söndag 19 augusti 2012

عضو مجلس: بودجه حوادث در خارج از کشور خرج شده است

 یک عضو مجلس شورای اسلامی در ایران فاش کرد که بودجه‌ی مربوط به حوادث غیرمترقبه ایران، توسط دولت در خارج از کشور خرج شده است.
سید جلال یحیی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: اگر آقایان بودجه‌ی حوادث را در جاهای دیگری نظیر خارج از کشور خرج نمی‌کردند، امروز این بحران قابل کنترل بود.
یحیی‌زاده در توضیح بیشتر مطلب فوق به برخی از موارد استفاده بودجه حوادث اشاره کرد و گفت: تامین منابع لازم برای خرید احداث و تجهیز اماکن مورد نیاز در خارج از کشور، تامین هزینه‌ی هدفمندسازی یارانه‌ها، تامین اعتبار کارت سوخت حمل و نقل ریلی، تامین اعتبار برای نصب و راه اندازی ۲۰ دستگاه ایکس- ری در گمرکات، تامین اعتباری برای منطقه آزاد قشم، حرم حضرت معصومه (علیه السلام)، مصلی تهران و… بخشی از هزینه کردهای بودحه حوادث بوده است حال اینکه این بودجه باید در جای خودش مصرف شود و الان‌‌‌ همان روز مبادایی است که قانون پیش‌بینی کرده بود.
او در پاسخ به اینکه آیا دیوان محاسبات از این تخلفات گزارشی داده است، گفت: آنچه در خصوص هزینه کرد بودجه حوادث ذکر کرده‌اند تنها متعلق به سال گذشته بوده و من اطلاع ندارم ایا دیوان محاسبات آن‌ها را لحاظ کرده است یا نه معمولا گزارش‌های توزیع یکی دو سال بعد آماده می‌شود.
راه‌یافته‌ی حوزه‌ی تفت و میبد به مجلس شورای اسلامی افزود: مردم مناطق زلزله زده وقتی عدم عزم دولت برای آبادانی آن همه خرابی را می‌بینند و از امکان تسهیلات سخن می‌شنوند درد‌هایشان مضاعف می‌شود دولت باید کمک بلاعوض کند آن هم نه در حد یک یا سه میلیون تومان بلکه به خیلی بیشتر از این رقم‌ها نیازمندیم که مطابق قانون باید از ماده ۱۰ بودجه حوادث تامین شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به تصمیم دولت مبنی بر دادن وام ۱۲ میلیونی به زلزله‌زدگان گفت: این پول نباید به شکل تسهیلات باشد چرا که مردم از هیچ نظر توان باز پرداخت آن را ندارند.
وی تصریح کرد: در گام اول دولت باید غربال‌گری و میزان خسارت وارد شده را محاسبه کند و در گام بعدی، پولی برای بازسازی مناطق ویران شده در اختیار ساکنان آن قرار دهد تا بتوانند زندگی خود را مجددا شروع کنند.
نماینده مردم تفت و میبد افزود: مجلس می‌تواند با نظارت صحیح در روند بازسازی نقش حمایتی خود را ایفا کند.
آمار متناقض از کشته‌شدگان
درحالی که مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، دو روز پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی، آمار نهایی کشته‌های آن را ۳۰۶ نفر اعلام کرد، تارنمای خبرآنلاین روز چهارشنبه (۱۵ آگوست – ۲۵ مرداد) به نقل از معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نوشت که آمار کشته‌شدگان در آذربایجان شرقی از ۲۵۳ نفر بیشتر نشده است. وی در رابطه با پس لرزه‌های شدید روز گذشته نیز گفته است که این زلزله‌ها مصدومی در پی نداشته است.
این در حالی است که برخی منابع محلی تعداد کشته‌شدگان را نزدیک به هزار نفر یا بیشتر ارزیابی می‌کنند.
انتشار نام ۲۱۴ نفر از کشته شدگان
اداره کل پزشکی استان آذربایجان شرقی اسامی ۲۱۴ نفر از کشته شدگان زلزله اخیر را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش ۵۴ تن بیش از ۶۰ سال سن داشته‌اند. از میان کشته‌شدگانی که اسامی آن‌ها منتشر شده است نیز بیش از ۳۰ نفر کمتر از ۱۰ سال سن داشته‌اند.
نیاز شدید مردم به آب معدنی، نان و خرما
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمراستان اردبیل، گفت: تاکنون ۲۳ دستگاه کامیون شامل کمک‌های امدادی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
آن طور که خبرگزاری ایسنا به نقل از «بهرام غیبی» نوشته است: بسته‌های غذایی و کمک‌های اقشار مختلف مردم و محلات اردبیل به سرعت ارسال شده و در کنار آن تأمین امکانات اولیه نظیر برق و همچنین تلفن در دستور کار مسوولان امر قرار گرفته است.
غیبی از بارگیری ۱۰ کامیون جدید مواد خوراکی، زیستی و چادر و پتو برای حادثه‌دیدگان خبر داد و خاطر نشان کرد: ما در چهار روز گذشته سعی کردیم تمام امکانات را در مناطق زلزله‌زده در حد توان برقرار کنیم. وی از پایان اسکان اضطراری زلزله‌زدگان و توزیع ۳۸۰۰ چادر برای حادثه‌دیدگان خبر داد و اضافه کرد: در این مدت هلال‌احمر استان بیش از ۱۳ هزار پتو و شش هزار مترمربع موکت بین زلزله‌زدگان توزیع کرده است.
نمایندگان بار دیگر در مجلس خواستار رسیدگی فوری به وضعیت زلزله زدگان شدند
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از مسوولان ذیربط خواست هر چه سریع‌تر به وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی رسیدگی کنند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، عباس فلاحی باباجان، روز پنج شنبه (۱۶ آگوست – ۲۶ مرداد) در جلسه بررسی مشکلات بهداشتی مناطق زلزله زده اهر افزود: نظافت و مسایل بهداشتی روستا‌ها باید با جدیت پیگیری شود تا از بروز برخی مشکلات و سرایت برخی بیماری‌ها در بین زلزله‌زدگان جلوگیری به عمل آید.
وی بیان کرد: ما انتظار داریم با برنامه‌ریزی مناسب مسوولان، مردم آسیب دیده منطقه بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: جمع‌آوری مصدومان حادثه در هشت ساعت اول تمام شد اما در زمینه ایجاد فضای بهداشتی لازم و مقابله با شیوع بیماری‌ها نیازمند حمایت مسوولان امر در رفع مشکلات هستیم.
علیرضا یعقوبی افزود: در کنار استقرار گروه مراکز بهداشتی شامل پزشک، ماما، کار‌شناس بهداشت محیط و بهورز در تمام مناطق زلزله زده برای معاینه مستمر زلزله‌زدگان و رسیدگی به امور بهداشتی آن‌ها که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام خواهد گرفت، لازم است مسوولان نسبت به بازسازی و بهسازی چشمه‌ها، تعبیه حمام و سرویس بهداشتی و جمع آوری احشام تلف شده اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی گفت: با استقرار پزشک در ۱۸۰ چادر که در مناطق زلزله زده ایجاد کرده‌ایم، خدمات درمانی رایگان به بازماندگان زلزله ارایه می‌شود.
بازدید مسئولین عالی رتبه ایران از مناطق زلزله زده
بر اساس آخرین اخبار، سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز، پنج شنبه (۱۶ آگوست – ۲۶ مرداد) در سفری سرزده به مناطق زلزله زده رفته است.
این درحالی است که تا کنون مقامات دولتی به زلزله زدگان تسلیت نگفته‌اند و رییس‌جمهور اسلامی نیز در این مناطق حاضر نشده است.
فراخوان ویژه داوطلبان کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی
دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در خصوص کمک به هموطنان زلزله زده اقدام به اعزام روان‌شناسان و مشاوران داوطلب می‌کند.
به گزارش سایت خبرآنلاین، دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی بهزیستی در ادامه خدمات فوری خود در خصوص کمک به هموطنان زلزله زده در آذربایجان شرقی، همزمان با اعزام تیم‌های تخصصی روان‌شناسی – مددکاری و همچنین ارسال وسائل کمک توانبخشی مورد نیاز، اقدام به اعزام روان‌شناسان و مشاوران داوطلب با شرایط ذیل می‌کند:
کار‌شناس یا کار‌شناس ارشد روان‌شناسی، مشاوره و یا مددکاری اجتماعی، ترجیحاً مسلط به زبان آذری، سابقه همکاری با سازمان بهزیستی، توانایی فیزیکی حضور و فعالیت در شرایط سخت و حضور به مدت مورد نیاز در مناطق آسیب دیده.
علاقمندان هرچه سریع‌تر برای کمک به تکمیل فرایند کاهش آسیب‌های پس از بحران ایجاد شده می‌تواند با نشانی الکترونیکیpr@behzisti. ir و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ مکاتبه و ضمن اعلام مشخصات عمومی و راه‌های تماس، مهارت‌های خود را نیز به اختصار شرح دهند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar