måndag 20 augusti 2012

گزارش اختصاصی از هویّت کاروان ربوده شده‌ی ایرانی در دمشق “تور زیارتی” از موسسه ثامن‌الائمّه‌‌ی سپاه اعزام شد

 در هفته ای که از ربوده شدن ۴۸ ایرانی در سوریه گذشت وزارت خارجه و خبرگزاری فارس ادعا کرده اند که گروگان ها زائرانی بوده اند که اگرچه برخی از آنها از بازنشستگان سپاه و ارتش هستند ولی در یک تور زیارتی و با “عشق و شور به اهل بیت” به دمشق رفته اند؛ منابع “راه دیگر” اما دریافته اند که این کاروان، توسط “موسسه ثامن الائمه” وابسته به سپاه، به سوریه اعزام شده است؛ گفته می شود در دو دهه ی گذشته، بزرگترین نقل و انتقالات نامحسوس نظامیان به لبنان و سوریه از طریق این موسسه و در پوشش فعالیت های مذهبی انجام گرفته است.
به گزارش خبرنگار “راه دیگر”، موسسه خدمات فرهنگی ثامن الائمه یکی از موسسات زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه با مأموریت مستقیم از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وظیفه جابجایی ایرانیان گروگان گرفته شده در سوریه را برعهده داشته است.
مدیران موسسه خدمات فرهنگی ثامن الائمه از سوی فرماندهان سپاه پاسداران انتخاب شده و بر طبق اساسنامه این موسسه، وظیفه ی جابجایی و سرویس دهی در حمل و نقل و بخش خدمات مسافرتی اعضای کادر و بازنشسته نیروهای مسلح ایران به مقصد کشورها و شهرهای مذهبی را بر عهده دارد.
بنا بر این گزارش، سرمایه راه اندازی این موسسه از سوی بنیاد تعاون سپاه پرداخت شده و بر اساس اساسنامه بنیاد تعاون سپاه، درآمد آن جهت اهداف تعریف شده در اساسنامه بنیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
بنیاد تعاون سپاه نیز در سال های پایانی جنگ یعنی ۱۳۶۵ با انتصاب محسن رفیق دوست به عنوان رییس هیات مدیره واکبرغمخواربه عنوان مدیرعامل، با هدف تامین مسکن ومسائل معیشتی برای اعضای سپاه پاسداران آغازبه کار کرده و سرمایه اولیه آن از سوی آیت الله خامنه ای پرداخت شده بود. در ماده هفت اساسنامه این بنیاد بزرگ اقتصادی آمده: “کلیه درآمدهای بنیاد صرف امور خدماتی و وام مسکن پرسنل و کادر ثابت سپاه و بسیج می شود.”
بنابر این اساسنامه، هیات امنای بنیاد تعاون مرکب است از: فرمانده کل سپاه، نماینده ولی فقیه در سپاه، رییس ستاد مشترک، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، فرماندهان نیروی زمینی، دریایی و هوایی و رییس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و دو پاسدار عالی رتبه منتخب از سوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع.
موسسه خدمات فرهنگی ثامن الائمه، یکی از ده ها شرکت بزرگی است که زیر نظر و با تصمیم بنیاد تعاون سپاه آغاز به کار کرده و بر اساس سابقه فعالیت و تعریف آن نیز تمامی برنامه های سیاحتی و زیارتی، گردشگری و حتی مسافرتی نیروهای کادر و بازنشسته سپاه و بسیج در سفرهای داخل و خارج کشور به کشورهای دارای مراکز مذهبی در چارچوب امکانات و طرح های این موسسه را بر عهده دارد.
این موسسه که به مرکزیت شهر اصفهان و در سال ۱۳۷۰ شروع به کار کرده، با به کارگیری برخی از سرداران بازنشسته و آماده به خدمت سپاه پاسداران نقش بزرگی در جابجایی این نیرو در قالب یک شرکت فرهنگی و زیارتی داشته و بسیاری از مسافرت های خارج ازکشور نیروهای مسلح از قبیل اعزام به عراق، مکه، سوریه و لبنان نیز به واسطه ی این موسسه انجام می گیرد.
بنابر اطلاعات موجود، این موسسه فرهنگی پس از سقوط صدام حسین و راه اندازی خطوط هوایی در عراق پیشنهادی جهت همکاری و ساخت فرودگاهی در بغداد و نجف زیر نظر سپاه پاسداران را داشته که به دلایل نامعلوم در همان مرحله ی پیشنهاد مسکوت ماند و به نتیجه نرسید.
منابع “راه دیگر” از اختلافات بین این موسسه با سازمان حج وزیارت خبر می دهند؛ اختلافاتی که تا کنون در اعزام زائران به عتبات عالیات، سوریه و مکه خود را نشان داده و این موسسه بدون توجه به برخی ضوابط سازمان حج و زیارت، به خدمات دهی پرسنل سپاه در قالب زائران و گردشگران مذهبی به مقصد حج و عتبات ادامه داده است.
یادآور می شود که ساعاتی پس از آنکه خبرگزاری فارس (ارگان سپاه) ادعا کرد ۴۸ زائر ایرانی در مسیر فرودگاه دمشق در سوریه ربوده شده اند مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد که باتوجه به شرایط سوریه، این کشور زائر ایرانی ندارد. همزمان “ریاض اسعد” فرمانده ارتش آزاد سوریه نیز گفته بود که به عقیده او “زائر ایرانی در کار نیست بلکه عناصر اطلاعاتی و افسران نظامی ایرانی اند که در پوشش زائر و غیره در سوریه فعالند”. برخی وبسایت های اصولگرا نیز عدم وجود یک زن در این کاروان را ابهام برانگیز توصیف کرده اند؛ زیرا همواره تورهای زیارتی ترکیبی از خانواده ها را در خود دارد؛ به گزارش وبسایت بازتاب، برخی مسئولان گفته اند “زنان در اتوبوسی دیگر بوده اند که خوشبختانه به دست ربایندگان نیفتاده اند” اما کاربران این وبسایت نوشته اند که در تورهای زیارتی اعضای خانواده را از هم جدا نمی کنند و این توجیهات بر ابهام ماجرا افزوده است.
موسسه ثامن الائمه در کشورهای عراق، سوریه و لبنان نمایندگان ویژه دارد و حمید رضا گلابچیان (مدیریت دفتر) و حجه الاسلام غزالی (مدیریت فرهنگی وروابط عمومی) این موسسه در دمشق را بر عهده دارند. این دفتر علاوه بر اینکه وظائف خود را در قالب خدمات مذهبی به زائران بسیجی و سپاهی و نیز علویان سوریه ارائه داده اما پوششی برای پاره ای از فعالیت های نظامی و امنیتی نیز بوده است.
گرچه سفر اتباع نظامی ایران به سوریه به شکل های مختلف هوایی، زمینی و دریایی صورت گرفته اما یکی از بزرگترین نقل و انتقالات پنهانی و نامحسوس نیروهای مسلح به سوریه و لبنان در دو دهه ی گذشته از طریق این موسسه و در پوشش فعالیت های مذهبی انجام گرفته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar