بلندپايه در دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخشی از سوريه که مخالفان نظام بشار اسد، رییس جمهوری اين کشور کنترل آن را در دست دارند، بعيد نيست.
برخی از منتقدان جمهوری خواه سياست‌های اوباما برای حل و فصل بحران سوريه خواستار مجوز بين المللی به منظور ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه شده بودند تا جنگنده‌های نيروی هوايی اين کشور نتوانند عملياتی در مناطقی معين به اجرا گذارند. آن‌ها همچنين خواستار مسلح سازی بيشتر معترضانی شده بودند که برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش می‌کنند.
ايالات متحده آمريکا تا کنون ارائه سلاح به شکل مستقيم به مخالفان در سوريه را نپذيرفته است. واشينگتن ترجيح داده که بيشتر کمک‌های انسانی، تجهيزات تماس‌های مخابراتی و تجهيزات غير مرگبار در اختيار معترضان سوريه قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، جان برمن، مشاور ارشد باراک اوباما در امور مبارزه با تروريسم، روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، گفت: «ايالات متحده همواره در حال بررسی اوضاع است تا سناريوهای احتمالی به دست آيد و بنا بر آن انواع طرح‌های اورژانسی ممکن است برای شرايط معينی مناسب باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد.»
او ادامه داد که سخن از راهکارهای زيادی در رسانه‌ها رد و بدل می‌شود و برخی از آن‌ها مورد تاييد است. او گفت: «اين راهکار‌ها را دولت آمريکا به دقت بررسی می‌کند تا پيامد‌ها و نکات مثبت و منفی آن را به دست آورد.»
از برمن که در کميسيون روابط خارجی کنگره آمريکا سخن می‌گفت به طور مشخص از برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه سوال شد. او پاسخ داد: «به خاطر ندارم که ریيس جمهوری چيزی را بعيد دانسته باشد.»
سخنان مشاور اوباما پس از آن مطرح می‌شود که دولت آمريکا اقدام به افزايش کمک‌های خود به معترضان سوريه کرده است.
قرار است هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز شنبه هفته آینده به ترکيه برود و با مقام‌های اين کشور درباره بحران سوريه گفت‌و‌گو کند. او پيش‌تر گفته بود که خبر‌ها از در دست گرفتن مناطقی از حلب شمالی تا مرز ترکيه حکايت می‌کند.
برمن خاطرنشان کرد: «چندين اقدام برای کمک به معترضان انجام داديم. کمک‌های انسانی بسياری ارائه می‌دهيم. آنچه می‌خواهيم انجام دهيم اين است که به دقت از دريافت کنندگان کمک‌ها اطمينان حاصل کنيم.»
او درباره احتمال استفاده القاعده از وضعيت سوريه گفت: «هنگامی که به معترضان سوريه به طور کلی نگاه می‌کنيم می‌يابيم که اکثريت آن راه القاعده را نمی‌روند. آن‌ها شهروندان سوری هستند که برای حاکميت بر زندگی و آينده خود تلاش می‌کنند.»
جدايی مدير پروتکل‌های دفتر بشار اسد
ارتش آزاد سوريه- گروه مسلح مخالف نظام بشار اسد- اعلام کرد که محی الدين المسلمانيه مدير بخش پروتکل‌های کاخ رياست جمهوری سوريه از نظام بشار اسد جدا شد.
به گزارش شبکه خبری العربيه، المسلمانيه هم اکنون در مکانی امن در سوريه است.
پس از جدايی رياض فريد حجاب نخست وزير سوريه از نظام بشار اسد، ارتش آزاد سوريه گفته بود که در روزهای آينده شخصيت‌های بلندپايه‌ای دیگری جدايی خود را اعلام خواهند کرد.
از سوی ديگر، دولت اردن از ورود رياض حجاب به خاک اين کشور به همراه شماری از اعضای خانواده خود بامداد چهارشنبه خبر داد.
سميح المعطايه سخنگوی دولت اردن به خبرگزاری فرانسه گفت: «نخست وزير پيشين سوريه به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش در ساعت‌های اوليه روز چهارشنبه وارد اردن شدند.»
پيش از اين سخنگوی رياض حجاب گفته بود که او در مکان امنی است و به زودی در يکی از کشورهای عربی همسايه با رسانه‌ها گفت‌و‌گو خواهد کرد.
ادامه درگيری‌ها در حلب
از سوی ديگر، از سحرگاه پنجشنبه، مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب، در معرض گلوله باران شدید توپخانه‌ای و هوايی ارتش دولتی سوريه قرار دارد.
بنابر گزارش شبکه خبری الجزيره و خبرگزاری فرانسه، عمده اين حملات به منطقه صلاح الدين صورت می‌گيرد تا جايی که ارتش آزاد سوريه، عقب نشينی خود را از بخشی از اين منطقه مهم اعلام کرد.
حلب پايتخت اقتصادی سوريه است و نيروهای دولتی و مخالفان از حدود سه هفته پيش برای کنترل آن تلاش می‌کنند.
دور جديد حملات نيروهای دولتی به منطقه صلاح الدين پس از درگيری‌های سختی صورت می‌گيرد که چهارشنبه در اين منطقه روی داد. در درگيری‌های روز چهارشنبه نيروهای دولتی برای ورود به منطقه صلاح الدين تلاش کردند اما با مقاومت مخالفان روبرو شدند. در اين درگيری‌ها پنج تانک ارتش دولتی سوريه منهدم شده بود.
ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که حملات توپخانه‌ای و هوايی ارتش سوريه، مناطق صلاح الدين، الصاخور، سيف الدوله، الشعار، الحيدريه و مساکن هنانو را در حلب هدف قرار گرفت. بنا بر اين گزارش، تا ساعات ظهر پنجشنبه دستکم ۱۵۰ نفر در سوريه کشته شدند که اکثر آن‌ها از حلب هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar