fredag 31 augusti 2012

گزارش آمانو درباره ايران در اختيار اعضا قرار گرفت: ایران غنی‌سازی را 30 درصد افزایش داد

گروه سياسي: همزمان با برگزاری اجلاس «نم» و حضور نمایندگان ارشد 120 کشور جهان در تهران ،خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از افزایش 30 درصدی ظرفیت غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.
ایران غنی‌سازی را 30 درصد افزایش داد
به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های مستقر در آژانس انرژی هسته‌ای مدعی شده است که دیده‌بان آژانس انرژی هسته‌ای قرار است در گزارش جدید خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران اعلام کند که ایران از ماه می ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را ۳۰درصد افزایش داده است.
به نوشته رویترز انتشار این خبر می‌تواند به نگرانی‌های غرب در موضوع برنامه هسته‌ای ایران بیافزاید.
این خبرگزاری افزوده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته گزارش ۳ ماهه خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.
دیپلمات‌های مورد استناد رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که احتمالا در گزارش جدید گفته خواهد شد که ایران از ماه می (که آخرین گزارش آژانس با موضوع ایران منتشر شد) تاکنون ۲ آبشار مرتبط به هم، هریک متشکل از ۱۷۴ سانتریفیوژ را به صورت کامل نصب کرده است.
بنا بر این گزارش، این سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای فردو نصب شده است. تاسیسات هسته‌ای فردو با ظرفیت میزبانی از ۳۰۰۰ سانتریفیوژ طراحی و در عمق زمین ساخته شده است.
آژانس در گزارش ماه می خود اعلام کرده بود که ایران در مجموع ۱۰۶۴ سانتریفیوژ در قالب ۶ آبشار در تاسیسات فردو نصب کرده است، که بنا بر اظهارات دیپلمات‌های آگاه در آژانس، ایران از ماه می تاکنون مجموعا ۳۲۸ سانتریفیوژ جدید نیز در فردو نصب کرده که این به معنی افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت غنی‌سازی این تاسیسات است.
هرچند که بنا بر گزارش رویترز هیچ‌یک از سانتریفیوژهای نصب شده در تاسیسات هسته‌ای فردو، وارد چرخه عملیاتی نشده‌اند. این دیپلمات‌ها همچنین مدعی شده‌اند که ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز افزایش توان غنی‌سازی داشته است.
رویترز در پایان با اشاره به اینکه نصب این سانتریفیوژهای جدید ممکن است به تقویت باور اسرائیلی‌ها مبنی بر شکست تحریم‌ها و فشارها در متقاعد کردن ایران به توقف برنامه هسته‌ای، بیانجامد، نوشته است که رهبر ایران روز سه‌شنبه در جمع سران کشورهای در حال توسعه گفته است که ایران هیچ علاقه‌ای به تسلیحات هسته‌ای نداشته و به کاربری صلح‌آمیز از آن ادامه خواهد داد.
گزارش مديرکل آژانس انرژي اتمي درباره ايران در اختيار کشورهاي عضو قرار گرفت
گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای ایران دقایقی پیش در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از وین؛ بر اساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی ؛ گزارش مدیرکل ۱۰روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام ، آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد. نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰تا ۱۴سپتامبر (۲۰ تا ۲۴ شهریور ) در مقر آژانس در وین برگزار خواهد شد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar