måndag 27 augusti 2012

انصراف اجباری اسماعیل هنیه از شرکت در اجلاس تهران

پس از اعتراض شدید محمود عباس- رییس تشکیلات خودگران فلسطین، اسماعیل هنیه- نخست وزیر دولت حماس در غره، مجبور شد از شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهد در تهران انصراف دهد.
طاهر النونو- سخنگوی حماس، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که اسماعیل هنیه- رهبر این گروه فلسطینی، دعوت نامه‌ای از سوی محمود احمدی نژاد- رییس جمهوری ایران، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد دریافت کرده، اما وی امروز (یکشنبه)، تصمیم گرفته که این دعوت را رد کند.
این بیانیه اضافه می کند، که انصراف آقای هنیه از رفتن به ایران به این دلیل است که او نمی خواهد حضورش در اجلاس تهران بهانه‌ای برای تشدید اختلافات فلسطینیان، یعنی اختلافات میان ملی‌گرایان و اسلام‌گراها شود و او منافع فلسطین را بر چیزهای دیگر ترجیح می دهد.
پس از آن که خبرگزاری دولتی ایران، خبر داد که قرار است اسماعیل هنیه با دعوت رسمی محمود احمدی‌نژاد در اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت کند، محمود عباس، تهدید کرد که این اجلاس را تحریم می کند.
آقای عباس، که دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود در صورت حضور رهبر حماس در اجلاس تهران، به این اجلاس نمی‌رود، امروز نیز در سخنرانی خود در رام الله، بدون این که از ایران نام ببرد تأکید کرد که فلسطینیان به کسی اجازه نمی دهند که آنها را دچار چندپارگی کند.
وی گفت: ما باید لکه‌های ننگین تفرقه را پاک و اتحاد خود را حفظ کنیم.
پس از این اظهارات بود که دولت ایران نیز از دعوت آقای هنیه پشیمان شد و خبر آمدن او را تکذیب کرد.
امروز محمدرضا فرقانی- سخنگوی اجلاس تهران، در این باره گفت: تنها از محمود عباس، جهت شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد دعوت شده است.
این در حالی است که دیروز رامین مهمان‌پرست- سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، بدون این که نامی از اسماعیل هنیه بیاورد گفته بود علاوه بر محمود عباس، ایران «برخی مهمانان ویژه» را نیز از فلسطین دعوت کرده است.
اما امروز ریاض الملکی- وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته که همتای ایرانی‌اش از جانب خود اطمینان داده که آقای هنیه به تهران نمی آید.
روابط “جنبش فتح”- به رهبری محمود عباس و “گروه حماس”- به رهبری اسماعیل هنیه، از سال 2007 که حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفت تیره شده است.
با شرایط جدید، اگر محمود عباس طبق برنامه، یعنی ٣٠ و ٣١ ماه اوت در تهران باشد، این اولین سفر وی به ایران خواهد بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar