söndag 19 augusti 2012

هشدار شدید حزب الله لبنان به اسرائیل درباره حمله به ایران

 در حالی که روز جمعه نيز مقامات اسرائيلی همچنان بشدت مشغول بحث و جدل با يکديگر بر سر حمله احتمالی به سايت های هسته ی ايران بوده اند و در تازه ترين دور جدل های مقامات، نخست وزير و رييس جمهوری اين کشور با يکديگر درگير شده اند، حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله در اين روز شديداً به اسرائيل حمله کرد و گفت حمله به ايران بهانه لازم را برای زدن ضربه ای که ايران ۳۲ سال است منتظر آن بوده است، خواهد داد.
حسن نصرالله در سخنرانی به مناسبت «روز قدس»، که تظاهرات حکومت ايران و همپيمانان آن عليه اسرائيل است، گفت که از ۳۲ سال پيش دست حاکميت ايران بی صبرانه برای زدن ضرب شست به اسرائيل می خاريده است و اگر اسرائيل حماقت کرده و بهانه لازم را بدهد، «پاسخ رعدآسای ايران قوی و شجاع» را خواهد گرفت.
حسن نصرالله همچنين با اشاره به عميق تر شدن بحث و جدل آشکار ميان سران اسرائيل بر سر عواقب حمله به تأسيسات هسته ای ايران گفت اين پريدن های سران «رژيم صهيونيستی» به يکديگر، از عمق هراس آنان از قدرت ايران و واقف بودنشان به پاسخ جانانه ای که خواهند گرفت، نشان دارد.
حسن نصرالله که سازمان وی اين هفته ششمين سالروز نبرد موسوم به ۳۳ روزه با اسرائيل را نيز يادآوری می کند، اسرائيل را مورد استهزای شديد قرار داد و گفت اگر نبردی رخ دهد، تلفات طرف اسرائيلی دهها برابر آن «پانصد تلفاتی» است که اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل از آن سخن رانده است.
دبيرکل حزب الله لبنان سوگند خورد که گروه وی به تنهايی با شليک راکت و موشک به سراسر اسرائيل دستکم دهها هزار اسرائيلی را «هلاک» کند؛ و به گفته وی، «زندگی ميليونها نفر در رژيم صهيونيستی به جهنم واقعی مبدل خواهد شد؛ چيزی که می تواند چهره اسرائيل را زير و زبر کند».
حسن نصرالله که بخش بزرگی از مردم اسرائيل هشدارهای او را جدی تر از اظهارات برخی از سران اسرائيل تلقی می کنند، افزود که «من به اسرائيلی ها می گويم…تنها کافی است که چند هدف مهم را که معدود هستند و نه بی نهايت، با موشک هايمان بزنيم. همين چند هدف کفايت می کند که زندگی تان يک برزخ غير قابل تصور شود و نه پانصد کشته، که دهها هزار نفر از شما تلف شود».
آقای نصرالله به هدف های خاص و محدود مورد نظرش اشاره ای نکرد اما بنظر می رسد که او از چند نقطه حياتی مانند کوره اتمی ديمونا، مراکز و انبارهای شيميايی و انبار مهم سوخت در بندرحيفا در فاصله ای بسيار نزديک از مرز شمال اسرائيل با جنوب لبنان سخن می گويد.
دبير کل حزب الله لبنان در حالی که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و اهود باراک وزير دفاع اين کشور را «ابلهانی مانند اهود اولمرت و عامير پرتز» (نخست وزير و وزير دفاع وقت در زمان شروع نبرد ۳۳ روزه) می ناميد، گفت «ای مردم اسرائيل بدانيد و آگاه باشيد که اين زوج احمق ها کيان و موجوديت غاصب صهيونيستی را به باد خواهند داد و ما هم شجاعت و هم توانايی دفاع از خود را داريم و اگر به ما متعرض شويد، ما منتظر گرفتن اجازه از کسی نخواهيم شد».
به گفته ناظران، اشاره آقای نصرالله می تواند به دولت و ارتش لبنان باشد که حزب الله در صورت تصميم به رفتن به جنگ با اسرائيل، ممکن است که همانند نبرد شش سال پيش تصميم خود را با وجود مخالفت دولت و ارتش لبنان عملی کرده و وارد کارزار نظامی ديگری با اسرائيل شود.
در حالی که حسن نصرالله، همپيمان مهم جمهوری اسلامی ايران، بخش بزرگی از سخنرانی روز جمعه خود را به تهديدهای سران اسرائيل عليه ايران اختصاص داده بود، در همين حال از گفتن اين امر که بخاطر ايران حزب الله وارد نبرد مستقيم با اسرائيل شود، خودداری کرد و درگيری بعدی حزب الله با اسرائيل را تنها برای زمانی ترسيم می کرد که اسرائيل به خاک لبنان حمله کرده باشد.
آقای نصرالله که از کشته شدن به دست اسرائيل در تمامی اين شش سال از مخفی گاهی به پناهگاه ديگری می رود، همانند شش سال گذشته از يکی از مخفيگاههای خود سخن می گفت و اظهاراتش از پرده تلويزيون برای نيروهای حزب اللهی در مراسم «يوم القدس» پخش می شد.
اشاره دبير کل حزب الله به «پانصد تلفات» مورد نظر اسرائيلی ها، سخنان اهود باراک است که در روزهای گذشتهنيز تکرار کرد که يک سند تهيه شده در وزارت دفاع اين کشور حداکثر شمار تلفات وارده به مردم اسرائيل را در صورت نشان دادن واکنشی از سوی ايران به يک حمله اسرائيلی به سايت های هسته ای ايران، پانصد نفر ارزيابی کرده است.
وزير پيشين دفاع شهروندی اسرائيل نيزکه اين هفته پست خود را به وزير جديد واگذار کرد، گفت در سند يادشده احتمال داده شده است که جنگ اسرائيل و ايران يک ماه بيشتر طول نکشد و او نيز شمار ۳۰۰ تا ۵۰۰ کشته را تکرار کرد.
اهود باراک پنجشنبه در آيين ادای سوگند وزير جديد دفاع شهروندی در کنست گفت «ما همه مخاطرات و ريسک ها را می سنجيم؛ ريسک هايی را می کنيم که بتوانيم به حساب آوريم؛ بی گدار به آب نمی زنيم؛ کابينه ۹ نفره وزيران پست های حساس تصميم می گيرد نه مقامات پيشين و نه مردم عادی و با همه احترامی نيز که برای روزنامه نگارها هم دارم، در زمان تصميم گيری برای حمله، آنها محلی از اعراب ندارند».
حمله دفتر نتانیاهو به شيمون پرز برسر ايران
در اين ميان رسانه های اسرائيل جمعه خبر دادند شامگاه پنجشنبه زمانی که مصاحبه های پشت سرهم شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل در مخالفت علنی و قاطع تر از گذشته با حمله يکجانبه اسرائيل به ايران از رسانه های اسرائيلی پخش می شده است، بنيامين نتانياهو در دفتر کار خود شديداً خشمگين شده است و گفته است که آقای پرز پای خود را از جايگاهش فراتر نهاده است.
رسانه های اسرائيل جمعه به تفصيل به اين درگيری ميان دفتر نخست وزيری با شيمون پرز پرداخته و تأکيد کردند که نتانياهو بويژه از اين امر خشمگين است که آقای پرز گفته است که او (نه به نتانياهو و اهود باراک) بلکه به باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا اعتماد کامل دارد که مانع از هسته ای شدن ايران خواهد شد.
حملات شديد به آقای پرز که روز جمعه در قالب بيانيه هايی با استناد به «منابع نزديک به نخست وزير» از رسانه های اسرائيل پخش می شد، واکنش برخی از سياستمداران را در پی آورد که آنها نيز به حمايت از آقای پرز اقدام کردند و نتانياهو را «بی مسئوليت» ناميدند؛ خانم شلی يخيموويچ رهبر حزب اوپوزيسيون کارگر تندترين حملات را متوجه نتانياهو در اين زمينه کرد.
همزمان شائول موفاز ،رهبر حزب اوپوزيسيون کاديما پنجشنبه در کنست به هنگام بحث در مورد حمله احتمالی به ايران گفت که «يک پيانيست تخيل گرا از طبقه ۳۵ ساختمان برج عاج خود می خواهد کشور اسرائيل را به آتش بکشد».
اشاره آقای موفاز به ژنرال اهود باراک بود که يک پيانيست چيره دست نيز هست و در آپارتمانی در ساختمانی رفيع از برجهای ثروتمندان تل آويو، که متعلق به ثروت همسر دومش است، زندگی می کند.
اين ها در حالی است که روزنامه اسرائيلی جروزالم پست جمعه نوشته بود در حالی که وزير دفاع و رييس نيروهای مسلح آمريکا سه شنبه شب در واشينگتن گفتند که حمله به ايران تنها موجب وقفه در پيشرفت های هسته ای ايران خواهد شد، اما باز نتانياهو قصد جدی حمله به ايران را دارد – حتی اگر تنها برای زمانی کوتاه برنامه اتمی ايران را به تعويق بيندازد.
روزنامه اسرائيلی هاآرتص نيز آدينه در مقاله خود نوشته بود که در اين بحران جديد بوجود آمده که موجب بی سابقه از بحث بر سر حمله به ايران رسانه ها و محافل سياسی و نظاميان اسرائيلی را در برگرفته و بازتاب آن در سراسر جهان با واکنش روبرو می شود، اين تنها و تنها باراک اوباما است که می تواند نتانياهو را از درخت بلندی که بالای آن پريده است، پايين بيآورد.
هاآرتص از پرزيدنت اوباما خواسته است که سکوت سنگين خود را بشکند و صريحاً در رسانه های آمريکا بگويد که در زمان کنونی نبايد حمله به ايران عملی شود؛ تا بنوشته هاآرتص، «نتانياهو درک کند که در صورت رفتن به سوی حمله احتمالی، ممکن است ارتش اسرائيل با روی سردی از سوی آمريکا روبرو شود».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar